trainen in de verre heuvels

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

wo 13-08-2014 12:21

Bots ik eergisteren op een bergpunt in de Ardeche zomaar op Gerben 8O
Hij was rennend, ik met de auto 8)

Hij zit een camping een paar kilometer verderop van mij, en we gaan nu samen naar een 12km trailwedstrijdje morgen.
Lachen toch :D
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
tOOter
Lid
Lid
Contacteer:

wo 13-08-2014 16:19

Haha, da's een klein wereldje, dat je elkaar zomaar op één en dezelfde berg op het hetzelfde moment treft. Ik blijf dat apart vinden als ik er diep over nadenk .. heb het in meerdere vakanties gehad dat ik bekenden tegenkwam op heel onverwachte plekken.
Wisten jullie wel van elkaar dat je bij elkaar in de buurt zat?
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

wo 13-08-2014 20:57

@tOOter: ik wist van niks :lol:

Bizar om iemand zijn zonnebril te zien af doen en dan verbaasd je naam te horen uitroepen. Maar Loopgek had natuurlijk zijn voorbereiding weer beter uitgevoerd en zo ga ik nu nog een trail wedstrijdje lopen. Wel weer via de wandelingen en kanoing met de kinderen (lopen en glijden door beekjes in de bergen) dat trailen niet mijn ding is. Er is iets niet OK met mijn evenwichtsgevoel en dat is niet handig met al die obstakels en met een kleine van 4 op je rug :?

Maar on topic: trainen gaat hier prima. Loop hier tussen de bedrijven door 100+ kilometers in de week. In voorbereiding op marathon Frankfurt. Echt interval op tempo is onmogelijk, maar door te variëren in intensiteit is toch veel te doen. Op een klein loopje heb je al bijna 300 hm te pakken, dus op mijn langste 34 km duurloop waren dat er bijna 700! En ondertussen - ondanks verharde weg - prachtige natuur en uitzichten op de kleine D-wegen. Genieten!
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

za 16-08-2014 16:36

En de trail van 12 km is gelopen. Jemig, wat een zwaar parcours hier in de Ardeche. Hele delen zwaar technisch (lees: zigzaggend door een "pad" van een 1/2 m breed door het bos of zo'n pad op hobbelige grote stenen of door een droog gevallen beek, waarna je de bedding met handen en voeten omhoog klimt). En geen meter vlak; 320hm op 11,6 km. Minder technisch is hier een karrespoor met wat kleinere steentjes. Asfalt is verboden.

Aan de start kwamen sommigen in zware trailkledij, ik zag nauwelijk nog blote huid, ik waande me even in een slechte film (a la Return of the Mummy). Ook waren de camelbaks populair, ondanks de drie (!) drankposten op een parcours van nauwelijks 12 km. Maar verder ook veel afgetrainde, gebruinde Franse berggeiten, dus dit ging pittig worden. Maar later wist ik wel waarom een behoorlijk aantal lopers lange kousen droegen, later meer. Ook zag ik diverse lopers in het tenue van "Aubenas Racing Team" staan, waarover ook later meer.

Stond goed vooraan bij de start, samen met de onvolprezen Loopgek. Maar dat ging er hard op direct. Kwam zo'n beetje in 25e positie bij de eerste helling, haalde er daar 10 bij, maar toen kwam een zwaar technisch gedeelte door het bos. Haalde direct mijn onderbenen flink open (lange sokken, maar mijn Herzogs hadden dit niet gehouden), moest om de haverklap bukken om laaghangende takken te ontwijken en zigzaggend een steile helling op. Als klap op de vuurpijl kwam een of andere Franse stier zwaar hijgend en kreunend van achteren iedereen wegduwen op het smalle pad naar beneden, waarbij ik een slinger kreeg. En dat alles op een hartslag van 90% hf max. Op een minder techinsch stuk ben ik direct gedemareerd om dit geweld voor eens en altijd achter me te laten.

Inmiddels brak het middenstuk aan en ik zag dat ik een tweetal groepje van vijf renners voor me had. Ik verloor iets op de technische stukken, maar won duidelijk op de minder technische. Toen maar het doel gesteld om die gasten in te halen. Dat lukte me geleidelijk en ik kon aansluiten bij het eerste groepje. Inmiddels was me duidelijk dat ik op de technische gedeelten moest volgen (anders brak ik alles) en op de mindere zware stukken gebruik moest maken van mijn duurvermogen en tempo om zo hard mogelijk te passeren. Op die manier kon ik dit groepje pakken.

In het tweede groepje spotte ik een collega 40-ger. Type taaie Franse berggeit. Ik passeerde hem, maar hij dacht ook te gaan strijden om de eerste plek bij de oudjes. Op de technische stukken kon ik steeds achter hem blijven (waren er toeschouwers geweest dan had het geleken alsof er een olifant achter deze berggeit aan liep). En op de minder technische gedeelten legde ik de zweep erover. Mijn enige kans. Inmiddels waren we het tweede groepje ook gepasseerd, waaronder een jong lid van het Aubenas Racing Team. Op dat moment vond ik het grappig om iemand van een raceteam te passeren, maar het lachen verging me, later meer.

Net toen ik 'm op 30m had na een lang makkelijk stuk deed ik hetgene wat zo irritant is in trails. Liep verkeerd. Gelukkig had de berggeit het snel in de gaten en kon ik dat ovder mijn schouder registreren. Maar natuurlijk ging hij er als een onsportieve Franse haas vandoor. Dus liep ik weer achter hem en toen ik op het pad was ook achter de jonge gast van Aubenas Racing en een aantal anderen. Liet de moed niet zakken, voelde me sterk en ging er achteraan. Op een langere makkelijke helling de op kop lopende berggeit achterhaald en hijgend en puffend er even achter gehangen.

Op een kilometer voor het einde versneld en een gat weten te slaan en dat kunnen houden. 8e overall en 2e M40 achter... een lid van Aubenas Racing :lol: Ruim 55' over een schamele 11,7 km gedaan. Misschien had het 54' kunnen zijn zonder verkeerd lopen. O ja, weinig van de omgeving gezien. Moet best mooi zijn geweest, kom je niet elke dag.

Loopgek deed het rustig aan, is weer in opbouw na blessureleed. Was supergezellig.
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 16-08-2014 16:41

haha, wat een belevenis! goed gestreden.
wel lef hebben, zo midden in een M-voorbereiding :d:
10361820382159406440852219646

Lefty rulez!

GasGeben!
schapie1981
Lid
Lid
Contacteer:

za 16-08-2014 18:38

Mooi verslag, Gerben. Dat moet een hele belevenis zijn geweest :D
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

za 16-08-2014 19:06

Heerlijk om te lezen, bedankt voor je verslag.
PeterPol
Lid
Lid
Contacteer:

za 16-08-2014 19:42

Erg leuk verslag Gerben! Leest als een spannend verhaal. Heb nog nooit in den vreemde gelopen, maar krijg er hierdoor veel zin in :)
Juliette
Lid
Lid

za 16-08-2014 21:12

Leuk verslag! En ik blijf me verbazen over de snelheden waarmee jullie lopen.
Michiel_N
Lid
Lid
Contacteer:

zo 17-08-2014 11:12

Heerlijk verslag Gerben! Erg leuk te lezen :D
DikkieDick
Lid
Lid
Contacteer:

zo 17-08-2014 20:39

Mooi verslag Gerben en dito prestatie. En lopen in den vreemde is altijd leuk. Was me deze vakantie ook gelukt. Kijken of het volgend jaar weer lukt (toevallig een wedstrijd niet ver van onze vakantieverblijfplaats).
max09
Lid
Lid
Contacteer:

ma 18-08-2014 4:52

Leuk verslag maar waarom die kousen nou? Ik ben vaak blij met de kousen vanwege de struikjes en rare dingen waar je langs moet. Dan helpt het stukje stof tussen huid en enge struik altijd net wat ;-)

Wat betreft in den vreemde lopen... daar doe je het toch allemaal voor :-) Lopen langs Schotse Lakes, in de Highlands etc. Heerlijk en bijna de enige drijfveer om te trainen :-)
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

ma 18-08-2014 10:41

@allen: dank voor jullie reacties. Had er inderdaad erg veel lol in. Misschien zelfs een leerzame ervaring om wat relaxter een wedstrijd in te gaan.

@max09: precies wat je zegt. Komt misschien niet duidelijk genoeg naar voren, maar dikke hoge sokken hadden hier prima dienst kunnen doen. Mijn Herzogs hadden aan flarden gelegen :lol:
mynko
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit
Contacteer:

vr 22-08-2014 6:30

Ha Gerben, mooi verslag van mooie belevenis! Dat is optimaal genieten zo te lezen. Succes met marathonvoorbereiding. Ben erg benieuwd waar je uitkomt.

loopse
mynko
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

zo 24-08-2014 12:43

Zo ik ben ook weer terug uit de Ardeche. Het trailwedstrijdje had ik vooraf gespot op internet en toen ik zomaar Gerben tegenkwam hem ook uitgenodigd: veel gezelliger :D
Ik had wel een filmpje gezien van het parkoers, waarin toch vooral de hoogtemeters opvielen. Dat grote delen van de smalle paden bestond uit losliggend gesteente had ik daarop niet gezien :evil: Deels ben ik daar wandelend overheen gegaan omdat ik een week eerder gezwikt was en mijn enkel nog erg kwetsbaar. Mijn 90+kg van dit moment was ook niet echt een voordeel bij de beklimmingen, en bij afdalen is de zwaartekracht normaal wel mijn vriend alleen dit keer niet: ik moest teveel afremmen omdat naar beneden lopen te gevaarlijk was.
Het was een erg mooie trail, maar eigenlijk heeft het nog maar weinig met hardlopen te maken. Behendigheid en durf zijn bijna belangrijker dan de loopvaardigheden. Wat wij in Nederland een trail noemen is qua zwaarte en skils een lachertje, daar ben ik inmiddels ook wel achter.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Plaats reactie