Nee, loopscholingsoefeningen met medecinballen waren geen onderwerp tijdens de cursus. Ik heb het ook bij geen van de andere deelnemers terug gezien in de examenlessen. Ik heb het gebruikt zien worden in een training die ik geobserveerd heb en gegeven werd door mijn praktijkbegeleider.(wie weet heeft hij het gezien op een workshop van de Trainersdag?) Daarna heb ik het in één of twee trainingen zelf ook toegepast en moet zeggen dat de deelnemers daar enthousiast op reageerden!AdP schreef:Hartstikke mooie dag lijkt me boco, en met jouw enthousiasme lijkt me dat we/men er een prachtige trainer bij hebben. Gefeliciteerd!
Het volgende fragment uit je verslag triggerde bij mij wel een gedachte:Ik zie deze combinatie core -> loopscholing met complexiteit -> kern-programma tegenwoordig vaak terugkomen in de clubtrainingen van trainers die recent dezelfde cursus doorlopen hebben. Wordt dit actief zo gepromoot? Welke aandacht wordt in de trainerscursus eigenlijk besteed aan de afstemming van de warming up op de training van de dag?boco schreef:Ze hadden elk al een oefenmatje en een medecinbal meegenomen en klaargelegd.
Vlot de oefeningen gedaan gericht op rompstabiliteit, daarna loopoefeningen met gebruik van medecinbal ook weer gericht op rompstabiliteit en daarna de eerste van een reeks van 6 extensieve intervallen van 800 m. nog kunnen begeleiden. Toen was het halve uurtje al om. Het was als vanzelf gegaan, geen centje pijn, ontspannen, fijne sfeer, goed gedaan wat ik me had voorgenomen. Wist dat het goed zat.
Is er misschien een specifieke doelgroep op wie een dergelijke training is afgestemd? Wanneer (groep/trainingsdoel) zou je deze aanpak b.v. zeker niet inzetten? Of valt dit soort vragen buiten de doelstellingen van deze trainerscursus?
Ik vond de combinatie van een aantal core-oefeningen met loopscholing met gebruik van de medecinbal wel geschikt om het doel van mijn training: 'vergroten van de rompstabiliteit' na te streven. Dat wilde ik terugzien in een goede loophouding tijdens de aansluitende intervallen (800m. extensief)
Was overigens best een pittige training en voor enkele deelnemers heb ik de 'eisen' voor de uitvoering naar beneden bijgesteld - blessuregevoeligheid/krachtniveau. Hoewel de warming-up buiten de examenobservatie viel, had ik daar in een 'normale' training ruim de tijd voor genomen. Op temperatuur komen door eerst enkele rondjes rustig in te lopen en daarna losmaak-oefeningen, beweeglijkheid etc. In elk geval zorgen dat het lichaam goed voorbereid en opgewarmd is voordat je de core-oefeningen uit gaat voeren.
Ik zou deze oefeningen zeker niet inzetten in de (herstel)periode na de wedstrijden. Zeker inzetten (VP2)wanneer er binnen de groep meerdere deelnemers zijn bij wie de rompstabiliteit minder sterk ontwikkeld is.
OK Ad?

Leuke ideën/ervaringen/tips over geven van gevarieerde looptrainingen altijd welkom!!