Hardlopen in de winter

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Hens
Benefactor
Benefactor

do 28-08-2014 0:22

En daarna komt de hersft en dan pas de winter. In augustus al over thermoshirts beginnen is me echt te vroeg hoor. Afgelopen maandagavond nog in het kort en in de regen een heerlijk rondje gelopen. Weer eens laat, lekker in het donker, want (vaak) rustig op de weg.

Nadeel van donker is dat je redelijkerwijs het bos niet meer in kunt. Soms lukt het op een heldere avond met volle maan o.i.d. maar daar blijft het bij.

Standaard hardloopkleding heeft al genoeg reflecterende strepen en vlekken, dus ik houdt het bij 2 knipperbandjes om m'n armen, vooral bedoelt voor fietsers en collega's. Veel fietsers plegen maar matig op te letten, dus je moet ze ook zelf in de gaten blijven houden. Een brul heeft altijd dramatisch effect. :lol:

Lopen in het donker op een buitenweg zonder eigen licht vind ik niet aan te raden. Sommige fietsers zonder licht letten echt niet op en dan gaat het toch echt pijn doen als ze je overhoop rijden. Op fietspaden blijft dat probleem, dus licht mee, dan kun je ook op (rustige) landwegen. Die 2 auto's hoor je wel!
Attitude
Lid
Lid

do 28-08-2014 8:12

Ik heb ook nog gewoon gelopen in een t-shirt en een sportbroek en er komt nog een nazomer aan (althans, dat wordt verwacht).

Nog geen echte loop door nat weer gedaan, het trekt me niet echt. Pas een klein stukje door wat lichte regen (en de paden waren goed nat). Dit viel niet tegen, maar om het nou lekker te noemen...

Afgelopen dinsdag bewust training over geslagen omdat het regende.. Vanavond van plan wel nog te lopen voordat ik een weekje op vakantie ga..
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

do 28-08-2014 8:57

Hens schreef:In augustus al over thermoshirts beginnen is me echt te vroeg hoor.
Juist niet, de perfecte periode om nog wat goedkope sale producten op te pikken uit de collecties van vorig jaar.
Hens
Benefactor
Benefactor

do 28-08-2014 23:23

Volgens mij worden die aan het eind van het seizoen uitverkocht, zeg april of zo.
Ik neem aan dat ze geen oude afgeprijsde winterspullen tussen de spikspliternieuwe gaan hangen, da's bar slecht voor de omzet!
max09
Lid
Lid
Contacteer:

vr 29-08-2014 8:19

Ik lees over thermohemdjes. Te vroeg? Een echt goed hemd zit als een tweede laag/huid. Vreemd genoeg zorgt dat er ook voor dat het koeler is dan zonder in de zomer op een warme dag. Tenminste, als je een top of shirt aanhebt die niet ook zó strak zit als een thermohemd.

Ik was in juni in Schotland erg blij dat ik een hemd bij me had in de auto. het was een snoeihete dag en ik dacht ook dat het lekkerder was zonder..... Ik wist niet hoe snel ik mijn thermotopje onder mijn tanktop aan moest trekken!
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
dano
Lid
Lid

za 30-08-2014 6:22

ik denk nog niet eens aan lange broek of shirt met mouwen. Voorlopig nog zeker tot eind oktober met korte broek en sleeve less shirt lopen.
LFC for life
Jan-Jasper
Lid
Lid

do 04-12-2014 8:44

Even een topic omhoog trappen, de vorige post was in augustus.....

Vanmorgen heerlijk gelopen. Maar, nu begint het wel serieus koud te worden. Voor het eerst dit seizoen met lange broek gelopen en gelijk een gevoerd winterexemplaar gepakt. Ook een thermoshirt aangedaan onder een wintershirt.
Eerste kilometers had ik spijt dat ik geen handschoenen aan had en waren mijn voeten koud. Na ca twee kilometer hier geen last meer van gehad, blij dat ik niet met handschoenen liep ;) Wat mij wel opviel was dat mijn hals / nek vooral behoefte had aan wat bescherming. Misschien toch maar mijn kolletje tussen de motorkleding vandaan pakken en in de hardloopkast leggen. Verder waren mijn bovenbenen een beetje koud.

Op naar de echt lage temperaturen dus, vanmorgen was nog maar kinderwerk met -2 C.
Jan-Jasper heet in het echt Jan-Jasper
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

do 04-12-2014 9:34

Behalve koude handen heb ik vaak last van een koude buik. Ook ziet deze rood als ik later thuis ga douchen.
Hebben jullie daar geen last van?
anderson
Lid
Lid

do 04-12-2014 10:33

Alleen last van koude knieen na het rennen tijdens het rennen niet.
gvr
Lid
Lid
Contacteer:

do 04-12-2014 10:43

Alleen "last" van koude handen. Ik draag een dikke longsleeve (Nike pro combat) die mijn bovengestel goed warm houdt. Dus geen last van koude buik.
Jan-Jasper
Lid
Lid

do 04-12-2014 10:58

Ik draag deze: http://www.decathlon.nl/ondershirt-simp ... 27806.html onder mijn shirt. Bevalt goed en veeeeeeel minder duur dan iets vergelijkbaars van Craft ofzo. En geen koude buik.
Jan-Jasper heet in het echt Jan-Jasper
Greez
Lid
Lid

wo 10-12-2014 14:37

Ik krijg altijd last van mijn keel bij koud weer. En mn neus :wink:
Kobus
Lid
Lid
Contacteer:

wo 10-12-2014 17:10

Jan-Jasper schreef:Ik draag deze: http://www.decathlon.nl/ondershirt-simp ... 27806.html onder mijn shirt. Bevalt goed en veeeeeeel minder duur dan iets vergelijkbaars van Craft ofzo. En geen koude buik.
Wordt vocht (zweet) tijdens het gebruik wel goed afgevoerd?
vicky
Lid
Lid
Contacteer:

wo 10-12-2014 19:29

Ik vind het heerlijk weer om te gaan trainen op het moment.
Met blote voeten in de vibrammetjes, lange broek (meer met het idee om de spieren warm te houden dan dat ik het koud heb) en een lange mouw shirtje. Als het hard waait doe ik er een singletje onder. Wel een buff op m'n kop, maar da's om het haar uit mijn gezicht te houden. Wel met handschoenen, dat dan weer wel.
Krijg het altijd benauwd als ik lees over thermoshirts en dikke jassen, dan moet het voor mij toch wel erg hard vriezen.
Wel raar, want ik ben een echte koukleum en zit thuis altijd met een dekentje op de bank :)
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

wo 10-12-2014 21:37

vicky schreef:Ik vind het heerlijk weer om te gaan trainen op het moment.
Idem, het weer van de afgelopen weken, tussen de 0 en 5 graden en weinig wind, is fantastisch hardloopweer. Hier ook een lange tight (type compressie) en een enkel shirt lange mouw.
Laatst gewijzigd door Eide op wo 10-12-2014 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie