Hardlopen in de winter

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
max09
Lid
Lid
Contacteer:

wo 30-07-2014 7:22

Attitude schreef:
DRUM schreef:Sorry als ik een beetje vervelend overkom, ik sport al bijna 40 jaar buiten dus ik ben niet anders gewend ;-) Laat je goed voorlichten in een speciaalzaak over functionele loopkleding. Je zult verbaasd staan over het feit dat je in de winter comfortabel kunt sporten met slechts twee dunne laagjes of maximaal drie. Als het echt steenkoud is handschoenen en een muts, als je hoofd warm is, blijft de rest ook veel langer op temperatuur
Het komt niet zozeer vervelend over, maar door te zeggen "waar praten we in hemelsnaam over", kun je wel in jou mening vinden dat het nooit echt heel koud (meer) is in Nederland, maar dat kan voor anderen anders zijn. Ik trek er me persoonlijk niets van aan, maar aangezien niet iedereen hetzelfde is, moet je ook kunnen begrijpen dat mensen er wél problemen mee kunnen hebben.
Het is ook een kwestie van wennen en gewoon 'doen'. Tegenwoordig is kleding zo goed, dat je het echt niet meer koud hebt. Dan is het lopen in een koude omgeving alleen maar heerlijk! Het is echt een kwestie van laagjes, zoals hier ook al vermeld wordt. Een goed thermohemd van Falke, Odlo, Craft etc. (Gebruik zelf Falke). Een lekker shirt en eventueel een jackje. Op je hoofd een lekkere buff en handschoentjes als het koud is. Ik heb zelf altijd snel koude handen, heb vaak handschoentjes aan.

Het is voor iedereen anders. Maar ik vind het nú buiten niet prettig met die warmte eerlijk gezegd. Ik kijk al verlangend uit naar de winter. Ik hoop op een mooie droge winter, met mooie dagen.

Kan dit je verlangen om eens in de winter te gaan lopen misschien vergroten?

Afbeelding

Zonder gekheid, als je gewoon geen zin hebt, of de loopband verder prima vindt, moet je dat gewoon blijven doen. Niets mis mee. Lekker trainen en genieten van de beweging. Maar in de winter in de natuur is echt geweldig lekker. Gewoon een keer proberen en al doende leert qua kleding.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 30-07-2014 8:11

gadget schreef:Als je je te warm kleed ga je meer zweten waardoor de kleding nat wordt.. en je het koud krijgt..

......

Ik heb meer moeite met lopen in de warmte. op kou kan je je goed kleden maar er is een grens aan de hoeveelheid kleding die je maatschappelijk verantwoord kan uittrekken tijdens het hardlopen.als je het warm hebt :roll:
1+1=2. Bij warmte dus ook geschikte kleding aan, koelt meer dan geen kleding. Ik heb van X-Bionic kleding van de Fennec-line en ben hier wel tevreden over. (Mag ook wel voor de prijs die ze er voor vragen. :roll: )

Niet helemaal on-topic, maar wel beter passend bij deze tijd van het jaar... ;)
Afbeelding
max09
Lid
Lid
Contacteer:

wo 30-07-2014 8:14

@ appie: klopt helemaal. Vreemd genoeg werkt dat inderdaad zo. Ik vertrok laatst met een topje dat niet aansloot op het lichaam. Het voelde meteen rot heet. Gauw terug, hemd eronder en dat voelde daarna prima. Die materialen doen dus echt iets, zowel met koud als warm weer (bijzonder eigenlijk).
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Attitude
Lid
Lid

wo 30-07-2014 10:23

Ohja? Nooit geweten! Ik loop altijd met een shirt wat alles behalve aansluit op mijn lichaam. Echt warm krijg ik het niet, maar ik zweet me wel de pleuris.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

wo 30-07-2014 11:44

Yup, 's winters dunne losse lagen. Zomers een strak zittende, vochtabsorberende enkele laag. Hoe meer vocht je shirt opneemt, hoe langer je plezier hebt van de koelende werking van dat vocht.
zandloper
Lid
Lid

do 31-07-2014 18:21

Ik vind het heerlijk om in de regen te lopen!

Ik zou het gewoon proberen...

Straks wil je niet anders :lol:
ChatnRunner
Lid
Lid
Contacteer:

do 31-07-2014 20:41

zandloper schreef:Ik vind het heerlijk om in de regen te lopen!
Dan word je vanzelf een blubberloper !! :-)
Attitude
Lid
Lid

vr 01-08-2014 9:21

ChatnRunner schreef:
zandloper schreef:Ik vind het heerlijk om in de regen te lopen!
Dan word je vanzelf een blubberloper !! :-)
Eerst zien dan geloven :p
ChatnRunner
Lid
Lid
Contacteer:

vr 01-08-2014 12:27

8)
Jan-Jasper
Lid
Lid

zo 24-08-2014 13:29

Door het lopen hou je jezelf redelijk warm. Als er niet teveel wind staat is een korte tight lang voldoende. Daarna komt bij mij een 3/4 tight uiteindelijk een lange zomer tight en als de temperatuur echt rond of onder virespunt komt een wintertight.
Ik heb duidelijk een hekel aan kleding aan mijn benen. Dat schuurt maar en irriteert me.

Bovenlichaam is met diverse lagen en variaties in diktes aardig aan te passen aan omstandigheden. In beginsel een gewoon shirt met lange mouwen. Wordt het frisser, dan een thermoshirt eronder. Dat hardloopshirt zelf kun je dan nog vervangen door een iets dikkere winter uitvoering of een simpele sweater. Gaat het regenen, dan een dunne regenjas erover.

Overigens zie ik geen enkele reden om me door regen tegen te laten houden. Tijdens het lopen ben ik al aan het zweten en daarna doe ik alles uit en ga ik onder de douche. Enige waar ik mij zorgen om maak als ik in de regen loop is of mijn telefoon (met gps tracker) wel voldoende droog blijft.

Specifiek zorgpunt in de winter is wat mij betreft wel als het glad is. Ik wil geen blessure oplopen door uit te glijden.
Attitude
Lid
Lid

ma 25-08-2014 7:04

Jan-Jasper schreef:Overigens zie ik geen enkele reden om me door regen tegen te laten houden. Tijdens het lopen ben ik al aan het zweten en daarna doe ik alles uit en ga ik onder de douche. Enige waar ik mij zorgen om maak als ik in de regen loop is of mijn telefoon (met gps tracker) wel voldoende droog blijft.
Maar na enige tijd zijn je schoenen ook doorweekt.. Heb je zo door het 'schuren' niet een grotere kans op 'blessures' zoals blaren?
mdb86korsou
Lid
Lid

ma 25-08-2014 9:15

Enige waar ik mij zorgen om maak als ik in de regen loop is of mijn telefoon (met gps tracker) wel voldoende droog blijft.
Dit is voor mij ook de reden geweest over te stappen op een horloge met GPS. er zat al een beetje condensvorming onder mijn beeldscherm. Mijn iPhone is mij net iets te kostbaar.
Maar na enige tijd zijn je schoenen ook doorweekt.. Heb je zo door het 'schuren' niet een grotere kans op 'blessures' zoals blaren?
Als je de plassen vermijd valt het qua natte voeten wel mij vind ik. Wat ik vooral heb is dat ik op een gegeven moment denk jammer dan en gewoon door de plassen loop omdat dat dan voor minder heen en weer gespring lijdt. Echt blaren heb ik niet gehad van natte voeten. Dit komt misschien ook wel door de sokken die je aanhebt. Ik krijg eerder blaren als de schoenen te krap zitten.

Ik zou nooit op een loopband gaan lopen in de winter. Juist het buiten zijn met eventuele sneeuw zorgt voor een extra dimensie. De tip om een zonnebril op te doen vind ik wel een goede. De wind wil er nog wel eens voor zorgen dat je ogen erg betraand raken.
voldoende kleding is de kunst. Niet te veel en niet te weinig. Daar kom je alleen maar achter als je het uitprobeert.

Geniet van het lopen in de winter.
Ya running and ya running
And ya running away.
Ya running and ya running,
But ya can't run away from yourself
Holenmens
Lid
Lid

ma 25-08-2014 10:12

Maar na enige tijd zijn je schoenen ook doorweekt.. Heb je zo door het 'schuren' niet een grotere kans op 'blessures' zoals blaren?[/quote]

Voor mezelf sprekend; toen ik begon met lopen had ik altijd blaren, ook waren mijn sokken nat van het zweet. Langzaam aan is dit verbetert na 3 jaar heb ik geen blaren meer, geen zweetvoeten en eigenlijk ook geen eelt meer. Voeten raken er dus uiteindelijk wel aan gewend blijkbaar.
Jan-Jasper
Lid
Lid

ma 25-08-2014 10:17

Ik zie niet direct waarom natte sokken meer zouden schuren. (wel maakt vocht je eelt zachter dus als het schuurt heb je er minder weerstand tegen)

In het begin liep ik ook wel blaren, ook als ik niet in de regen liep. Tegenwoordig loop ik alleen nog met goede hardloopsokken (meestal van Craft of Asics, maar ik heb pas een paar van de hema geprobeerd die ook niet slecht lijken). Goede sokken goed aantrekken helpt mij enorm, sinds ik daarop loop geen blaar meer gehad.
mdb86korsou
Lid
Lid

ma 25-08-2014 11:11

Goede sokken is het halve werk. Ik heb zelf maat 46, maar draag bewust hardloopsokken met maat 38-42 erop. Deze zitten strak om je voet ipv wat lossig. De andere helft is oa je schoenen en misschien inderdaad ook wel gewenning. Waar ik ook erg op let is dat mijn teennagels niet te kort afknip. 1x wel gedaan en toen blaar gekregen aan de voorkant van mijn teen.
Ya running and ya running
And ya running away.
Ya running and ya running,
But ya can't run away from yourself
Plaats reactie