Ik, hardloper

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
willemhouterman
Lid
Lid

zo 02-11-2014 18:26

Hallo iedereen,

Afgelopen week heb ik het boek 'ik, hardloper' gelezen. Ik ben erg gemotiveerd door het boek en heb erg veel zin om de schema's Uit te gaan proberen. Ik ben benieuwd wat jullie van de denkwijze vinden en of jullie al ervaring hebben met de schema's :)
dano
Lid
Lid

zo 02-11-2014 18:41

helaas ik ken dit boek niet
LFC for life
Michiel_N
Lid
Lid
Contacteer:

zo 02-11-2014 19:54

Boek van Stans van der Poel en Koen de Jong. Heb het hier liggen omdat zij ooit aangedragen was als hulp bij mijn trainingen voor m'n eerste Marathon. Ze woont in de buurt en die tipgever vond dat het niet zonder begeleiding kon..
Het zijn in wezen tips om met zo min mogelijk moeite tot het lopen van de M te komen. Gaat om uitlopen, dat zal vast lukken.
Aangezien ik het lekker vind om te lopen mag het best een onsje meer zijn.

n.b. met de schema's geen ervaring. Trouwens met Myasics online loop je ook niet teveel meters...
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

zo 02-11-2014 22:12

Ik ken het boek niet, maar volgens een ongenuanceerd prorun-artikel heb ik vernomen dat de schema's een langste duurloop kennen van 14km richting een marathon.
Ik zou nooit aan de start durven verschijnen van een marathon als ik nooit verder dan dat heb gelopen...
roen
Lid
Lid

zo 02-11-2014 22:28

BlankeKeniaan schreef:Ik ken het boek niet, maar volgens een ongenuanceerd prorun-artikel heb ik vernomen dat de schema's een langste duurloop kennen van 14km richting een marathon.
Ik zou nooit aan de start durven verschijnen van een marathon als ik nooit verder dan dat heb gelopen...
Misschien twee duurlopen op een dag? Een marathon uitlopen is te doen met heel weinig training. Of het leuk wordt is te betwijfelen.
vicky
Lid
Lid
Contacteer:

zo 02-11-2014 22:52

Ik vraag me dan af waarom je een marathon wilt lopen als je maar maximaal 14 km wil trainen. Als je langere afstanden niet wilt lopen, waarom dan wel de marathon?
En hoe ga je je lichamelijk voelen na afloop, als je lijf nooit meer dan 14 km is gewend?
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

zo 02-11-2014 23:07

vicky schreef:Ik vraag me dan af waarom je een marathon wilt lopen als je maar maximaal 14 km wil trainen. ?
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen en als ik van de voetprobleempjes verlost ben zou ik dit best eens willen uitproberen.

Als je in je eentje traint is de klassieke voorbereiding met trainingen van 3 uur of langer gewoon saai. Ik vind trainingen van 'n uur altijd erg leuk, maar veel langer moet het ook niet duren
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Nico033
Lid
Lid
Contacteer:

zo 02-11-2014 23:47

roen schreef:
BlankeKeniaan schreef:Ik ken het boek niet, maar volgens een ongenuanceerd prorun-artikel heb ik vernomen dat de schema's een langste duurloop kennen van 14km richting een marathon.
Misschien twee duurlopen op een dag? Een marathon uitlopen is te doen met heel weinig training. Of het leuk wordt is te betwijfelen.
Ik ken het boek ook niet, wel het artikel op prorun:
http://www.prorun.nl/training/marathont ... km-trainen

Klinkt mooi maar ik hou het toch bij de meer traditionele weg, ben wel benieuwd naar de ervaringen volgens deze manier...
Coolrunners
Lid
Lid

ma 03-11-2014 3:33

Dat zou bij mij niet lukken omdat mijn knie niet 100% ok is, dat weet ik op voorhand. Heb die lange duurlopen echt wel nodig om knie sterk genoeg te maken voor een marathon.

Maar wat voor mij niet werkt, kan misschien wel voor anderen werken, wie ben ik?
DikkieDick
Lid
Lid
Contacteer:

ma 03-11-2014 8:48

Ik heb het boek vorige week gekregen als verlaat verjaardagskado en moet er nog in beginnen. Zelf schijnt Koen de Jong de hele M te hebben gelopen in 3:10 op basis van het aangedragen schema. Vind ik wel respectabel. Heb zelf ook wel een hekel aan die duurlopen van 3 uur, dus als het een onsje minder kan, zou dat mooi zijn. Maar ik heb ook mijn twijfels. Ik kan redelijk fluitend 5'41/km (en ook wel een stukkie sneller) lopen en dat ook wel 14 kilometer lang. En dan zou ik een marathon op datzelfde tempo moeten kunnen lopen. Tot op heden is me dat helaas nog niet gelukt, terwijl ik toch eens onder die 4 uur wil duiken. Wellicht een combinatie van trainingen in dit boek en andere schema's (bv. uit Duurloopmisverstand) een poging wagen voor de Leiden Marathon.
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 03-11-2014 9:01

DikkieDick schreef:Ik heb het boek vorige week gekregen als verlaat verjaardagskado en moet er nog in beginnen. Zelf schijnt Koen de Jong de hele M te hebben gelopen in 3:10 op basis van het aangedragen schema.
Het lastige daarvan is dat hij in potentie misschien wel een 2:45 loper is. Ook Bram Bakker deed eens met hem mee... maar die kan natuurlijk teren op een flinke basis, en heeft ook wel aanleg.
10361820382159406440852219646

Lefty rulez!

GasGeben!
DickB
Lid
Lid
Contacteer:

ma 03-11-2014 9:10

DikkieDick schreef:Heb zelf ook wel een hekel aan die duurlopen van 3 uur, dus als het een onsje minder kan, zou dat mooi zijn.
Het is net wat Vicky schreef:
vicky schreef:Als je langere afstanden niet wilt lopen, waarom dan wel de marathon?
Zelf geniet ik van mijn lange duurlopen, het geeft mij een enorm gevoel van vrijheid.
DickB
Vroeger ook DickB op meetingpoint, maar sinds 2008 is deze NickName gekaapt. Over het algemeen sta ik niet achter de vaak ongenuanceerde bijdragen van deze DickB
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 03-11-2014 9:18

Dat kunnen toch twee verschillende dingen zijn?
marathon kan magisch zijn, en de duurlopen bijvoorbeeld oersaai ;-)

(niet mijn mening btw, maar ik ben evenwel niet zo'n duurloper)
10361820382159406440852219646

Lefty rulez!

GasGeben!
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

ma 03-11-2014 10:17

LazyD schreef: Het lastige daarvan is dat hij in potentie misschien wel een 2:45 loper is.
ik denk zelfs dat die 2.45 erg voorzichtig is. Koen is erg klein van stuk en afgetraind. Hij is vroeger profwielrenner geweest die net de echte top niet haalde.
Maar dus wel een enorm talent qua uithoudingsvermogen met de juiste bouw.

ik heb ook eens "ongetraind" , dwz slechts 1 "lange" duurloop van 18km gedaan, een marathon gelopen. Ik liep toen 3.27 met een negatieve split.
Ook dat was een mooie tijd, maar ruim boven wat ik echt kan met volwaardige training (2.53 gelopen).

Maar een verwante stelling: veel lopers die een marathon als doel hebben gaan te plotseling en te snel hun trainingen uitbouwen. Ze hebben vervolgens hard getraind maar staan (over)vermoeid aan de start. Ze kunnen best met minder training af. Ook zijn de schema's vaak niet specifiek: lange duurlopen ruim boven marathontempo , en korte trainingen die juist weer te hard gaan. In die zin is 3x per week 14km in marathontempo mooi specifiek.

Jammer vind ik dat in 'ik , hardloper' dit niet wat genuanceerd wordt en dat ze doen alsof ze een wondermiddel hebben ontdekt. En irritant vind ik dat ze een tabel gebruiken met Vo2max als indicator die gewoon onjuist is! (vergelijk hem maar eens met de calculator op CnR)
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

ma 03-11-2014 10:54

En toch is het natuurlijk weer een interessante stelling. Ik ben niet bepaald overtuigd door het artikel maar ik hou wel van het denken buiten de geijkte paden. Wel zie ik, als relatieve casual loper zonder M ervaring, dat het niet hele snelle eindtijden geeft. Het is inderdaad zuiver uitlopen.
Plaats reactie