Ik, hardloper

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Gebruikersavatar
dano
Lid
Lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 24-09-2011 1:00
Locatie: haarlem

ma 03-11-2014 18:05

lijkt me toch iets te kort 14 km als basis voor een marathon zeker voor mensen die nog nooit een marathon hebben gelopen. En als je door jarenlang hardlopen en marathon's lopen al een flinke basis hebt dan kan je in de voorbereiding waarschijnlijk ook wel zonder die 14 km af.
LFC for life
Gebruikersavatar
Michiel_N
Lid
Lid
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 25-01-2013 1:00
Locatie: Hilversum
Contacteer:

ma 03-11-2014 18:13

Weer een mooi leerzaam draadje dit! Toch dankzij het boek losgekomen :wink:
Gebruikersavatar
JurP
Lid
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: di 03-09-2013 1:00
Contacteer:

ma 03-11-2014 19:33

Volgens mij is het een beetje oppassen met het 70% max hf voorstel. Als je dat leidend maakt dan kon het zomaar eens je loopstijl om zeep helpen. Mij lijkt zo langzaam mogelijk goed lopen een beter startpunt. Grote kans dat je ruim boven de 70% loopt Dat wordt met consistent trainen vanzelf lager. De reden waarom die 70% genoemd werd vind ik wel heel goed. Veel winst is te halen uit een goede aerobe basis. Hij werd al genoemd, Maffetone, hij betoogt dat ook. Als ik zijn formule invul dan mag ik ruim boven die 70% om aan die basis te werken http://philmaffetone.com/180-formula.
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

ma 03-11-2014 19:46

Of het nou Maffetone of Koen de Jong is: beide hebben een boek geschreven en een onderbouwing voor hun stelling.
De laatste gaat in tegen wat we jaren lang hebben gedaan en ook willen geloven. Met name daardoor lijkt de Jong tegenstanders te hebben.

En dan wegen we het met criteria zoals : "persoonlijk kan ik het niet geloven dat 14km genoeg is" :?
Ik denk dat deze discussie ook weer een onderstreping van mijn sig is.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Eide
Lid
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 03-11-2013 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

ma 03-11-2014 20:05

Volgens die formule van Maffetone kom ik rond de 143 uit, wat strookt met mijn langzame duurloopjes. Ik voel ook wel wat voor wat JurP zegt, want als ik langzamer loop dan dat, loop ik eigenlijk niet meer hard. Dan wordt het echt joggen/dribbelen of zelfs wandelen.
Gebruikersavatar
dano
Lid
Lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 24-09-2011 1:00
Locatie: haarlem

ma 03-11-2014 20:28

Eide schreef:Volgens die formule van Maffetone kom ik rond de 143 uit, wat strookt met mijn langzame duurloopjes. Ik voel ook wel wat voor wat JurP zegt, want als ik langzamer loop dan dat, loop ik eigenlijk niet meer hard. Dan wordt het echt joggen/dribbelen of zelfs wandelen.
Als je lange duurloop nooit langer dan 14 km is, moet het imho geen probleem zijn om op de hs volgens die formule uit te komen zonder echt voor het gevoel langzaam te lopen. Ik zou uitkomen op ongeveer 140 dat strookt wel met loopjes op E-tempo over die afstand. Als ik langere afstanden loop kom ik op E-tempo iets rond 150 uit (meestal in de range van 148-152)

Maar die dertigers loop ik eigenlijk nooit. Ook bij Daniels zijn er maar enkele duurlopen die of 22 miles maar niet meer dan 2,5 uur duren. Als je uitgaat van een marathontijd van 3:15 is de langste duurloop dus ongeveer 27 km. Wel langer dan 14 maar dus geen 30+
LFC for life
Gebruikersavatar
Jan-Jasper
Lid
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 24-08-2014 1:00

ma 03-11-2014 20:41

Ik vind het erg moeilijk om met hardlopen mijn hardslag laag te houden. Als ik dat wel probeer ga ik dusdanig langzaam lopen dat ik weer niet in een lekker ritme kom. Het wordt dan sjoggen en zwoegen. Voor mijn gevoel niet goed voor mijn techniek en zeker niet voor mijn gewrichten.

Als ik lekker ga lopen zit ik al snel vanaf het begin op een 150. Met wat moeite en discipline kan ik hem in het begin wel op 140 houden.

Maar aan het einde van een training, in de wetenschap dat mijn huis in zicht is en de training er voor die dag weer opzit.... Dan is of de koek op of ik zie niet in waarom ik me in zou moeten houden die laatste kilometers en ga ik nog even knallen voor een eindsprint.....

Persoonlijk heb ik in ieder geval enorm de drang om kilometers vreten af te wisselen met intensieve intervallen of middellange afstanden (in mijn geval 5-9 km) zo snel mogelijk afleggen. Knallen dus en bek af thuis komen en snel controleren of ik pr's gebroken heb.

(overigens doet deze discussie me wel erg denken aan de souplesse training. Al ligt daar de nadruk meer op rustige intervallen, maar in ieder geval ook niet intensief trainen.)
Gebruikersavatar
dano
Lid
Lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 24-09-2011 1:00
Locatie: haarlem

ma 03-11-2014 20:51

Jan-Jasper schreef:Ik vind het erg moeilijk om met hardlopen mijn hardslag laag te houden. Als ik dat wel probeer ga ik dusdanig langzaam lopen dat ik weer niet in een lekker ritme kom. Het wordt dan sjoggen en zwoegen. Voor mijn gevoel niet goed voor mijn techniek en zeker niet voor mijn gewrichten.

Als ik lekker ga lopen zit ik al snel vanaf het begin op een 150. Met wat moeite en discipline kan ik hem in het begin wel op 140 houden.

Maar aan het einde van een training, in de wetenschap dat mijn huis in zicht is en de training er voor die dag weer opzit.... Dan is of de koek op of ik zie niet in waarom ik me in zou moeten houden die laatste kilometers en ga ik nog even knallen voor een eindsprint.....

Persoonlijk heb ik in ieder geval enorm de drang om kilometers vreten af te wisselen met intensieve intervallen of middellange afstanden (in mijn geval 5-9 km) zo snel mogelijk afleggen. Knallen dus en bek af thuis komen en snel controleren of ik pr's gebroken heb.

(overigens doet deze discussie me wel erg denken aan de souplesse training. Al ligt daar de nadruk meer op rustige intervallen, maar in ieder geval ook niet intensief trainen.)
Het belangrijkste is nog altijd dat je plezier hebt in het lopen. Geen plezier is uiteindelijk ook => niet lopen.
En laten we wel wezen een marathon onder de vier uur is al een prestatie van formaat.
Ik heb dat artikel op prorun gelezen maar vind het voorbeeld van die Koen niet echt een voorbeeld van een recreatief loper. Deze man heeft wel degelijk een sport-achtergrond op hoog niveau
Erben Wennemars liep zijn eerste marathon (zonder enige specifieke voorbereiding, alleen ooit een halve gelopen) in 3:14 (weliswaar meer dood dan levend). Nu heeft hij er zes gelopen en is zijn snelste 2:53.

Ik ben wel heel benieuwd naar ervaringen van recreatieve lopers op de schema's uit dit boek. Dat lijkt me representatiever dan een voorbeeld als die Koen
LFC for life
Eide
Lid
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 03-11-2013 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

ma 03-11-2014 21:25

Jan-Jasper schreef:Persoonlijk heb ik in ieder geval enorm de drang om kilometers vreten af te wisselen met intensieve intervallen of middellange afstanden (in mijn geval 5-9 km) zo snel mogelijk afleggen.
Ik herken dat wel hoor. Ik vind het persoonlijk heerlijk om helemaal naar de klote te gaan tijdens een training, dat je aan het einde echt aan het einde van je latijn bent. Niet elke keer maar zo af en toe vind ik dat heerlijk ondanks dat ik rationeel weet dat het niet zo'n hele effectieve training oplevert.

Uiteindelijk moet het ook leuk zijn op te doen. Gelukkig ben ik eerzuchtig genoeg om ook te willen streven naar snellere tijden wat weer motivatie oplevert voor rustigere trainingen.
Gebruikersavatar
schaaapje123
Lid
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: di 23-02-2010 1:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

ma 03-11-2014 22:50

Hier maar even mijn mening. Er spelen m.i. twee zaken. Ten eerste de individuele mens. Je kent dat wel: mijn opa is 85 en rookt sigaren zonder problemen. Oftewel: doe gewoon waar je zin in hebt, train zo minimaal mogelijk en probeer de marathon. Kan best zijn dat jij hem goed uitloopt en je vriend die hetzelfde schema gevolgd heeft kan niet verder na 30 km. Mensen verschillen.
Aan de andere kant heb je de wetenschappelijke benadering. De marathon is een duurbelasting en geen snelheidstraining. Dus moet je de duur trainen wil je tot een goed resultaat komen. Eenvoudig toch? Je bent goed in waar je voor getraind hebt.
Hoe zit dat bij mij. Van nature ben ik een milaloper met een redelijke basissnelheid ( 800 meter in 2.06 op 42 jarige leeftijd). Op mijn 43de eerste marathon gelopen als haas die maar doorliep na de afgesproken 30 km. Resultaat: 3.12. Voorbereiding was een paar keer de halve rond 1.20.
Daarna een paar jaar echt voor de marathon getraind met in 2000 op 45 jarige leeftijd een 2.55 in Apeldoorn. Redelijk vlak kunnen lopen. Daarna nog in A'dam op schema 2.45 gelopen totdat een opspelende maag me genoodzaakte om het tempo drastisch te minderen.
Nu loop ik hem rond de 3.30 zonder al te veel duurwerk. Doe ermee wat je wil.
René van Vliet, AV Veluwe Apeldoorn
Gebruikersavatar
DikkieDick
Lid
Lid
Berichten: 1184
Lid geworden op: do 22-12-2011 1:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

wo 05-11-2014 10:25

Vandaag een training gedaan waarbij ik begon rond de 6', maar het ongemerkt een paar kilometer wat sneller ging (5'42) en toen tussen de 6' en 6'15. Gemiddelde hartslag 125 en dat bleef tot het eind toe zo (range 125-129, in het begin iets hoger, maar kan door afwijking komen, want dat heb ik wel vaker de 1e kilometer). Ruim 14km in 1:26 en dat was de langste afstand sinds de marathon van Sneek. ;-)
Gebruikersavatar
gzomer
Lid
Lid
Berichten: 2995
Lid geworden op: vr 07-11-2008 1:00
Locatie: Maarssen
Contacteer:

wo 05-11-2014 11:03

Nette run, DikkieDick! En nu regelmatig gaan doen en over de tijd hartslag vs tempo gaan vergelijken. Hopelijk na een week of zes zie je al de eerste vooruitgang en geeft dat je de motivatie om door te gaan. Succes!
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
Gebruikersavatar
DikkieDick
Lid
Lid
Berichten: 1184
Lid geworden op: do 22-12-2011 1:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

wo 05-11-2014 13:40

Thanx Gerben. Even vergeleken met een run begin dit jaar en toen zat ik bij gelijk tempo op een HF van pakweg 135. Het is dus sowieso al een stuk lager. Duurloop bij gelijke temperatuur maar wel iets meer wind zie ik. April vorig jaar een duurloop waarbij de HF ook schommelde rond de 130. Licht oplopend naar het eind, maar was ook wat langer. ;-)
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Berichten: 1180
Lid geworden op: wo 23-10-2013 1:00
Contacteer:

wo 05-11-2014 14:18

Het zijn precies die zaken (wind, temperatuur, andere route, andere afstand) die ik het altijd lastig vind maken om hartslagen van trainingen te vergelijken.
Hoe doen anderen dit? (Een speciale testrun, een Zoladz-test oid, op een binnenbaan vind ik niet praktisch)
Gebruikersavatar
DikkieDick
Lid
Lid
Berichten: 1184
Lid geworden op: do 22-12-2011 1:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

wo 05-11-2014 14:26

Inderdaad lastig vergelijken. Nu begon ik met wind in de rug en na pakweg een km of 6 kreeg ik wat tegenwind maar het mocht geen naam hebben.
Details: http://connect.garmin.com/modern/activity/626888780
Plaats reactie