10km, afvallen / hartslag

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Gebruikersavatar
nemorino
Lid
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 18-08-2014 1:00

ma 18-08-2014 10:38

Hoi, allemaal. Ik heb sinds kort een hartslagmeter (mio alpha) om tijdens het hard lopen.
Mijn primaire doel, waarom ik loop, is afvallen. Daarnaast zou ik ook graag 3x in de week een uur continue kunnen lopen (10km) om de conditie op peil te houden.

Ik ben net 36 jaar oud, weeg 122kg en ben 191 cm lang. Streefgewicht is momenteel 110 kg. Mijn hartslag in rust is 55-60bpm

Ik heb dus begrepen dat om af te vallen, dat je de 60-70% zone van de max hartslag moet trainen.

mijn max hartslag (op basis van mijn leeftijd) is 189bpm en dat zou inhouden dat ik tussen de 113 en 132 bpm moet zitten tijden het hardlopen voor optimale verbranding. En dat is waar ik wil zijn. :D

Nou komt mijn vraag: :)
Op het moment dat ik gewoon wandel zit ik rond de 80-90bpm. En op het moment dat ik zo langzaam mogelijk ga hardlopen stijgt mijn hartslag gelijk naar 140bpm.

Gisteren heb ik 9km in een uur gelopen (met 3 wandelpauzes) en gemiddeld over die sessie had ik een hartslag van 161 bpm. En dat komt overeen met 85% van mijn max hartslag.
Wat eigenlijk alleen voor interval geschikt zou zijn. Dus korte intensieve momenten. Lees ik hier;
http://www.mioglobal.com/nl-nl/hartslag ... ngrijk.htm

Nou was gisteren wel een persoonlijk record voor me. En runkeeper gaf aan dat ik 1100 kcal verbrand had (ook fijn)
Maar ik vind dat dus niet fijn om te lezen dat mijn hartslag eigenlijk vééls te hoog is voor mijn doel. Als ik het nu goed begrijp zou ik dus een uur moeten gaan wandelen ipv hardlopen??????
Alleen zie ik het niet zitten om tussen de bejaarde nordic walkers aan de slag te gaan op mijn leeftijd.

Daarbij doe ik nu al 2 jaar hardlopen, ik vind het een leuke bezigheid en ik heb op gevoel een tempo gevonden waarop ik goed lang kan lopen en ook een beetje gesprek kan voeren.

Maar dit allemaal is dus met een te hoge hartslag.

Excuses voor het lange verhaal met onduidelijke vraagstelling, maar kan iemand mij advies geven over mijn situatie? Ben ik goed bezig of niet?
Laatst gewijzigd door nemorino op ma 18-08-2014 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Attitude
Lid
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 13-06-2014 1:00

ma 18-08-2014 10:46

Hallo nemorino en welkom!

Als eerste wil ik even zeggen; ik weet nauwelijks iets af van dit soort dingen, niet mijn kennisgebied, maar ik denk dit ik wel kan zeggen:

Als je beweegt verbrand je calorieën.

Die 60-70% van de max hartslag is (naar mijn inzicht) een 'ideaalbeeld.' Op dat tempo heb je (Dit denk ik, ik vermoed dat dit (een van de) reden(en) is dat deze geen 100% mag zijn) nog gegarandeerde aerobe verbranding (dus waarbij alles geheel wordt omgezet in water en C02). Verder is dit tempo goed vol te houden voor een langere periode (iets wat je natuurlijk wilt als je af wilt vallen).

In mijn ogen doe je dus niet per se iets verkeerd. De hoge hartslag kan ik niet direct verklaren (mogelijk door iets wat overgewicht?) Maar aangezien je genoeg verbrand lijkt het mij prima!
Gebruikersavatar
nemorino
Lid
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 18-08-2014 1:00

ma 18-08-2014 11:02

hee attitude, dank je!
Ik blijf ook onder de anaerobe drempel inderdaad.

Ja, op zich is het wel logisch dat ik niet in de standaard schema's pas. Ik ben een stuk groter en moet ook meer gewicht mee sjouwen als de gemiddelde loper in het bos.
Maar ik wil foute berekeningen (aan mijn kant) ook niet uitsluiten, maar goed als ik puur op gevoel moet blijven lopen... welk voordeel heb ik dan met een hartslagmeter???
Laatst gewijzigd door nemorino op ma 18-08-2014 11:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Holenmens
Lid
Lid
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 19-08-2013 1:00
Locatie: Eede

ma 18-08-2014 11:30

Kan zijn dat je max HF een pak hoger ligt dan de theoretische waarde. Als je nog comfortabel loopt en de ademhaling prima onder controle is zou ik me om de cijfers niet te veel zorgen maken.
Gebruikersavatar
nemorino
Lid
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 18-08-2014 1:00

ma 18-08-2014 11:35

Ik heb van een marathonlopende vriend begrepen dat ik veel voordeel zou hebben bij een hartslagmeter, maar ik moet zeggen dat ik dat voordeel dan nu nog niet zie :)

Afgezien van het "meten is weten".
Gebruikersavatar
Holenmens
Lid
Lid
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 19-08-2013 1:00
Locatie: Eede

ma 18-08-2014 11:42

Als je specifieke doelen wil trainen is het een handig hulpmiddel, als je gewoon 3 x per week lekker wil lopen is niet meer dan leuke info.
Gebruikersavatar
ptaurus
Lid
Lid
Berichten: 6125
Lid geworden op: zo 23-11-2003 1:00
Locatie: delft
Contacteer:

ma 18-08-2014 11:55

Als je geen topconditie hebt en overgewicht dan zal je hartslag heel snel omhoog gaan (en ik weet dat uit ervaring). Die waarden die jij noemt zijn meer gebaseerd op een gemiddelde loper met een redelijke conditie.

Dan is er nog het punt va de gedachtefout die veelal wordt gemaakt. Bij lage intensiteit is de vetverbranding hoog. Men bedoelt is de verhouding van de vetverbranding t.o.v. de overige verbrandingen hoger.

Voorbeeld (getallen zijn fictief).
Je loopt 1 uur zeer rustig en verbrand 1000 kcal. 30% is vet en 70% overig. Dan heb je dus 300 kcal vet opgebruikt en dat is verdwenen uit je lichaam (die 700kcal is dan uit de (grofweg) koolhydraten gekomen die je weer gaat aanvullen)

Je loop 1 uur zeer intensief en verbarand daardoor ook veel meer in totaal. Zeg 2000 kcal. Nu is verhouding anders, en wel lager % voor het vet. Bijvoorbeeld 20% vet. Dat is dus 400 kcal vet.

Dus je ziet ondanks dat het % vet minder is, is de absolute verbranding meer.

Als de redenatie wordt doorgevoerd van de uitspraak: "je verbrand meer vet bij lage intensiteit" dan kun je het beste op bed gaan liggen, want dan is de intensiteit super laag.

Het gevolg van deze nuancering is dat je bij lage intensiteit dus in elk geval veel langer moet sporten dan bij hoge intensiteit om dezelfde absolute hoeveelheid vet te verbranden.

Het is iets dat ik je mee wil geven in het afvaltraject dat niet makkelijk is (ikzelf ben ooit van 150 naar 80 kg afgevallen en weet dus waarover ik praat)
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

ma 18-08-2014 12:49

nemorino schreef:Ik heb dus begrepen dat om af te vallen, dat je de 60-70% zone van de max hartslag moet trainen.
Zoals ptaurus hierboven al heeft aangegeven is dit een misverstand. Op gevoel lijkt me dat je al heel goed bezig bent. Die hartslag is leuk om te weten en om te zien dat je vooruitgaat. De eerste 3 a 5 jaar van je hardloopcarriere zou ik de hartslag niet als sturingsparameter gebruiken (en zoals eerder gezegd, zolang je 2 a 3 keer per week loopt ook niet).
Succes bij de route naar een fitter bestaan!
Gebruikersavatar
Attitude
Lid
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 13-06-2014 1:00

ma 18-08-2014 13:37

Dat was waar ik ook op doelde ptaurus, dat die 60-70% van je maximale hartslag een 'ideale hartslag is om relatief gezien de grootste hoeveelheid vet te verbranden.'

Kunnen overigens 'lichaamsvetten' ook niet gewoon opgeslagen koolhydraten en andere stoffen zijn? Niet per se echt 'vet'?! Dat is mij immers altijd zo uitgelegd.
En runkeeper gaf aan dat ik 1100 kcal verbrand had (ook fijn)
Ik weet niet of jij wel informatie over jezelf in runkeeper stopt (zelf nooit gedaan, weet niet eens of het kan? Misschien bij de betaalde versie?...).. Maar ik persoonlijk neem die kcal altijd met een korreltje zout.

Runkeeper gebruik ik namelijk puur om te kijken: Hoe ver heb ik gelopen, hoe snel en liep ik een beetje constant. Runkeeper weet niet of ik een dwerg ben of een reus, niets van mijn gewicht, noch leeftijd en al helemaal geen hartslag. Dus die calorieën die ik zogenaamd heb verbrand; ik zie het als een grove schatting.

Dit kan voor jou natuurlijk anders zijn. Indien je lengte, gewicht, leeftijd, geslacht etc. invult kan ik me voorstellen dat er een aardige schatting kan worden gemaakt van de hoeveelheid verbrande energie.
Gebruikersavatar
Juliette
Lid
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: za 23-11-2013 1:00

ma 18-08-2014 14:15

Attitude schreef:
En runkeeper gaf aan dat ik 1100 kcal verbrand had (ook fijn)
Ik weet niet of jij wel informatie over jezelf in runkeeper stopt (zelf nooit gedaan, weet niet eens of het kan? Misschien bij de betaalde versie?...).. Maar ik persoonlijk neem die kcal altijd met een korreltje zout.

Runkeeper gebruik ik namelijk puur om te kijken: Hoe ver heb ik gelopen, hoe snel en liep ik een beetje constant. Runkeeper weet niet of ik een dwerg ben of een reus, niets van mijn gewicht, noch leeftijd en al helemaal geen hartslag. Dus die calorieën die ik zogenaamd heb verbrand; ik zie het als een grove schatting.

Dit kan voor jou natuurlijk anders zijn. Indien je lengte, gewicht, leeftijd, geslacht etc. invult kan ik me voorstellen dat er een aardige schatting kan worden gemaakt van de hoeveelheid verbrande energie.
Je kunt leeftijd, geslacht en gewicht invoeren. Het is vast een grove schatting maar wel altijd leuk als ik er duizend zie staan.
Gebruikersavatar
nemorino
Lid
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 18-08-2014 1:00

ma 18-08-2014 14:36

delete
Laatst gewijzigd door nemorino op ma 18-08-2014 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nemorino
Lid
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 18-08-2014 1:00

ma 18-08-2014 14:39

ptaurus schreef:Het is iets dat ik je mee wil geven in het afvaltraject dat niet makkelijk is (ikzelf ben ooit van 150 naar 80 kg afgevallen en weet dus waarover ik praat)
bedankt voor je goede uitleg, Ik begrijp het nu ook.
Respect trouwens voor jouw gewichtsverlies, dat is echt waanzinnig knap. Ik ben al jaren 'bezig' met afvallen, maar de snacks 's avonds en de biertjes smaken goed. De hele dag vind ik het belangrijk om gezond te leven behalve op de momenten als het erop aan hoort te komen.
Ooit moet mijn wil toch wel wat sterker worden.
Holenmens schreef:Kan zijn dat je max HF een pak hoger ligt dan de theoretische waarde. Als je nog comfortabel loopt en de ademhaling prima onder controle is zou ik me om de cijfers niet te veel zorgen maken.
Hmm, als dat het geval is zou dat best mooi zijn!

Juliette schreef:
Attitude schreef:
En runkeeper gaf aan dat ik 1100 kcal verbrand had (ook fijn)
Ik weet niet of jij wel informatie over jezelf in runkeeper stopt (zelf nooit gedaan, weet niet eens of het kan? Misschien bij de betaalde versie?...).. Maar ik persoonlijk neem die kcal altijd met een korreltje zout.
Dit kan voor jou natuurlijk anders zijn. Indien je lengte, gewicht, leeftijd, geslacht etc. invult kan ik me voorstellen dat er een aardige schatting kan worden gemaakt van de hoeveelheid verbrande energie.
Je kunt leeftijd, geslacht en gewicht invoeren. Het is vast een grove schatting maar wel altijd leuk als ik er duizend zie staan.
ja klopt. Runkeeper weet gewicht, lengte en geslacht etc. Ik weet niet welke formule ze aanhouden, maar ik denk dat ie aardig in de richting komt
Gebruikersavatar
ptaurus
Lid
Lid
Berichten: 6125
Lid geworden op: zo 23-11-2003 1:00
Locatie: delft
Contacteer:

ma 18-08-2014 18:04

Die snacks & biertjes waren mijn struikelblok ook. Het probleem was alleen dat ik, zeker in de weekenden, geen rem had. Ik heb wel eens nagerekend dat ik in een uurtje of 4/5 zo'n 5000 kcal at. Dan snap je dat je je daar niet super door gaat voelen en dat de kg's er ook aanvliegen.

Voor mij is de oplossing geweest om dat soort dingen helemaal niet meer te eten. Dus ook niet een beetje of af en toe. Ik ken het begrip "een beetje niet"

Dus op een zekere dag (de eerste dag van de zomervakantie, ik zal het nooit vergeten) alles weggegooid wat ik in huis had aan voeding. En dan bedoel ik ook echt alles. Ik had niets meer in de kast staan of waar dan ook. Vanaf dat moment heb ik nooit meer snacks, bier, alcohol, vlees, kaas enzovoort enzovoort meer gegeten. Ik zei al: ik ken het begrijp een beetje niet. Het is of het 1 of het ander. Zwart wit.

Van de ene op de andere dag was ik overgegaan van gezelligheid beest tot thuiszittende saaie pief, want ik wilde geen feestjes en dergelijke meer bezoeken. Ik koos op dat moment voor mijn gezondheid en niet voor de gezelligheid.

Ook vanaf dag 1 gaan sporten, alhoewel dat met 150 kg er niet uit ziet.

Tot op de dag van vandaag heb ik het onder controle. Ik eet nog steeds al de genoemde zaken niet en ben heel beperkt in sociale zaken. In principe ga ik niet naar feestjes tenzij het echt niet anders kan en daar drink ik dan een spaatje.

Kortom ik ben er niet gezelliger door geworden, maar ik denk wel gezonder en daar was het mij om te doen.

Succes
Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
Gebruikersavatar
Attitude
Lid
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 13-06-2014 1:00

di 19-08-2014 7:07

Juliette schreef:Je kunt leeftijd, geslacht en gewicht invoeren. Het is vast een grove schatting maar wel altijd leuk als ik er duizend zie staan.
Ah, daar heb ik nog nooit naar gekeken. Maar ik loop dan ook niet om af te vallen. Dus of er nou 100 of 1000 staat, dat maakt voor mij geen verschil.
Gebruikersavatar
nemorino
Lid
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 18-08-2014 1:00

di 19-08-2014 9:37

@paul. Jouw rigoureuze houding is echt te waarderen, maar zo ver hoop ik niet te hoeven gaan :)
Plaats reactie