Nieuw Hardloopschema (Marathon)

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Gebruikersavatar
LarsssOlsen
Lid
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 11-02-2015 1:00

vr 13-02-2015 19:45

Hallo Allemaal,

Ik wil vanaf volgende week met mijn nieuwe schema beginnen.
Nu zou ik graag weten of het slim is om dit te doen.
Ik ben 16 jaar en heb altijd op voetbal gezeten en doe nu een half jaar aan hardlopen. Ik loop 10 km in +/- 45 min, en loop ook wel is afstanden van 15 tot 20 km en dit gaat me vrij gemakkelijk af. Heb 'bijna' nooit ergens last van de volgende dag.

Dit is het schema dat ik wil gaan volgen:
http://www.runnersweb.nl/Schema/Hardloo ... derden.htm

Ik loop nu 2 tot 3 x per week.

Mvg Lars,
Eide
Lid
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 03-11-2013 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

vr 13-02-2015 20:21

Niet om zeurderig te klinken maar waarom wil je op zo'n jonge leeftijd al zo'n enorme afstand lopen? Met 16 jaar ontwikkelt jou lichaam zich nog en is de belasting van een marathon echt wel iets om over na te denken.

Mijn advies zou eerder zijn je eerst door te ontwikkelen op de 5 en 10 km. Werken aan jou looptechniek (beperken van de belasting en vergroten effectiviteit) en dan over een paar jaar eens de blik te verleggen naar de halve marathon. En als dat goed gaat pas eens doorstappen naar de hele marathon.
Gebruikersavatar
LarsssOlsen
Lid
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 11-02-2015 1:00

vr 13-02-2015 20:33

Ik wil deze afstand gaan volgen omdat ik een obstacle run op de planning heb staan van 42 km, hier heb ik nog een jaar voor om mijn condite te trainen en fysieke kracht te verbeteren.
Eide
Lid
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 03-11-2013 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

vr 13-02-2015 20:47

LarsssOlsen schreef:Ik wil deze afstand gaan volgen omdat ik een obstacle run op de planning heb staan van 42 km, hier heb ik nog een jaar voor om mijn condite te trainen en fysieke kracht te verbeteren.
Okay, 42km in een obstacle run. Kijk, het is jou lichaam... maar ik vind een dergelijke belasting en dergelijke afstand niet verstandig zolang je lichaam zich nog ontwikkeld.

Ik ben militair. Ik heb nogal wat tijd doorgebracht op de hindernisbaan, met veldwerk sport (geïmproviseerd conditie en krachtwerk in het veld op kisten) en zaken als het parcours militair (waarin obstacle runs hun oorsprong vinden). Realiseer je dat je 4.5 uur je lichaam maximaal gaat belasten. En niet alleen dat, je zal ook gigantisch veel moeten trainen in de aanloop er naar toe. Ik hoop dat je de belasting niet onderschat.

Begrijp me goed, ik geloof onmiddellijk dat je het conditioneel en qua kracht wel zal kunnen. Daarover geen op- en aanmerkingen. Ik denk alleen niet dit verstandig is voor iemand van 16/17 jaar. Het is niet voor niets dat veel evenementen voor de marathon afstand een minimumleeftijd van 18 hanteren en zelfs 18 is gewoon heel erg jong voor een marathon.

Nogmaals, het is jou lichaam en je moet doen wat je zelf verstandig vindt: maar mijn advies is je gewoon nog niet aan een marathon afstand te wagen op deze leeftijd.
Gebruikersavatar
LarsssOlsen
Lid
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 11-02-2015 1:00

vr 13-02-2015 20:52

Bedankt voor je reactie,

Ik vind het wel jammer want ik wou wel graag langere afstanden gaan lopen ipv 5 en 10 km. Ik vind namelijk 15 kilometer leuker om te doen dan bijv 5 of 10.
Eide
Lid
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 03-11-2013 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

vr 13-02-2015 20:58

Ik ben overigens zelf ook wel benieuwd naar wat de ervaren atleten hier zeggen. Ik reageer nu vanuit mijn achtergrond als militair en beperkte kennis van belastbaarheid die je daarbij nodig hebt. En wie ben ik nu helemaal.
Gebruikersavatar
LarsssOlsen
Lid
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 11-02-2015 1:00

vr 13-02-2015 21:31

Ben ik ook benieuwd naar,
Maar je hebt er ongetwijfeld meer verstand van dan mij.
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

vr 13-02-2015 22:37

LarsssOlsen schreef:Ben ik ook benieuwd naar,
Maar je hebt er ongetwijfeld meer verstand van dan mij.
Ik liep in 1986 , op mijn 19e, mijn eerste marathon. Ik liep toen net iets meer dan een jaar hard maar had wel altijd fanatiek andere sporten gedaan.

En heb daar nog steeds spijt van ....
En stuk van mijn snelheid daarmee kapot getraind, en mijn hele leven lang blessure-kwetsbaar gebleven.
Als ik destijds gezond verstand of geduld had gehad, had ik in de jaren erna waarschijnlijk veel beter gepresteerd en minder blessure-ergernissen gehad.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Gebruikersavatar
achterhoekrunner
Lid
Lid
Berichten: 3852
Lid geworden op: zo 09-10-2005 1:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

zo 15-02-2015 19:34

Als je lange afstanden en obstakel runs leuker vindt dan korte afstanden, is daar niets mis mee. Ik zou je wel aanraden om komend jaar vooral te werken aan een goede basis. Snelheid, uithoudingsvermogen, kracht en techniek voor de hindernissen. De afstanden zou ik zeker nog beperken in verband met je leeftijd, maar wel wat vaker in de week gaan trainen. Kortere trailruns en obstacle races kun je natuurlijk volop doen, zowel voor de fun als voor de ervaring. Na een jaar trainen tot hooguit een halve marathon weet je pas echt of je het verder kunt opbouwen, maar als het een jaartje langer duurt ben je nog steeds de jongste die meedoet denk ik. Heb je geen survivalruns vereniging in de buurt waar je kunt meetrainen?
Kijk ook eens op mijn trailrunning-blog:
http://www.trailrunning-on.nl
Gebruikersavatar
dano
Lid
Lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 24-09-2011 1:00
Locatie: haarlem

zo 15-02-2015 19:50

LarsssOlsen schreef:Bedankt voor je reactie,

Ik vind het wel jammer want ik wou wel graag langere afstanden gaan lopen ipv 5 en 10 km. Ik vind namelijk 15 kilometer leuker om te doen dan bijv 5 of 10.
15 of voor mijn part 21 is iets heel anders dan 42 km. Bij een marathon komen ook hele andere zaken om de hoek kijken dan conditie. De belasting op je fysiek is enorm groot. Met name het stuk vanaf 30/32 kilometer is echt enorm pittig.

Op jouw leeftijd kan je beter profiteren van de snelheid die je kan ontwikkelen op de kortere afstanden.
Laatst gewijzigd door dano op zo 15-02-2015 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
LFC for life
Gebruikersavatar
LarsssOlsen
Lid
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 11-02-2015 1:00

zo 15-02-2015 19:52

Ja als het goed is zit er in de buurt bij mij wel een survival run vereniging dan moet ik daar even informeren.

Maar u zegt een jaar lang niet meer dan een halve marathon heeft dit te maken met mijn leeftijd of omdat je zoveel tijd nodig hebt om de afstand op te bouwen?
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

zo 15-02-2015 20:15

LarsssOlsen schreef: Maar u zegt een jaar lang niet meer dan een halve marathon heeft dit te maken met mijn leeftijd of omdat je zoveel tijd nodig hebt om de afstand op te bouwen?
Omdat je lichaam gewend moet raken aan de belasting. Qua conditie wil het wel, maar het verwerken van de schokbelasting is vaak het bezwaar.
Heeft niet met je leeftijd te maken, maar met je trainingsleeftijd.

Maar je kan het ook gewoon wél doen. Het is maar een advies. Maar als het dan problemen oplevert dan was je gewaarschuwd.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Gebruikersavatar
HennyV
Lid
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 30-01-2011 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

zo 15-02-2015 20:31

Hey Lars,
Leuk dat je zo goed aan het lopen bent. Zeker mee door gaan.
Kun je uitleggen waarom je een marathon wilt lopen? Ik snap dat je hardlopen leuk vindt en dat de langere afstanden je makkelijk af gaan. Je hebt dan waarschijnlijk ook aanleg voor de langere afstanden.

Een marathon is wel heel iets anders dan een 10km of zelfs een halve marathon. Als je een 10km in 45 minuten loopt, gaat de marathon in ruim 3h30'.
Toen ik jouw leeftijd had en iets ouder liep ik niet verder dan wedstrijden van 30km. Maar toen had ik al 5 jaar loopervaring en trainde ik 6-9x per week.

Als ik jou was, zou ik eerst een halve marathon gaan lopen. Ik ben er van overtuigd dat dat je gaat lukken. Als je er dan nog lol in hebt, kun je er nog 1 lopen en vervolgens besluiten om een hele te gaan lopen. Het zou jammer zijn als je er geen plezier meer in hebt doordat het trainen te lang of te saai wordt.
No pain, no gain

Ik ben een enthousiast amateur en geen professional. Waardeer mijn input op die manier en vraag in voorkomende gevallen advies bij een professional of gediplomeerd deskundige!
Gebruikersavatar
LarsssOlsen
Lid
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 11-02-2015 1:00

ma 16-02-2015 10:00

Aangezien ik volgend jaar graag een obstacle run van 42 km wil lopen, dacht ik dan train ik eerst ook voor die afstand. Ik doe hierbuiten natuurlijk ook heuveltraining en wat kracht training met eigen lichaamsgewicht zoals bijvoorbeeld push ups en pull ups.

Ik doe dit overigens met een vriend van mij en wij zitten aardig op hetzelfde niveau.
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

ma 16-02-2015 11:31

LarsssOlsen schreef:Aangezien ik volgend jaar graag een obstacle run van 42 km wil lopen, dacht ik dan train ik eerst ook voor die afstand. Ik doe hierbuiten natuurlijk ook heuveltraining en wat kracht training met eigen lichaamsgewicht zoals bijvoorbeeld push ups en pull ups.

Ik doe dit overigens met een vriend van mij en wij zitten aardig op hetzelfde niveau.
Voor zover ik weet is de minimum leeftijd bij dit soort wedstrijden 18 jaar, en voor een obstaclerun van 42km vind ik dat nog aan de lage kant.
Als je nog maar 45min loopt op de 10km en maar 2 a 3 keer per week loopt, dan ben je nog zeker geen gevorderde loper en zou ik er niet eens aan denken om hier aan te beginnen.
Eerst maar eens rustig wat verder trainen totdat je bijna dagelijks traint en ruim onder de 40min loopt. Daarna wordt het allemaal een stuk makkelijker en verantwoorder om een marathonafstand te doen.
Neem de tijd en kies voor langetermijn gezondheid en langetermijn sportiviteit. Daarin past geen geforceerde 42km, hoe graag je dat ook zou willen.
Plaats reactie