Wat zijn jouw doelen in 2015?

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
ejhoogendoorn
Lid
Lid
Contacteer:

zo 14-12-2014 11:22

Laat ik beginnen:

2014 was voor mij een top-jaar. Op alle afstanden pr gelopen. Helaas zelfde gewicht gebleven, maar wel 4 % vet verloren.

2015
Doelstelling 1: Fit blijven/blessurevrij blijven (lukt me al 3 jaar)
Doelstelling 2: 7 kg lichter zijn (nu 82 kg)

Doelstelling per afstand:

5 km sub 17:00 (2014 17:40)
10 km sub 36 (2014 37:22)
15 km 0:55 (nog geen pr)
21.1 sub 1:23 (2014: 1:25:30)

geen marathon in 2015

Wat is jouw doel van 2015?[/u]
renYek
Lid
Lid
Contacteer:

zo 14-12-2014 12:02

De afgelopen 2 jaar heb ik steeds hele concrete doelen gehad met 1 hoofddoel. ook heb ik gemerkt dat een 18 maanden cyclus voor mij beter lijkt te werken. Wel piek ik steeds in Q4 van eeen jaar. In 2013 op 5 km t/m HM PRs gezet die ik in Q4 2014 allemaal heb aangescherpt.

Op dit moment werk ik toe naar HM < 1h20 (Venloop 2015) als "grote doel" en hoop de 10 mijl < sub 60' voor die tijd nog te bedwingen (maar met 56'38 op de 15 km vorige week lijkt dat aardig rap in zicht te komen, zeker als die 10mijl op een vlakker parcours gaat plaatsvinden).

Na die HM zie ik het wel verder, maar een 10km < 35' lijkt me wel een mooi volgend doel voor 2015.

Een minder statisch doel is om de kwantiteit in trainingen (2012 en 2013 was gemiddeld 2x/week) en 2014 a 3 a 4x per week nu vast te kunnen houden en daar lijk ik nu wel een modus in gevonden te hebben.

Ik heb een hele tijd gevonden dat ik een M moest kunnen lopen fors onder de 3h voordat ik 40 wordt (oktober 2016), maar besef ook dat ik de trainingbelasting en aantal trainingen gewoonweg niet gecombineerd krijg met een gezonde en wenselijke verhouding werk/gezin/sport. Dus vooralsnog houdt ik het op afstanden t/m HM (een hobby trail -dit bedoel ik absoluut niet denegrerend- langer dan dat even buiten beschouwing latende)
JurP
Lid
Lid
Contacteer:

zo 14-12-2014 14:32

2014 was een raar jaar. Met 1:21:10 een pr op de hm. Maar toen zat ik al in wat blessure gekwakkel. En dat bleef doorgaan, ups-en-downs. Toch nog wel een periode sterk geweest wat resulteerde in 10:17.22 op 3000m. Met een redelijke 15km in 58:20 dacht ik nog naar een 1:22 in Ehv toe te kunnen werken, maar het liep heel anders. Ondanks trainen is m'n conditie ineengestort, ook te zien aan de 1:32, 1:29, en 1:26 de laatste 3hm's. Wellicht te hard getraind een paar weken, en wellicht niet de juiste trainingen gedaan.
Nu loopt het weer heerlijk, maar er is nog een lange weg te gaan. Oorspronkelijk had ik als doel een hm <1:24 voor volgende zomer, maar ik stel het bij naar <1:23. Ik wil ook eens wat 10kms gaan doen, doel <37min. De 3000 hou ik er ook in, doel <10:10. Mn grote doel, <1:20:50 (pr van een loopmaatje) poets ik ook weer af. Maar of dat 2015 wordt...
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

zo 14-12-2014 15:33

2014 was toch het jaar van vervelende blessures en maanden waarin ik nauwelijks kon trainen. Eerst de overbelasting in de liezen die mee kwam vanuit 2013, in mei een fikse enkelband verzwikking en in september een hardnekkige blaasontsteking de antibiotica die een vervelend effect had.

Desondanks was 2014 ook wel een jaar waarin, op de momenten dat dat ging, ik heel fijn getraind heb en een aantal hele leuke wedstrijden heb gelopen. Op de 15km ging het ook aanzienlijk beter dan vorig jaar en op die afstand een PR gelopen bij de MR waarmee ik, gezien het voortraject, best tevreden mee ben.

2015 hoop ik in ieder geval blessurevrij te blijven en mijn trainingsomvang op te kunnen voeren. Doelstellingen zijn mijn debuut op de halve marathon in Leiden en een PR op de 10km. Ik verbind er voorlopig geen tijden aan, eerst maar eens heel blijven : :)
fvanoostrom
Lid
Lid

do 25-12-2014 15:32

Wat een indrukwekkende doelen.

Ik houd het wat bescheiden, om mezelf ook weer niet teveel op snelheid/afstand te jagen. 2014 was net als 2013 een kwakkeljaar, veel gesukkel met scheenbeen. Ik loop de laatste maanden voor het eerst in 2 jaar redelijke afstanden pijnvrij. Dus dat gaat de goede kant op

Doel 2015:
- Blessurevrij blijven
- 600km in 100 loopjes
- 5k: <20:00 óf 10k <44:00
- paar langere, rustige loopjes door de natuur
- wedstrijden: Kempenrun, Golden Tenloop (5k of 10k), een zwemloopje
dano
Lid
Lid

do 25-12-2014 19:09

mijn doel is Rotterdam marathon en daarna gedurende de maanden mei tot en met september minder lopen en meer fietsen om in het najaar een duatlon te gaan doen
LFC for life
joostbekkers
Lid
Lid

do 25-12-2014 22:52

Mijn hoofddoel is om mijn M PR aan te scherpen tot onder de 3.40. Ik heb hiervoor 2 kansen, Boston en Amsterdam.
Als nevendoel wil ik graag, net zoals in 2014, al mijn PRs (van 5 km tot M) weer wat aanscherpen.
Het klinkt misschien gek om zoveel verschillende afstanden in wedstrijdverband te lopen, maar voor mij werkt deze afwisseling wel motiverend.
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

do 25-12-2014 23:21

Laat ik het bij mijn hardloopdoelstellingen voor 2015 houden, aangezien er op andere vlakken ook wel doelstellingen liggen, maar het hier toch voornamelijk om hardlopen draait.
Voordat we bij de doelstellingen komen, is het ook een moment van retrospectie. Hoe ging 2014?
Hardlopend een aantal pieken, maar ook 2 flinke dippen in de vorm van blessures. In februari liep ik een hamstringblessure op waardoor ik een paar wedstrijden helaas moest missen: de CPC en de Zandvoort Circuit Run.
Deze komen hiermee op mijn revanche-list. Zo werkt dat bij mij; een slechte wedstrijd of in dit geval gemiste wedstrijden, daar heb ik nog een appeltje mee te schillen! De CPC ga ik echter niet lopen in 2015, want ik ga meedoen met de Salland Trail (25km)! Totaal andere loop, natuurlijk; in plaats van een drukke stadsloop een avontuur in de mooie natuur. Ik heb er ontzettend veel zin in. Al veel mooie verhalen over gehoord en ik wil nu zelf ook wel eens dit beleven!
Maar we waren nog aan het terugblikken, hoewel ik een van mijn doelstellingen dus al heb prijsgegeven! Na mijn hamstringblessure ben ik weer goed in vorm geraakt en zodoende kon ik mijn debuut maken op korte trails met als hoogtepunt het finishen van de zware (vond ik!) Stuwwaltrail. "Slechts" 18,5km, maar wel 500 hoogtemeters. Dat ik deze heb gelopen en ben gefinished, daar ben ik toch best wel trots op. Ik lees hier regelmatig allerlei onwaarschijnlijke hardloopavonturen en prestaties die ik in de verste verte niet kan halen. Het heeft echter niet altijd zin om te gaan vergelijken, want dan stelt niks wat je doet meer wat voor. Dus ik kan met plezier terugkijken op die prestatie!
Zo'n twee weken later liep ik geheel onverwacht ineens een 10km PR. Weer een mooie prestatie. Van al mijn PR's is dit de scherpste. Deze afstand heb ik al veel gelopen. Ik hoopte vervolgens 2 weken later mijn PR verder aan te scherpen bij de Haarlemse Grachtenloop. Hier lag het eigenlijk in de planning om mijn 10km PR aan te scherpen, want dat had ik in 2012 en 2013 ook gedaan. In training ging het echter mis toen ik een stekende pijn in mijn linkervoet voelde en een paar kilometer naar huis moest strompelen. Het bleek een marsfractuur te zijn, waar ik een week of 7 zoet mee was. De zomermaanden zodoende niet kunnen trainen en de doelstellingen voor het najaar leken in de prullenbak te kunnen!
Toen ik begin augustus weer begon met trainen viel dat niet mee! Wat een conditie kun je in zo'n korte tijd verliezen!
De Tilburg Ten Miles kwam zodoende te vroeg; weer een voor de revanchelist, en ik begon te vrezen voor de halve marathon van Eindhoven een maand later. Ik liet in ieder geval mijn sub-1:40 tijdsdoel vallen.
Gelukkig ging september voortvarend, qua trainen. Zodoende heb ik in korte tijd toch nog naar de halve marathon toe kunnen werken. Na een goede 4EM bij de Damloop, een ietwat zware Singelloop 10km in Utrecht, een korte trail op de Hoge Veluwe (16km) besloot ik dat ik me aan de halve marathon kon wagen, wat resulteerde in een dik PR. Geen sub-1:40, maar wel tevreden! Wat een geweldige finish daar. Echt een hoogtepunt. Met kippevel de laatste kilometer gelopen!
Daarna heb ik nog mijn opwachting gemaakt bij de Zevenheuvelen en de Montferlandrun, maar ik kon net mijn tijden van vorig jaar niet evenaren/verbeteren. Was ik er bij de Zevenheuvelen nog dicht bij (32sec), viel me dat bij de montferlandrun ietwat tegen.
Al met al een mooi hardloopjaar gehad, maar die blessures wil ik graag voorkomen komend jaar.
Ik heb ook wat gefilosofeerd over streeftijden en ik ben er niet helemaal uit. Wanneer ben ik tevreden? Wat is dat toch met steeds snellere tijden? Wanneer is het snel genoeg? En waarom zou ik mijn hardloopplezier laten afhangen of misschien zelfs bederven door tijden? Ik ben er niet helemaal uit. Zou lopen niet genoeg moeten zijn?
Toch wil ik mezelf ook in 2015 weer verbeteren.
Ik wil PR's lopen op alle voor mij op dit moment belangrijke afstanden. Dat wil zeggen de 15km, de 10EM, de HM en voor mij het koningsnummer: de 10 kilometer. Ik heb een lange termijndoelstelling van sub-40, maar dat zie ik niet komend jaar gebeuren. Ik leg de lat op een verbetering van mijn 43:55 PR en dan op een gecertificeerd parcours.
In het voorjaar ga ik echter mijn pijlen richten op (1) de 30 kilometer bij de Groet uit Schoorl loop en (2) de Salland Trail 25km. Deze twee scalpen wil ik aan mijn muur hangen! Tot nog toe is mijn langste wedstrijdafstand namelijk de halve marathon, die ik ook pas 2x heb gelopen. Ik hoop dat het vergroten van de afstand mijn aerobe basis vergroot en dat ik wat meer kilometers kan gaan maken, om zodoende mijn prestatieniveau wat op te krikken. Belangrijk om daarbij niet weer in de blessurevalkuil te trappen!
Laatst gewijzigd door BlankeKeniaan op do 25-12-2014 23:32, 2 keer totaal gewijzigd.
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

do 25-12-2014 23:26

In 2014 toch nog 3 PR-en gelopen op 10 EM, 10 km en M. Maar in de aanloop naar de M waarschijnlijk wat te veel van mezelf gevergd en nu dus al maanden duidelijk in mindere vorm.

Eerste doel is om de komende drie maanden lekker te trainen en hopelijk - via de geleidelijke herintroductie van drempel- en VO2-max trainingen - weer op niveau te komen. Twee haasklussen in marathon Utrecht en Rotterdam, die laatste om lopers naar sub 3 te helpen (maar dan moet het wel weer goed gaan). Dan lekker op de baan eens per maand voor kort werk en wellicht ook het 10 km circuit van de zomeravondloop in Utrecht.

Tweede half jaar of HM / 7^^ of misschien een M met doel sub 2.45 (als het goed gaat en met een wat minder intensieve voorbereiding).

Verder houd ik me nog niet met tijden bezig, dat heeft alleen zin als de basis weer in orde is.
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
schapie1981
Lid
Lid
Contacteer:

do 25-12-2014 23:40

Er vanuit gaande dat ik snel weer op de been ben (vermoedelijk gekneusde rib door valpartij, rennen is momenteel niet comfortabel en slapen ook niet) en ik de huidige vorm kan vasthouden/doortrekken, hoop ik in het aankomende jaar 10EM onder het uur te lopen. Ik ben van plan een aantal pogingen te wagen, en verwacht zeker niet dat het meteen gaat lukken.
Verder wil ik mijn PR op de halve marathon flink aanscherpen (dat moet niet al te veel moeite kosten, van de 1'25'05 die nu staat moet ik wel een paar minuten af kunnen lopen), en in Rotterdam die sub3 nou eindelijk eens voor elkaar krijgen. Ook dat zit er zeker in, maar het is na twee mislukte pogingen--in Barcelona door onverwachts warm weer, en in Frankfurt door een te snelle start (ik wilde meteen <2'55) en zen-a verder kan met andere dingen :D (Overigens begrijp ik dat ik achter onder andere gzomer aanhobbel in 010, gezellig!)

Dus even duimen dat ik snel weer kan gaan rennen, en dan weer lekker aan de bak. Mijn belangrijkste goede loopvoornemen voor 2015 is vooral het al dan niet halen van doelen het plezier tijdens het trainen en wedstrijden niet in de weg laten staan. Hard trainen kan simpelweg enorm lekker zijn. Doelen zijn slechts de spreekwoordelijke wortel aan de hengel om jezelf bezig te houden.
meteor
Lid
Lid
Contacteer:

do 25-12-2014 23:47

Kom laat ik weer eens wat posten op Chat'n'run.
Na de marathon van Amsterdam in 2013 weinig inspiratie meer.
Wel volop blijven trainen. Een PR gelopen op de 10 km. Verder vrijwel geen wedstrijden gelopen.

Ook geen blessures van betekenis en voor 2015 heb ik er weer zin in.
Eerst de Halve van Egmond in combi met de Egmond Pier Egmond.
De Mudmasters 7 maart
En mogelijk de Kustmarathon in oktober.
Mogelijk wat kleine loopjes tussendoor waar ook de kinderen aan mee kunnen doen. De massale lopen trekken me niet erg meer.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

do 25-12-2014 23:53

Voor 2015?
- leuke dingen doen;
- leuke nieuwe dingen organiseren;
- rondje Texel dit keer afmaken;
- 'zien' wat de toekomst brengt;

En, zoals altijd: Enjoy running

:wink:
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Gert88
Lid
Lid
Contacteer:

vr 26-12-2014 0:16

boco schreef: En, zoals altijd: Enjoy running
+1
Randvoorwaarde: geen hectiek
anderson
Lid
Lid

vr 26-12-2014 0:58

Dit jaar niet goed gelopen door blessures en te weinig trainingen door werk.

Doel voor volgend jaar meer trainen, harder trainen en beter werk zoeken.
Ik ben ook van plan om me in te schrijven bij een loopgroep of atletiek vereniging.

Voor de planning staan:

feb duathlon cross Alphen aan de Rijn
maart Stevensloop HM [hopelijk onder 1:40]
juli Veluwezoom trail korte afstand
robertdeloper
Lid
Lid
Contacteer:

vr 26-12-2014 9:49

* blessurevrij
* voorjaar kort werk
* zomer: meer de fiets dan de schoenen
* najaar 7heuvelen (mits mijn werkgever mee doet) en dan HET hoogtepunt: Adventslauf Emmerich (50e ! editie mijn 25e overall)

* misschien een keertje een waddeneiland
* misschien een Challenge in November (Malta, Lanzarote, Cyprus)
* misschien een keer Salland Full Moon
Met Sportieve Groet !
Plaats reactie