Running Streak / elke dag (een stukje) hardlopen

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
knnth
Lid
Lid
Contacteer:

ma 25-01-2016 12:25

Ook gefeliciteerd loopgek. Wat heeft het jou gebracht wat betreft motivatie, belastbaarheid, prestaties, enzovoort?
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

ma 25-01-2016 12:28

Toppers! :d: :d:
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

di 26-01-2016 19:36

knnth schreef:Ook gefeliciteerd loopgek. Wat heeft het jou gebracht wat betreft motivatie, belastbaarheid, prestaties, enzovoort?

Er zijn denk ik 3 hoofdredenen voor mij om te streaken:
1) Door een druk en onregelmatig leven had ik de neiging om minder te lopen dan ik eigenlijk wil. Ik was (ben) sowieso uit topvorm en dan is de drempel om een training te skippen steeds lager. De streak is een afspraak met mezelf dat ik wel altijd ga lopen maar dat ik wel bepaal of het herstel is (klein stukje joggen) of een echte training. En dit is duidelijk gelukt. Ik loop elke dag en doe dat met plezier. Het is niet meer de vraag of ik loop, maar wat ik loop. En dat zorgt voor mentale tevredenheid.
2) Ik heb mijn hele leven lang al aanleg voor blessurepijntjes. Over het algemeen zijn het problemen die na rust erger lijken te worden. Nu de theorie omarmt dat er elke dag losbewegen en doorbloeding wenselijk is om verklevingen en stijfheid te voorkomen. En dit lijkt te werken. Ik krijg in ieder geval geen nieuwe of ergere blessures. Mijn linkerachillespees blijft altijd aandacht trekken maar het is goed te doen. In ieder geval is hij veel beter dan bijv in 2012 toen ik zelfs 3 maanden rust heb genomen, de pees was toen zelfs slechter geworden.
3) Ik vind de uitdaging van de streak gewoon leuk. Ik heb er lol in om hem zo lang mogelijk te maken. Het verhaal van Ron Hill vind ik prachtig :-)

Prestaties: ik ben nu een 37laag op de 10km waard. Dat is voor een 49jarige van 86kg niet onaardig. Als ik beter wil presteren zit er veel meer winst in mijn gewicht dan in anders trainen dan ik nu doe. Ik geloof er sterk ik dat het veel belangrijker is dat je genoeg/regelmatig traint dan hoe de inhoud van die training precies was.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

di 26-01-2016 21:52

loopgek schreef:Ik geloof er sterk ik dat het veel belangrijker is dat je genoeg/regelmatig traint dan hoe de inhoud van die training precies was.
Heel erg mee eens!
(Volgens mij gaat regelmaat boven variatie. Bij voldoende regelmaat lukt het je niet om altijd hard te gaan, dus ontstaat als vanzelf variatie die je kunt uitbouwen. Maar eerst en bovenal dus regelmaat (sprak ik tot de bekeerden ;) .)
MasterRunner
Lid
Lid

di 26-01-2016 21:57

+1 ... van vaker trainen word je beter... maar omdat je vaker traint moet je niet telkens (te) hard trainen... want dan neemt het risico op blessure sterk toe en moet je de vaak-trainen-periode weer stoppen...
Bewaar het echt harde werk voor de wedstrijden...
knnth
Lid
Lid
Contacteer:

wo 27-01-2016 11:56

loopgek schreef: Er zijn denk ik 3 hoofdredenen voor mij om te streaken:
Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Erg interessant, vooral het gedeelte over regelmatige beweging ten behoeve van de belastbaarheid.

Ik zit er zelf al regelmatig aan te denken om binnenkort (iets met een doorslapend kind) weer mijn wekelijkse ochtendduurloop terug te brengen. 5x/week is natuurlijk nog lang niet streaken maar wel een stap naar meer belastbaarheid, meer fitheid en meer snelheid.

Goed, eerst nog maar een paar maanden wennen aan de nieuwe schema's die flink pittiger zijn dan de souplessemethode. Een verandering per keer, het echte streaken komt dan in 2020 aan de beurt :D
zandloper
Lid
Lid

do 10-03-2016 12:46

Het jaar is volbracht met een rustige 5 km in het bos...2038km in totaal.
Tevreden. Eindconclusie: het is altijd fijn om te lopen :D dat besef zit er nu wel in...
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 10-03-2016 16:51

Afbeelding

goed gedaan :d:
10361820382159406440852219646

Lefty rulez!

GasGeben!
zandloper
Lid
Lid

do 10-03-2016 18:02

Wow, dank je wel!

En vooral: dank voor de inspiratie! Het heeft me veel gebracht. Ik loop nog zelden zwaar. Ik moet tijdens mijn rustdagloop mijn best doen om onder de 9 km/h te blijven (dat was vroeger veel langzamer). En het belangrijkste: ik heb (zeker achteraf) genoten van het lopen en het buiten zijn...

http://www.sendscraps.com/img-4262.html
(geen idee hoe ik een foto op deze site kan krijgen.. :roll: )
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

do 10-03-2016 20:19

zandloper schreef:Wow, dank je wel!

En vooral: dank voor de inspiratie! Het heeft me veel gebracht. Ik loop nog zelden zwaar. Ik moet tijdens mijn rustdagloop mijn best doen om onder de 9 km/h te blijven (dat was vroeger veel langzamer). En het belangrijkste: ik heb (zeker achteraf) genoten van het lopen en het buiten zijn...

http://www.sendscraps.com/img-4262.html
(geen idee hoe ik een foto op deze site kan krijgen.. :roll: )
Zo?

Code: Selecteer alles

[img]http://img1.sendscraps.com/se/085/059.jpg[/img]
Afbeelding
Mooi dat het lopen je steeds lichter gaat!
Ik vind het altijd leuk om te horen/lezen wanneer mensen een stap(je) zetten.
zandloper
Lid
Lid

vr 11-03-2016 6:22

@AdP Dank! :D Lopen wordt ook leuker door het lichter lopen. Ben nu bezig met licht grondcontact en goede heupinzet. Bizar voor mij om te merken dat zelfs ik dan met gemak enorm snel wordt voor mijn doen..(veel sneller dan die 9km/h :D ) Conditie is nu de beperkende factor...en het vasthouden van de juiste loopbeweging en houding...

En max09, ook bedankt over je opmerking over lange termijn visie en niet te resultaat gefocust zijn..gaf rust in de tent...

Ik moet bekennen dat ik zelfs gelopen heb soms, omdat ik vond dat ik toch niet kon zeggen dat ik mijn streak gebroken had omdat ik geen zin had om 2 km te lopen... :oops: :D
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

vr 11-03-2016 13:03

Goed gedaan Zandloopstertje!
Topper!
remco
Lid
Lid

ma 09-05-2016 8:36

Ik ben nu ook een maandje bezig met 'streaken'
Mijn achtergrond en motivatie: Ik ben de laatste jaren een zeer onregelmatige loper gebleken hetgeen ook erg zichtbaar is in de 'resultaten'. Laatste wedstrijd bijna een jaar geleden gelopen, een 10 km net boven de 50 min, en dat met een PR van iets boven de 35 min. Niet goed dus

Mijn belangrijkste motivatie om het nu eens op deze manier te proberen: ik hoef er niet meer over na te denken of ik vandaag of morgen ga lopen :)

Ik loop nu een maandje en het bevalt me uitstekend, ik loop niet ver, max 3 km. maar ik merk dat ik als vanzelf harder ga lopen, ik begon met heel rustig 6m/km en loop nu inmiddels de meeste km's onder de 5 min. Ik heb totaal geen last van vermoeidheid, pijntjes enz. dus ik ga er voorlopig lekker mee door
sibi
Lid
Lid
Contacteer:

ma 23-05-2016 9:02

LazyD schreef: ik denk dat deze regelmaat erg goed voor me is.
*klopt af: al heel lang geen stijve achillessen*
Zou voor mij nu ook reden zijn om toch weer eens een serie van elke dag rennen neer te zetten.
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 25-05-2016 11:28

ik nader dag 500, en mijn achillessen doen het nog steeds prima. het blijft wel 1 van mijn zwakste plekken. als 'het' wat minder gaat is dat meestal de plek waar ik een pijntje/steekje/stijf gevoel krijg.

ik zag dat je wat tobt inderdaad, maar wel kunt lopen. rustig aan dan maar. of souplesse intervallen voor jou dan handig zijn, zeker als je het niet gewend bent, vraag ik me sterk af. ik zou het dan eerder bij rustig trainen houden, en af en toe wat versnellen ipv tempo's van 16-19km/u.
mooi die 36-er op de 10 trouwens, petje af!
10361820382159406440852219646

Lefty rulez!

GasGeben!
Plaats reactie