Pagina 4 van 4

Geplaatst: wo 05-11-2014 14:40
door gzomer
Ik kijk naar de trend op basis van meer metingen, handig als je veel traint, haha. Maar 10 slagen verschil bij gelijk tempo is veel. Dan moet de temperatuur wel veel hoger zijn geweest en wind is IMHO van nog minder invloed. Maar ook dan heb ik liever drie of vier metingen om de trend te bevestigen.

Geplaatst: wo 05-11-2014 16:31
door DikkieDick
Temperatuur van de duurloop in januari was gelijk aan die van vanochtend, graadje of 7. ;-)

Geplaatst: wo 05-11-2014 20:05
door Eide
BlankeKeniaan schreef:Het zijn precies die zaken (wind, temperatuur, andere route, andere afstand) die ik het altijd lastig vind maken om hartslagen van trainingen te vergelijken.
Hoe doen anderen dit? (Een speciale testrun, een Zoladz-test oid, op een binnenbaan vind ik niet praktisch)
Ik ben nog niet lang genoeg met mijn eigen metingen bezig om daar op eigen ervaring op te reageren. Vanuit mijn achtergrond als analyst zeg ik echter dat je op basis van voldoende datapunten daar best een goede inschatting van kan maken.

Allereerst moet je over een bepaalde termijn kijken waarbij ik al gauw neig naar 3 a 6 maanden. Ten tweede heb je dan een ruim aantal datapunten (lees gemeten trainingen) nodig waarmee je een redelijk gemiddelde kan nemen die recht doet aan je gemiddelde trainingsduur en de omstandigheden die je redelijkerwijs bent tegen gekomen.

En op basis daarvan kan je natuurlijk wel een inschatting maken van de trend zonder dat je je 6 maandelijks sportmedisch laat testen. Een en ander natuurlijk er vanuit gaande dat je blessurevrij blijft en ongeveer de gelijke trainingssomvang en frequentie hanteerd tijdens zo'n periode.

Geplaatst: wo 05-11-2014 20:23
door roen
Verschil in hartslag kan diverse oorzaken hebben. Het maakt uit of je in de ochtend of avond loopt, wat je de dag ervoor gegeten hebt (bieten schijnen je hartslag iets te drukken, veel vlees en alcohol hebben ook effect), hoe zwaar je voorgaande training was, trainingsachterstand, verbeterde loopefficiƫntie, afgenomen gewicht ten opzichte van een voorgaande meting etc

En uiteraard als ik het artikel dat Gerben gedeeld had goed begrepen heb: regelmatig trainen in de 70% zone zorgt ervoor dat je je basis versterkt, zodat je met deze inspanning een hoger basistempo ontwikkeld. Goed trainen is in ieder geval een experiment waarin je je eigen proefpersoon bent.

Geplaatst: wo 05-11-2014 20:53
door AdP
BlankeKeniaan schreef:Het zijn precies die zaken (wind, temperatuur, andere route, andere afstand) die ik het altijd lastig vind maken om hartslagen van trainingen te vergelijken.
Hoe doen anderen dit? (Een speciale testrun, een Zoladz-test oid, op een binnenbaan vind ik niet praktisch)
Voor mij heel simpel: ik kijk er niet eens naar op die manier.
Regelmatig wedstrijden lopen geeft een veel betere indicatie van echte vorm.
Daarbij vind ik hartslagen e.d. niet eens relevant. Soms loop ik een cross op hartslag 172, soms moet er echt iets uitgevochten worden en gaat het richting 180. Dat geeft dan meer voldoening als de directe tegenstander verslagen wordt (alvorens we samen weer gaan uitlopen).
Testloopjes op training of echt trainingen vergelijken doen we eigenlijk nooit. Sterker nog: de trainingen zijn daarvoor meestal te gevarieerd.
Jack Daniels heeft hier een leuk hoofdstuk over geschreven (VDOT - die kun je wel gebruiken).

Geplaatst: wo 05-11-2014 21:39
door dano
AdP schreef:
BlankeKeniaan schreef:Het zijn precies die zaken (wind, temperatuur, andere route, andere afstand) die ik het altijd lastig vind maken om hartslagen van trainingen te vergelijken.
Hoe doen anderen dit? (Een speciale testrun, een Zoladz-test oid, op een binnenbaan vind ik niet praktisch)
Voor mij heel simpel: ik kijk er niet eens naar op die manier.
Regelmatig wedstrijden lopen geeft een veel betere indicatie van echte vorm.
Daarbij vind ik hartslagen e.d. niet eens relevant. Soms loop ik een cross op hartslag 172, soms moet er echt iets uitgevochten worden en gaat het richting 180. Dat geeft dan meer voldoening als de directe tegenstander verslagen wordt (alvorens we samen weer gaan uitlopen).
Testloopjes op training of echt trainingen vergelijken doen we eigenlijk nooit. Sterker nog: de trainingen zijn daarvoor meestal te gevarieerd.
Jack Daniels heeft hier een leuk hoofdstuk over geschreven (VDOT - die kun je wel gebruiken).
Ik moet zeggen dat die vdot's behoorlijk kloppen. E-tempo lijkt te langzaam maar als je de duurloprn echt sneller gaat lopen dan E-tempo dan merk je dat in je Q-trainingen

Geplaatst: do 06-11-2014 8:49
door gzomer
Het is leuk om de easy pace van Daniels eens naast de meting van de intensiteit met behulp van hartslag te leggen. Mijn stelling is dat het merendeel van de lopers ruim boven de 70% hf max of zelfs 75% hf max lopen bij de ondergrens van easy pace. En dan is easy pace eigenlijk ineens niet meer zo easy... De schema's van Daniels zijn IMHO pas goed toe te passen als een loper voldoende aeroob ontwikkeld is, omdat anders te hard wordt getraind. Mening, geen feit.