AU Opleiding BasisLoopTrainer 3 (BLT3)

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

di 28-04-2015 17:54

AdP schreef:Hartstikke mooie dag lijkt me boco, en met jouw enthousiasme lijkt me dat we/men er een prachtige trainer bij hebben. Gefeliciteerd!

Het volgende fragment uit je verslag triggerde bij mij wel een gedachte:
boco schreef:Ze hadden elk al een oefenmatje en een medecinbal meegenomen en klaargelegd.
Vlot de oefeningen gedaan gericht op rompstabiliteit, daarna loopoefeningen met gebruik van medecinbal ook weer gericht op rompstabiliteit en daarna de eerste van een reeks van 6 extensieve intervallen van 800 m. nog kunnen begeleiden. Toen was het halve uurtje al om. Het was als vanzelf gegaan, geen centje pijn, ontspannen, fijne sfeer, goed gedaan wat ik me had voorgenomen. Wist dat het goed zat.
Ik zie deze combinatie core -> loopscholing met complexiteit -> kern-programma tegenwoordig vaak terugkomen in de clubtrainingen van trainers die recent dezelfde cursus doorlopen hebben. Wordt dit actief zo gepromoot? Welke aandacht wordt in de trainerscursus eigenlijk besteed aan de afstemming van de warming up op de training van de dag?
Is er misschien een specifieke doelgroep op wie een dergelijke training is afgestemd? Wanneer (groep/trainingsdoel) zou je deze aanpak b.v. zeker niet inzetten? Of valt dit soort vragen buiten de doelstellingen van deze trainerscursus?
Nee, loopscholingsoefeningen met medecinballen waren geen onderwerp tijdens de cursus. Ik heb het ook bij geen van de andere deelnemers terug gezien in de examenlessen. Ik heb het gebruikt zien worden in een training die ik geobserveerd heb en gegeven werd door mijn praktijkbegeleider.(wie weet heeft hij het gezien op een workshop van de Trainersdag?) Daarna heb ik het in één of twee trainingen zelf ook toegepast en moet zeggen dat de deelnemers daar enthousiast op reageerden!
Ik vond de combinatie van een aantal core-oefeningen met loopscholing met gebruik van de medecinbal wel geschikt om het doel van mijn training: 'vergroten van de rompstabiliteit' na te streven. Dat wilde ik terugzien in een goede loophouding tijdens de aansluitende intervallen (800m. extensief)
Was overigens best een pittige training en voor enkele deelnemers heb ik de 'eisen' voor de uitvoering naar beneden bijgesteld - blessuregevoeligheid/krachtniveau. Hoewel de warming-up buiten de examenobservatie viel, had ik daar in een 'normale' training ruim de tijd voor genomen. Op temperatuur komen door eerst enkele rondjes rustig in te lopen en daarna losmaak-oefeningen, beweeglijkheid etc. In elk geval zorgen dat het lichaam goed voorbereid en opgewarmd is voordat je de core-oefeningen uit gaat voeren.
Ik zou deze oefeningen zeker niet inzetten in de (herstel)periode na de wedstrijden. Zeker inzetten (VP2)wanneer er binnen de groep meerdere deelnemers zijn bij wie de rompstabiliteit minder sterk ontwikkeld is.

OK Ad? :lol:

Leuke ideën/ervaringen/tips over geven van gevarieerde looptrainingen altijd welkom!!
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
EelcoT
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-04-2015 19:53

Super Bertus!!

Dat zijn leuke dingen om Koningsdag mee te vieren.

En wat betreft die rompstabiliteit.... daar moet deze jongen ook maar eens aan gaan werken.... is nooit mijn sterkste punt geweest.
Two roads diverged in a wood, I took the one less travelled by. (Vrij naar R. Frost)
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-04-2015 21:38

boco schreef: OK Ad? :lol:

Leuke ideën/ervaringen/tips over geven van gevarieerde looptrainingen altijd welkom!!
Hele goede toelichting boco, precies wat ik zocht, perfect! Hier zouden we uren over kunnen praten; kijken en doen is misschien nog wel leuker. De variatie door het jaar heen en het afstemmen op de kern (soms past core niet tussen inlopen en kern) is altijd uitdagend en heel erg afhankelijk van de samenstelling van de groep en wat ze de andere dagen doen (of eerder op de dag al gedaan hebben). Veel plezier in de praktijk, dat blijft toch het leukst!
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

di 28-04-2015 23:36

AdP schreef:
boco schreef: OK Ad? :lol:

Hele goede toelichting boco, precies wat ik zocht, perfect! Hier zouden we uren over kunnen praten; kijken en doen is misschien nog wel leuker. De variatie door het jaar heen en het afstemmen op de kern (soms past core niet tussen inlopen en kern) is altijd uitdagend en heel erg afhankelijk van de samenstelling van de groep en wat ze de andere dagen doen (of eerder op de dag al gedaan hebben). Veel plezier in de praktijk, dat blijft toch het leukst!
Oei! :oops:
Ik moet eigenlijk nog beginnen!
Maar verwacht dat ik met een 'eigen' groep wel mooie doelen kan bereiken. 😉
marlous77
Lid
Lid
Contacteer:

wo 29-04-2015 5:37

Wat een leuk verslag, leuk geschreven!
Gefeliciteerd met je diploma en natuurlijk met de geboorte van je kleindochter :-D
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

do 30-04-2015 23:03

:d:
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

za 23-05-2015 8:36

Gister looptraining in het vondelpark hoe verzinnen ze het een Feyenoorder daarheen sturen hahaha, komende weken zal dat de lokatie blijven :D .

Verder alle punten gescoord op mijn onderdeel "Inlopen" daarnaast ook veel andere trainers kwaliteiten gescoord :)

We kregen een masterclass Techniek training mooi om te zien, en zeker als je het toepast valt er zoveel winst te halen uit een juiste looptechniek.

Alles gaat volgens de methode Bosch en Klomp, al is dat niet geheel mijn ding als ultraloper gewoon omdat mijn hart ligt bij Chi running toch kan ik heel veel leren en toepassen van B&K en uiteraard wil ik alles weten om de groep goed te kunnen trainen...

Gister een test gedaan met een minuut in zone 4 en dan hartslag meten en na 30 seconden weer, na die minuut was die 168 en na '30 herstel alweer 108 volgens de trainer heb ik een enorm snel herstelvermogen.
Dat volgt uit het feit dat ik gigantisch veel inhoud hebt als Ultraloper...alleen snelheid die kan omhoog maar dat is puur trainen in zone 4 tegen 5 aan....
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

wo 14-10-2015 8:47

Certificaat gehaald voor Basis looptrainer 3.

Een 15 weken durende opleiding via Running Holland heb heel veel geleerd over hardlopen de zone's waarin je traint en waarom en waar het goed voor is ben nu in staat om zelfstandig training te geven aan een groep.

Jaarplanning maken schema's etc, heb vooral heel veel gehad aan de techniek trainingen dat is bij veel trainers een ondergeschoven kindje maar als je ergens sneller en effiecienter van gaat lopen is het een goede techniek.

Hardlopers willen hardlopen en techniek vinden ze maar niks maar als je het duidelijk uitlegt met de voordelen en het er langzaam inslijpt snappen ze het en worden ze leergierig.

Nu alleen nog 14-11 een praktijk examen doen bij de KNAU en ik kan de trainers licentie aanvragen...
Ultratoineke
Lid
Lid

wo 14-10-2015 11:35

Gefeliciteerd Pietje!, Welkom in het trainersgilde!

Klopt dat veel lopers vooral willen lopen en geen heil zien in loopscholing en oefeningen, meestal gaan ze dat toch wel beetje inzien na onderbouwing.

Overigens zijn versnellingsloopjes (dus niet sprinten !, en vooral op houding letten) over ca 200 meter een goede loopscholing voor marathon en ultralopers, komen ze op die manier toch weer bij lopen.
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

wo 14-10-2015 11:50

Klopt ja waar ook veel te winnen is, is bij een aktieve arminzet een redelijk snel en goed te leren.
Ik merk vooral aan mijn eigen loop stijl dat ik mijn passen verleng hogere hielaanslag gevolgd door een beter knie inzet en vlotter loop.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

wo 14-10-2015 14:15

Gefeliciteerd Pietje!
Zoals ik het lees is je portfolio goedgekeurd en mag je nu je praktijkexamen doen tijdens een door jou verzorgde training. Althans, zo ging het bij mij wel.
Pas als het praktijkexamen goed is afgelegd kun je je certificaat aanvragen.
Maar, dat zal geen probleem zijn. 😉👍
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

wo 14-10-2015 21:27

boco schreef:Gefeliciteerd Pietje!
Zoals ik het lees is ......
Volgens mij lees je niet goed 8)
Hij deed zijn opleiding bij Running Holland, een commerciel instituut met eigen regels volgens mij. Dus geen Atletiek unie procedures ...
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

wo 14-10-2015 23:31

Maar om een BLT3 diploma van de Atletiek Unie te kunnen ontvangen lijkt het me toch dat je aan de gestelde eisen zult moeten voldoen, waar je de opleiding ook gevolgd hebt.
Of zie ik het helemaal niet goed? 8O
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

do 15-10-2015 9:06

boco schreef:Maar om een BLT3 diploma van de Atletiek Unie te kunnen ontvangen lijkt het me toch dat je aan de gestelde eisen zult moeten voldoen, waar je de opleiding ook gevolgd hebt.
Of zie ik het helemaal niet goed? 8O
Misschien wel. Maar ik vermoed dat Running Holland zelf iets afwijkends doet en dezelfde term als eindproduct noemt. Maar ik kan het ook mis hebben, en dat deze zaken gesynchroniseerd zijn.

Maar Pietje komt vast nog wel even langs hier :lol:

Gefeliciteerd trouwens Pietje!
En Bertus, ben jij nu eigenlijk ook clubtrainer geworden?
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

do 15-10-2015 9:06

Ik heb idd via Running Holland mijn opleiding gedaan, heel veel praktijk en theorie.
14-11 het ik net als Boco een praktijk examen en dan ontvang ik mijn KNAU diploma.
Plaats reactie