Nederlanders lopen steeds langzamer

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
MasterRunner
Lid
Lid

di 14-04-2015 18:52

De allertijdenlijst van de baan van wijlen Ton de Kleijn

rechtstreekse link:
http://www.tedeka.dds.nl/lijstatmanbaan.html
Bij de langere afstanden zeker zijn het vooral de tijden van jaren geleden, af en toe een nieuwe zoals Abdi Nageeye, Khalid Choukoud en Ronald Scheuer op de 10km.

De rest (ook indoor) staat hier voor zover actueel
http://www.ranglijsten.tk/

Ik vind 32laag/31hoog absoluut knap ook al is het geen top-NL.
Daarmee verlaat je imho toch echt wel de comfortzone... en dat gevoel heb ik bij een groot deel die 7-10 km/u (of zelfs nog iets harder) loopt op bijv een 10 km toch niet... er vanuit gaande dat het een gezond persoon betreft.

Maar ze genieten wel, dus dat is wel een positief punt!
"Onze" (*) wijze hoe we er tegen aankijken (* lees dat als een deel van ons... zonder daar een getal aan te kunnen hangen) lijkt blijkbaar toch wat anders te zijn... niet tegen dat genieten, dat willen de meesten wel, maar wel over die comfortzone...

Het recht om het anders te doen is uiteraard 100% van hen.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

di 14-04-2015 22:10

De kop "Nederlanders lopen steeds langzamer" zou de suggestie kunnen wekken dat er in de rest van de wereld wel sneller wordt gelopen.
Waag ik te betwijfelen.
Het gaat volgens mij niet specifiek om Nederlanders die langzamer lopen maar om een mondiale verandering in de beleving van- en motivatie voor het hardlopen.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
VanSchampsteeg
Lid
Lid
Contacteer:

di 14-04-2015 22:45

Ik vond dit wel een leuk artikel: http://www.theguardian.com/lifeandstyle ... g-training

Mensen zijn luier geworden, denk ik. Of ze hebben betere dingen te doen tegenwoordig. Hun keuze.
"I shall endavour to be more scintillating."
- Caconym
bantega
Lid
Lid

di 14-04-2015 22:58

boco schreef:De kop "Nederlanders lopen steeds langzamer" zou de suggestie kunnen wekken dat er in de rest van de wereld wel sneller wordt gelopen.
Klopt, dat staat inderdaad ook in het artikel. Dat wil zeggen; de gemiddelde toptien wereldtijd per jaar. Dus in 2 a 3 landen wordt er steeds harder gelopen. Ben wel benieuwd hoe het gaat in andere Westerse landen. Als men in pakweg Noorwegen of Frankrijk wel sneller loopt zijn veel van de argumenten hierboven weg.
VanSchampsteeg
Lid
Lid
Contacteer:

di 14-04-2015 23:04

Trouwens, kijk ter vergelijking hier eens als je denkt dat je veel kilometers maakt. http://community.runnersworld.com/forum/marathons 100+ km/w is de norm voor iedereen die hoopt een marathon binnen ~3:20 te gaan lopen. Met een gezin en 60+-urige werkweek...
"I shall endavour to be more scintillating."
- Caconym
MasterRunner
Lid
Lid

wo 15-04-2015 1:28

Berlijn 2014 getallen...
http://wild-laufen.de/?p=964
In het artikel (en op meer andere Duitse sites zie je 4 uur grens als "magisch" ipv de 3 uur....

http://wild-laufen.de/wp-content/upload ... Berlin.pdf
Laten we even bij de 3 uur grens blijven
Onder de 3 uur in Berlin:
vrouwen 28 van 6790 is 0.62%
mannen 761 van 22210 is 5.96%
op totaal dus 789 van de 29000 is 2.72%

In Rotterdam in 2014 ca 470 lopers van de ca 11.500 is 4.08%

Nu nog eens wat historische gegevens van Berlijn proberen te vinden... maar in 2014 wint R'dam.... en hoe was het in Berlijn dus bijv in de jaren 80?
Nu eerst pitten....
Trailing
Lid
Lid

wo 15-04-2015 11:34

Uit het artikel van VanSchampsteeg:

The ever-increasing popularity of running should lead to an improvement in standards, with the widening base of the pyramid pushing up its peak. But, in fact, it seems to have had the opposite effect.
En;
A simple activity has been complicated to suit the needs of sports brands that need to find ways to make money out of a sport which really only demands a half-decent pair of trainers.

Gevolg, steeds meer mensen denken dat ze een marathon kunnen lopen, en gaan dat dan ook doen. Het probleem zit toch m.i. bij de organisatoren, die de finishboog te lang laten staan.
Dit gebeurd bij fietswedstrijden, een heel stuk minder, daar kun je echt te laat binnen komen.

Waarom lopen de toppers dan minder hard, te veel afleiding, werken deden ze vroeger ook, maar tegenwoordig verwacht de omgeving dat je socialer bent, de maatschappij verwijft, en veel mannen doen daar aan mee.
RTL7 voorop.
Echte mannen kijken geen t.v., die kijken sport, na het sporten.
ejhoogendoorn
Lid
Lid
Contacteer:

wo 15-04-2015 11:48

Nog een feit dat misschien meetelt?

Vroeger liepen er veel meer mannen, dus snellere tijden, maar die mannen hadden denk ik ook gewoon meer tijd.

Als ik naar mijzelf kijk: Generatie 30+, dan ben ik bijna net zoveel bezig met het huishouden en de kinderen als mijn vrouw.
Kijk ik naar mijn ouders... Vader had gewerkt, eten was klaar en moeder deed de kinderen en de rest. Dus pa kon gaan hardlopen.

Voordat ik aan hardlopen toekom is het toch al snel een uur of 20:30.

Dus voor de amateurs zoals ik, is lopen echt tussen de bedrijven door wat kilometers pakken. 40 uur werken, gezin, huishouden... Zaterdags 3 uur lopen is ook best veel als je de kinderen amper gezien hebt. Ik wil toch al snel 70 km per week halen.

Prioriteiten dus.

Voor de toppers vind ik het een ander verhaal, ik heb soms toch het idee...toewijding?? Misschien te makkelijk het geld krijgen (ze worden er niet heel rijk van maar toch) zonder echt ' top' te presteren? Het is hun beroep, dus dat kost ook offers, maar misschien is dat ook in deze tijd soms erg lastig..

Met de tegenwoordige kennis zou je verwachten dat men sneller zou moeten kunnen dan 20/30 jaar geleden.

Maar er doen gelukkig VEEL meer mensen aan beweging dan vroeger, en dat is erg positief! Maar ook met het vorige bericht eens.. Marathon lopen is (naar mijn bescheiden mening) binnen 4:15 binnen zijn hoor. Grens 4:30 zou ik best willen voorstellen, maar ja...er moet ook geld verdiend worden, en veel mensen finishen naar 4:15 en ook die mensen brengen geld in het laatje.
zandloper
Lid
Lid

wo 15-04-2015 11:53

ook uit het artikel van VanSchampsteeg (link eind van het artikel naar laatste blog nieuws om het op de ouderwetse manier te doen https://acceptableintheighties.wordpress.com/)

And then it all went wrong....blessure...
Chipman
Lid
Lid

wo 15-04-2015 13:25

ejhoogendoorn schreef:Nog een feit dat misschien meetelt?

Vroeger liepen er veel meer mannen, dus snellere tijden, maar die mannen hadden denk ik ook gewoon meer tijd.

Als ik naar mijzelf kijk: Generatie 30+, dan ben ik bijna net zoveel bezig met het huishouden en de kinderen als mijn vrouw.
Kijk ik naar mijn ouders... Vader had gewerkt, eten was klaar en moeder deed de kinderen en de rest. Dus pa kon gaan hardlopen.

Voordat ik aan hardlopen toekom is het toch al snel een uur of 20:30.

Dus voor de amateurs zoals ik, is lopen echt tussen de bedrijven door wat kilometers pakken. 40 uur werken, gezin, huishouden... Zaterdags 3 uur lopen is ook best veel als je de kinderen amper gezien hebt. Ik wil toch al snel 70 km per week halen.

Prioriteiten dus.
Ik zit in dezelfde positie; we hebben een kleine, mijn vrouw werkt 32uur en ik 40uur. Het is al een hele opgave om 4 trainingen in te plannen, zonder dat de vrouw van me wil scheiden of dat ik überhaupt m'n dochter niet meer zie.
In de jaren 80 werkte vrouwen gewoon veel minder en dat scheelt echt enorm veel. Ik besef mij erg goed dat mijn vrouw een enorm rol speelt in het trainen en lopen van de marathon, zij maakt het mede mogelijk door mij die ruimte te geven. Je vraagt best wel wat van je gezin, kun je nagaan wanneer je 6x per week gaat trainen :)
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

wo 15-04-2015 13:31

Dus de conclusie lijkt te zijn : tegenwoordig hebben minder mensen het er voor over (om welke reden dan ook) om volwaardig te trainen.

Dat het komt doordat we minder gezond worden (steeds minder vers eten, slechte stofjes binnenkrijgen (fijnstof, pcb, etc) straling van gsm, wifi etc, die worden toch minder genoemd.

Ik heb nog een goed hardloopboek uit 1990: " trainingschema's voor lopers" door Henk Magnus & Mattie de Vugt geschreven. Basisprogramma voor de 10km gaat uit van 4 trainingen per week (weektotaal 30-40km). Voor een halve marathon in 1.30 staat een programma van 75 tot 90km per week. En een marathon in 3 uur rekenen ze met 6 trainingen met weektotaal 80 tot 110km

Nu 25 jaar later leest men het liefst een boek welke verteld dat je met 30km per week en een "lange" duurloop van 14km.

Het is toch wel een illustratie hoe er toen en nu gekeken wordt naar trainen.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
gvr
Lid
Lid
Contacteer:

wo 15-04-2015 13:36

ejhoogendoorn/chipman: Helemaal eens. Same here. Overigens is de eerder genoemde intrinsieke motivatie geen probleem. Ik sta geregeld op om 6 uur om mijn eerste kilometers te maken. Ik las op pagina 1 van dit draadje al een mooie observatie van theu. We zijn ook groter en langer geworden. Wellicht ben ik een extreem voorbeeld, maar ik ben zelf twee meter lang. Ik kan grotere stappen nemen, maar moet ook meer gewicht meedragen. Ik weet niet of ik ooit een sub-40 10 km zou kunnen lopen. Ik denk dat het ook onverstandig zou zijn voor me als ik een marathon zou lopen en zelfs een HM is wellicht niet handig gezien de belasting.
--
Soms loop ik over op http://nilslooptover.blogspot.nl/
rogerpgvg
Lid
Lid

wo 15-04-2015 17:06

Misschien is het probleem niet zo zeer dat wat oudere lopers (ouder dan 35) minder gemotiveerd zijn om er alles uit te halen, maar dat jeugdige lopers daar moeite mee hebben. Voor echt snelle tijden moet je lopers tussen 20 and 35 hebben die gemotiveerd zijn om hard te trainen. Volgens mij had je die vroeger meer dan nu. Het zou wel interessant zijn om te weten of er nu minder snelle tijden in alle leeftijdsgroepen zijn of dat dat specifiek in de jongere klassen is. Ik woon in Schotland, dus kan niet zo veel over de situatie in Nederland zeggen, maar er zijn hier gewoon te weinig jongeren om veel snelle tijden te krijgen.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

wo 15-04-2015 17:18

gvr schreef: We zijn ook groter en langer geworden.
Aha, nu snap ik G-V-R :lol:

Maar zou dat echt zoveel schelen in 25 jaar? Elke cm langer zou ongeveer een kg lichaamsgewicht betekenen. En 1kg is ongeveer 1% prestatieverlies. Stel nou dat we 5cm langer zijn geworden (zijn we echt niet ...), dus 5% langzamer, dan verschuift de 3uur grens naar 3uur9min.
Lijkt me niet voldoende verklaring.

En dan nog is het niet echt een excuus. Ik ben 189cm en woog 84kg toen ik 2.53 op de marathon liep.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
bantega
Lid
Lid

wo 15-04-2015 19:25

Het lichaamsgewicht van de gemiddelde volwassene in Nederland is meer gestegen dan de gemiddelde lengte. De afgelopen twintig jaar werd de gemiddelde man 5,6 kilogram en de vrouw 3,7 kilogram zwaarder. In 2011 woog een man gemiddeld 84 en een vrouw 70 kilogram.

bron cbs

En volgens de calculator hiernaast scheelt 5,6 kg dus een minuut of 10...
Plaats reactie