Running Streak / elke dag (een stukje) hardlopen

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 27-01-2015 18:05

Afbeelding

En daar zat ik, lekker voor de houtkachel, een stukje lezend in de laatste Runner's...
ik, een onregelmatig loper die aanhikt tegen een ritme van 3 x per week (ook kort) hardlopen.
in de praktijk kom ik uit op - gokje - 2,5 x per week hardlopen.
vaak door taaie achillespezen, maar regelmatig ook omdat ik denk: ben net thuis, laat maar, of... ik moet zo werken, laat maar.

Mijn probleem: een rustdag wordt met regelmaat nog een rustdag en daarna... boeit het niet meer zo.
terwijl de goede voornemens - terug naar de vroegere vorm - er best zijn.

Dus... de running streak, elke dag hardlopen, ook al is het maar anderhalve km, is dat niets voor mij?

Ik dacht van wel, besloot het een kans te geven...
inmiddels zit ik op dag 5, en still going strong :-).
't waren vooral korte loopjes, circa 5km per keer, maar toch ook wel een 15x200, op normale intensiteit (en dat voelde verrassend soepel).

Zou ik de oplossing voor mijn stijve achillessen hebben gevonden?
Of worden die wellicht soepeler, maar loop ik zo de rest in de vernieling? ;-)

wat achtergronden: http://www.runnersworld.com/running-tip ... treak-faqs
10361820382159406440852219646

Lefty rulez!

GasGeben!
Trailing
Lid
Lid

di 27-01-2015 19:13

Rond kerst en oud en nieuw heb ik zo´n 7 dagen achter elkaar 5 km gelopen.
Beviel erg goed, ook in combinatie met de hond uitlaten :D
Met interval erbij, hoger tempo, hardere klappen, kom ik niet meer uit met herstellen.
Omdat ik nu, niet grijs, maar zwart/wit wil trainen, onthoudt ik deze trainingsvorm voor later, voor vakantie etc.
Meerdere rondjes van ongeveer 5km is dan wel een pré, ...
Daarnaast, ik krijg de interval trainingen alleen maar gelopen, omdat ik daarna mijzelf beloon met een lange rustige duurloop, dan wel langer dan 5 en bij voorkeur telkens in een ander mooi gebied.
JurP
Lid
Lid
Contacteer:

di 27-01-2015 22:43

Voor mij werkte het heel goed om alle werkdagen te gaan lopen. Dat is ooit eens in de zomer ontstaan toen de weekendjes windrijk waren. Daardoor kwam ik niet aan lopen toe in het weekend en gezien de halve marathon ambities die ik iedere winter periode had moest het niveau toch een beetje boel op peil gehouden worden. Tja als het dan eens niet waait zit je zo op 6 of zeven trainingen in de week :)
Wat het vooral prettig maakte voor mij was het vaste ritme. Niet meer de keus zal ik vandaag of morgen wat langer blijven liggen, maar gewoon op een vaste tijd uit bed en tussen de middag even lekker naar buiten. Niet meer denken van waarschijnlijk ben ik morgen wat fitter, of morgen heb ik misschien wat meer zin, laat ik vandaag maar overslaan. Het heeft mijn zin in lopen vergroot. Het heeft voor mij ook veel extra fitheid opgeleverd, meteen in het begin al toen de nieuwe dagen nog halve of soms nog mindere trainingen waren. Ik moet er wel voor waken dat de souplesse behouden blijft op de rustige dagen. Met alleen maar duurloopjes lukt dat niet goed. Maar afgewisseld met een souplesseachtige training (eg 200-tjes, al zijn het maar 5 herhalingen (en daarin dus niet pushen!)) lukt dat wel. Volgens mij zijn de spieren, pezen, aanhechtingen, en het duurvermogen er een stuk van vooruit gegaan. Lekker! Succes!
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 28-01-2015 8:20

Ik zie zo'n running streak niet als iets bijzonders of nieuws. Gezonde mensen lopen natuurlijk allemaal elke dag. Wat verschilt is echter hoe ver en hoe snel. Zelf probeer ik elke dag minimaal 10.000 stappen te maken, wat vaak wel lukt volgens mijn stappenteller.
Het maakt dan in mijn beleving niet uit of die stappen hardlopend of wandelend worden gezet. (Voor mij is een half uur fiks doorwandelen bij 7km/u intensiever dan een half uur joggen bij 9-10km/u.)

Een andere vraag die los van bovenstaande gezien moet worden; is het zinvol en goed om elke dag serieus te trainen? Dit zal van persoon tot persoon verschillen. Ik weet uit ervaring dat elke dag voor mij teveel is.

Anders gezegd: voldoende beweging (lage intensiteit) op alle niet-trainingsdagen vind ik zeker een goed streven. Of dat hardlopend of wandelend (fietsend, etc.) is, is niet relevant.

Edit: Enige nuance op de laatste opmerking; het is m.i. fysiek gezien niet relevant. Uiteraard kan het mentaal wel helpen om in beweging te komen, als je net met een mooie hardloopserie bezig bent.
Afbeelding
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

wo 28-01-2015 20:25

Elke dag lopen geloof ik helemaal in, elke dag 'serieus trainen' niet. Door elke dag te lopen kun je mooi hard-easy afwisselen, of beter gezegd, kun je altijd minstens één easy training doen tussen de 'serieusere' trainingen.
Zonder enige uitzondering zie ik hier bij iedereen voordelen optreden, inclusief toegenomen fitheid en minder blessures, en dit bij elk niveau.
Dat laatste lijkt soms raar, omdat blessures door overbelasting lijken te komen. Het lijkt er toch meer op dat de grote meerderheid van de lopers als ze niet lopen juist te weinig bewegen maar juist teveel zitten, waardoor de verkortingen en beperkingen optreden die tot overbelasting leiden als er dan wel getraind wordt.
Een andere manier waarop elke dag lopen blessures tegen gaat is dat je hierdoor net iets behoudender de echte trainingen lijkt te doen, en je makkelijker kunt beheersen in een groep.
Natuurlijk helpt het zeker ook bij de beleving, zoals hierboven al opgemerkt. Als je b.v. maar 3x per week loopt vul je je tijd al snel met andere dingen, voordat je het weet kijk je TV en volg je een serie ;). Een loper loopt, dat is wat anders dan af en toe een beetje lopen.
Kortom: mijn zegen heb je!
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

wo 28-01-2015 20:43

Leuk Dries! Ik zit er ook aan te denken aan zo'n streak. Dan is er in ieder geval geen overweging om wel of niet te lopen, want dan ga je gewoon elke dag een stukkie (Ik herken veel in je verhaal!).
Wel belangrijk om ècht rustig aan te doen. Daar ben ik zelf HEEL slecht in.
Ik vind harder lopen (lekker vlot; niet wedstrijdtempo) eigenlijk ook leuker dan langzaam. Maar elke dag "lekker vlot" 5km gaat 'em ook niet worden, denk ik...
JurP
Lid
Lid
Contacteer:

wo 28-01-2015 20:46

AdP schreef:Het lijkt er toch meer op dat de grote meerderheid van de lopers als ze niet lopen juist te weinig bewegen maar juist teveel zitten, waardoor de verkortingen en beperkingen optreden die tot overbelasting leiden als er dan wel getraind wordt.
Dit herken ik. Met mijn grotendeels zittend leven lijkt het al veel sneller op te treden, namelijk al zonder de rustdag. Ik moet 's avonds niet aldoor blijven zitten lijkt het. Dat leidt tot stijfheid en op den duur pijntjes. Even een aantal keren uit de stoel en iets doen. Ik kwam er achter door vakantie perioden. Dan ging het altijd allemaal veel lekkerder. Ik was dan veel meer actief, veel minder zittend. Weer aan het werk en hup daar kwam de stijfheid weer.
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

wo 28-01-2015 21:18

Appie-B schreef: Zelf probeer ik elke dag minimaal 10.000 stappen te maken, wat vaak wel lukt volgens mijn stappenteller.
.
Hee dat herken ik van mijn werk, op onze social-werk media zie ik dat soort posts voorbijkomen: streven naar 10.000 stappen per dag :D
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

do 29-01-2015 0:24

AdP schreef:Elke dag lopen geloof ik helemaal in, elke dag 'serieus trainen' niet.
Agree! :wink:
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

do 29-01-2015 10:39

Nog een motivatie om elke dag te lopen kan zijn dat je daarmee veel makkelijker je gewicht constant houdt. Vooral handig voor 40ers die netjes volgens het boekje elk jaar een kilo winnen. Bij elke dag lopen is dat veel makkelijker onder controle te houden. Zomaar 5 kilo 'plotseling' erbij is dan zelfs zeer onwaarschijnlijk.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

do 29-01-2015 11:43

Ik kan in mijn logboeken 2 streaks van 30 dagen vinden.
In de 2e helft van 2011 zat ik gemiddeld op 2 rustdagen per maand. Dus toen liep ik "dagelijks" maar net geen streak.

Ik zie het als een motivator om elke dag wat te doen, een stimulans, net zoals een daily-activity-tracker dat kan zijn. Daarmee zegt het nog niets over de kwaliteit van het getrainde. En dat hoeft ook niet, dat is fase twee.

Het biedt structuur: in mijn huidige belabberde vorm en drukke leven loop ik nu veel te weinig, en zeg makkelijk trainingen af. Door gewoon elke dag wat te "moeten" doen wil ik dat doorbreken. Lichaamsgewicht is daarbij ook een thema (+8 kg in 2 jaar tijd).

Ik doe (nog) niet 5km als minimum. Formeel is de ondergrens 1mijl om te mogen tellen, ik probeer een kwartier aan te houden (die is dan voor het ontbijt). Natuurlijk vooral ook dagen met gewone baan- en duurtrainingen.

Jammer dat ik 2 dagen naar Dries de Runner's las , ik loop nu dus continu 2 dagen achter de feiten aan ...
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 29-01-2015 11:48

AdP schreef:...Zonder enige uitzondering zie ik hier bij iedereen voordelen optreden, inclusief toegenomen fitheid en minder blessures, en dit bij elk niveau.
Dat laatste lijkt soms raar, omdat blessures door overbelasting lijken te komen. Het lijkt er toch meer op dat de grote meerderheid van de lopers als ze niet lopen juist te weinig bewegen maar juist teveel zitten, waardoor de verkortingen en beperkingen optreden die tot overbelasting leiden als er dan wel getraind wordt.
Een andere manier waarop elke dag lopen blessures tegen gaat is dat je hierdoor net iets behoudender de echte trainingen lijkt te doen, en je makkelijker kunt beheersen in een groep.
...
JurP schreef:
AdP schreef:Het lijkt er toch meer op dat de grote meerderheid van de lopers als ze niet lopen juist te weinig bewegen maar juist teveel zitten, waardoor de verkortingen en beperkingen optreden die tot overbelasting leiden als er dan wel getraind wordt.
Dit herken ik. Met mijn grotendeels zittend leven lijkt het al veel sneller op te treden, namelijk al zonder de rustdag. Ik moet 's avonds niet aldoor blijven zitten lijkt het. Dat leidt tot stijfheid en op den duur pijntjes. Even een aantal keren uit de stoel en iets doen. Ik kwam er achter door vakantie perioden. Dan ging het altijd allemaal veel lekkerder. Ik was dan veel meer actief, veel minder zittend. Weer aan het werk en hup daar kwam de stijfheid weer.
Ben dan toch wel benieuwd naar jullie mening over of het, fysiek gezien, nog uitmaakt of de beweging tijdens de trainingsloze dag nu bestaat uit een rustig rondje hardlopen of een flinke wandeling, rondje op de racefiets, andere sportieve activiteiten op lage intensiteit.
Afbeelding
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 30-01-2015 8:25

Appie-B schreef:Ben dan toch wel benieuwd naar jullie mening over of het, fysiek gezien, nog uitmaakt of de beweging tijdens de trainingsloze dag nu bestaat uit een rustig rondje hardlopen of een flinke wandeling, rondje op de racefiets, andere sportieve activiteiten op lage intensiteit.
voor mij zit er een fors verschil tussen (stevig) wandelen en hardlopen. maar ook tussen fietsen en hardlopen. ik fiets 2x5km woon-werk verkeer, en rij dan gemiddeld - gokje - ca 23km/u.
voelt best goed in de categorie "elke dag lekker buiten en bewegen", maar het haalt het bij lange niet bij het gevoel dat ik momenteel door meer hardlopen ervaar.
ik bemerk momenteel een soort van euforie, elke dag weer.
is het door de toenemende fitheid, een wat dalend gewicht (ik zat aan mijn bovengrens), het idee dat ik bezig ben met iets moois (wat een toewijding ineens), of het besef dat mijn achillesklachten eerder verminderen dan erger worden?

het verschil tussen wandelen en hardlopen, en fietsen en hardlopen is misschien in mijn geval wel omdat ik qua hardlopen het afgelopen jaar nogal ondertraind ben geweest. vele maanden van 75km of minder, terwijl mijn vorm grofweg toeneemt vanaf 120km per maand.

't zou dus goed kunnen zijn dat een ander zo'n streak heel anders ervaart.

gisteren was een normaal gesproken absolute niet-train-dag (vroege dienst, vergaderen als toetje, natgesneeuwd op de weg naar huis, zeiknatte straten), maar ben toch gegaan voor een goeie 2 km. voelde erg vermoeid, maar toch goed en wat is er daarna lekkerder om even koud af te douchen en moe maar voldaan voor de haard te kruipen?

Lefty rulez!

GasGeben!
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 30-01-2015 8:33

@jurp: herkenbaar, de 200-jes nodig hebben voor de souplesse. ik doe ook bij (bijna) elke rustige run een paar versnellingen.

@adp: het is voor mij inderdaad "elke dag trainen", en niet "elke dag serieus trainen". mijn lichaam heeft al genoeg moeite om hier aan aan te passen volgens mij.

@jurp: vakanties: mijn laatste vakantie vooral veel gewandel-slenterd, en daardoor weer heeel stijve achillessen. ik hoop dat ik door elke-dag-(iets-)hardlopen die stijfheid voor kan zijn.

@danny: al gestart? ik vind het een aanrader :-)

@loopgek: haha, nog meer motivatie om mijn streak vol te houden!

8:30 --> De straat is hier nu spiegelglad, maar ik 'moet' er zo uit om voor mijn dienst nog te kunnen lopen. ben benieuwd! Let's do it :P

edit: 't ging, al was grip houden soms wat lastig. weer 5km in de knip.
mijn gevoel is nog steeds prima, al viel me op dat de hartslag een stukje hoger is dan normaal, en ook de 2 minuten recovery na afloop ging minder vlt dan anders. teken van toenemende vermoeidheid, en m'n Garmin strafte me dan ook direct af door mijn vo2max te verlagen van 56 naar 55. komt goed uit, want die 56 was toch al wat te hoog :roll: :wink:

Lefty rulez!

GasGeben!
HennyV
Lid
Lid
Contacteer:

vr 30-01-2015 11:54

Appie-B schreef: Ben dan toch wel benieuwd naar jullie mening over of het, fysiek gezien, nog uitmaakt of de beweging tijdens de trainingsloze dag nu bestaat uit een rustig rondje hardlopen of een flinke wandeling, rondje op de racefiets, andere sportieve activiteiten op lage intensiteit.
Volgens de informatie die ik heb, maakt dat wel degelijk uit. En dat zit met name in:
- mate van spiercontractie
- mate van aanmaak van hormonen
- mate van rondpompen van zuurstofrijk bloed
- aanmaak van capilairen
Bij wandelen gaat de hartslag beperkt omhoog (tenzij je de heuvels intrekt of met een volle rugzak op stap gaat) en worden niet alle spiervezels geprikkeld. Het is belangrijk om er een rustige training van te maken met eventueel 2 of 3 soepele versnellingen.

De voordelen zijn vergelijkbaar met 2 trainingen op een dag.
Plaats reactie