Log en zwaar eerste 5 km....

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Gebruikersavatar
zandloper
Lid
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 28-07-2014 1:00

wo 08-07-2015 21:28

Hallo allemaal,

Ik lees net een berichtje van Nico33 dat hardlopen niet log en zwaar zou moeten voelen.

Nu heb ik dat altijd al, soms dramatisch en andere keren wat minder. Loop nu 3 jaar regelmatig, was ongeveer 3 maal per week, nu dagelijks. Voelt letterlijk alsof ik minimaal 10 kg extra meezeul. Ik loop hierdoor ook erg langzaam 7,5 a 8 km/h. Soms 'moet' ik wandelen uit ellende.
Tijdens het lopen gaat het bijna altijd beter.Maar na een km of 5 loop ik prettiger en lichter. Dan gaat de snelheid ook 'vanzelf' omhoog. Heb maar bedacht dat ik maar een ultraloper moet worden omdat het makkelijker gaat als ik langer loop. Helaas heb ik daar nu (nog) niet de conditie voor...

Ik loop sinds een paar maanden elke dag (hardloopstreak) met daarnaast trainingen volgens Verheul/Lok.

Kent iemand dit? Tips ter preventie?
Gebruikersavatar
Jan-Jasper
Lid
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 24-08-2014 1:00

do 09-07-2015 7:49

Ik herken jouw verhaal wel een beetje al zijn bij mij de parameters anders.
Als ik ga lopen zijn het vooral de eerste 2 km die log en zwaar voelen. Dat ervaar ik alsof ik totaal geen kracht in mijn benen heb en veel te veel lucht nodig heb om het meer dan enkele kilometers vol te houden. De hartslag vliegt dan ook vaak omhoog.
Daarna gaat het allemaal makkelijker en loop ik toch gewoon mijn rondje.
Jan-Jasper heet in het echt Jan-Jasper
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

do 09-07-2015 8:09

Misschien wel totaal overbodig, maar wat doen jullie aan warming up?
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
gadget
Benefactor
Benefactor
Berichten: 3593
Lid geworden op: do 13-11-2003 1:00
Locatie: Huizen
Contacteer:

do 09-07-2015 8:52

Ik heb dat alleen als ik smorgens vroeg loop... of als ik log en zwaar ben.. maar dat verandert dan niet na 2 of 5 km :lol:

Maarten
One, two, Tri
Gebruikersavatar
zandloper
Lid
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 28-07-2014 1:00

do 09-07-2015 10:15

max09 schreef:maar wat doen jullie aan warming up?
Fietsen (paar km tot 10 km afhankelijk van waar ik loop), wandelen, vaak combi van beide.
Gebruikersavatar
zandloper
Lid
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 28-07-2014 1:00

do 09-07-2015 10:19

gadget schreef:Ik heb dat alleen als ik smorgens vroeg loop... of als ik log en zwaar ben.. maar dat verandert dan niet na 2 of 5 km :lol:

Maarten
Voor mij geen verschil met 's ochtends of 's avonds lopen....er kunnen wel wat kg af :oops: (blijkt moeizaam te gaan na mijn 42ste.. :roll: )
Gebruikersavatar
zandloper
Lid
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 28-07-2014 1:00

do 09-07-2015 10:25

Jan-Jasper schreef: De hartslag vliegt dan ook vaak omhoog.
Daarna gaat het allemaal makkelijker en loop ik toch gewoon mijn rondje.
Ik heb zelf geen harslagmeter. Ik heb een keer die van mijn man gebruikt en mijn hartslag vloog inderdaad ook omhoog (rond de 175 bij dat rustige tempo :roll: ). Dus sindsdien maar geaccepteerd dat mijn lijf zich blijkbaar een ongeluk schrikt als ik in beweging kom :|3 .
Gebruikersavatar
Martini
Lid
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05-05-2014 1:00

di 21-07-2015 13:14

De tip om voor je gevoel minder log te lopen is door kleinere passen te nemen en te letten op je landing, probeer je landing geruisloos te krijgen door met meer flair te gaan lopen. Kleinere passen geven je het gevoel dat je zweeft en je krijgt geen 'flatsj-landing' wat je regelmatig hoort bij lopers, en vaak een indruk wekt van log lopen terwijl dit niet zo hoeft te zijn.
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

di 21-07-2015 13:57

Martini schreef:De tip om voor je gevoel minder log te lopen is door kleinere passen te nemen en te letten op je landing, probeer je landing geruisloos te krijgen door met meer flair te gaan lopen. Kleinere passen geven je het gevoel dat je zweeft en je krijgt geen 'flatsj-landing' wat je regelmatig hoort bij lopers, en vaak een indruk wekt van log lopen terwijl dit niet zo hoeft te zijn.
Mmmm dat flatsj geluid kan ook komen door schoenen. Ik loop op mijn Pure Flow fluisterstil en laatst op andere schoenen alsof er een dodelijk vermoeide loper aankwam. Heel irritant
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Gebruikersavatar
zandloper
Lid
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 28-07-2014 1:00

di 21-07-2015 14:44

Mijn pasfrequentie is 180 per minuut (veel met metronoom gelopen)..als ik ingelopen ben iets sneller (ben 157 cm, schijn je een iets hogere pasfrequentie nodig te kunnen hebben volgens Marion Meesters van Qi running). Heb ook huaraches uitgeprobeerd. Produceert geen raar geluid... :D
Gebruikersavatar
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Berichten: 10448
Lid geworden op: zo 09-11-2003 1:00
Locatie: Limburg
Contacteer:

di 21-07-2015 15:45

max09 schreef:
Martini schreef:De tip om voor je gevoel minder log te lopen is door kleinere passen te nemen en te letten op je landing, probeer je landing geruisloos te krijgen door met meer flair te gaan lopen. Kleinere passen geven je het gevoel dat je zweeft en je krijgt geen 'flatsj-landing' wat je regelmatig hoort bij lopers, en vaak een indruk wekt van log lopen terwijl dit niet zo hoeft te zijn.
Mmmm dat flatsj geluid kan ook komen door schoenen. Ik loop op mijn Pure Flow fluisterstil en laatst op andere schoenen alsof er een dodelijk vermoeide loper aankwam. Heel irritant
Inderdaad, ik had het ook met bepaalde schoenen. Toevallig zijn dat ook de schoenen die er bij mij al snel uitgingen omdat ze niet goed bevielen. Een paar Reeboks draag ik alleen nog maar binnen op de fitness en een ander paar heb ik verkocht.
Gebruikersavatar
LazyD
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6990
Lid geworden op: za 22-10-2005 1:00
Locatie: vrij centraal
Contacteer:

di 21-07-2015 16:59

@zandloper: 7.5-8km per uur, en dan 180 passen per minuut, of meer! 8O
mijn basistempo ligt een stuk hoger (12km/u), maar die 180 lijkt echt niet te kunnen... ik haal vaak hooguit 165, op een soepele dag tegen de 170. als ik harder ga lopen gaat de pasfrequentie ook wat omhoog, en tijdens korte wedstrijdjes naar 170++, richting 180.

log lopen doe ik sinds ik last van stijve achillespezen heb (nu weer wat terug, teveel geslenterd bij de 4daagsefeesten geloof ik :x ). het soepele pasje van vroeger (al had ik toen nog een lagere pasfrequentie volgens mij) lijkt verloren :cry:
10361820382159406440852219646


Lefty rulez!

GasGeben!
Gebruikersavatar
zandloper
Lid
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 28-07-2014 1:00

di 21-07-2015 21:00

@LazyD lopen met metronoom helpt, al wordt je soms tureluurs van het getik.... :roll: :lol: Misschien ben je lang. Je lengte schijnt ook uit te maken wat de ideale pasfrequentie is....minder snel als je langer bent.
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9073
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

di 21-07-2015 21:30

LazyD schreef:@zandloper: 7.5-8km per uur, en dan 180 passen per minuut, of meer! 8O
mijn basistempo ligt een stuk hoger (12km/u), maar die 180 lijkt echt niet te kunnen... ik haal vaak hooguit 165, op een soepele dag tegen de 170. als ik harder ga lopen gaat de pasfrequentie ook wat omhoog, en tijdens korte wedstrijdjes naar 170++, richting 180.
ik loop nu al een aantal weken op de loopband minutenloopjes met 9km/h en heb verschillende keren mijn frequentie gecheckt, meestal tussen 170 en 174/min.

Als ik buiten loop heb ik een natuurlijke frequentie van 180 bij snelhden van 11-16km/h
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Gebruikersavatar
JurP
Lid
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: di 03-09-2013 1:00
Contacteer:

di 21-07-2015 21:58

max09 schreef:laatst op andere schoenen alsof er een dodelijk vermoeide loper aankwam. Heel irritant
Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel eens omkijk, om te kijken of er iemand mee loopt, vanwege het geluid. Op de een of andere manier levert de afzet een geluid op waardoor het lijkt alsof er iemand bij me loopt, een stille loper. Dat is dan natuurlijk niet het geval, ik ben onnavolgbaar ;)
Maar... op het moment zit ik in een looplangzaamperiode. Gisteren hoorde ik toch echt geloop. Ik dacht niet kijken want ik ben het zelf. Maar het hield aan en werd luider. Tja zoveel geluid maak ik niet dus omkijken, en daar kwam ie aan. En voorbij. Ik zat in km 20 van een rustige loop, maar onbewust ging toch het tempo omhoog. Niet genoeg om hem bij te houden, het was immers een rustige loop maar toch goed voor een slag of 5. Suf ingebakken macho gedrag ofzo.
Vermoedelijk is deze reactie off-topic dus ik zet hem er vast neer ;) Geen idee eigenlijk waar we het over hebben. Ik werd gewoon getriggerd door de schrijfsels over geluid.
:ot:
Wat die 180 betreft las ik pas ergens (tja waar? prorun?) dat de eigen gekozen pasfrequenties meestal het efficientst zijn. Ik denk dat het goed is om te experimenteren, en heb me in het verleden daarom ook kort gericht op die 180. Hopelijk land ik er meer onder mijn zwaartepunt door. Het lijkt te werken voor mij qua blessure preventie. Maar de frequenties waar ik heden ten dage op loop: geen idee.
Plaats reactie