Bootcamp

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frederica
Benefactor
Benefactor
Berichten: 1512
Lid geworden op: di 18-05-2004 1:00
Locatie: Hillegom
Contacteer:

di 25-08-2015 16:54

In de Runnersworld van afgelopen maand stond een stuk over Bootcamp. Vrij summier maar de boodschap was min of meer dat het wel eens een ideale aanvulling op het hardlopen kan zijn.

Ook bij mijn sportschool wordt bootcamp gegeven dus ik uitproberen... Ik vond het erg leuk, behoorlijk pittig bij sommige oefeningen en ik wil hier zeker mee door. Enige bezwaar is dat de bootcamp op woensdag wordt gegeven en ik op dinsdag meestal interval bij de atletiekvereniging doe. Op donderdag doe ik nu bewust wat rustiger, een uur op de loopband tegen rustig tempo, gevolgd door de sauna.

Aangezien ik me voor de komende periode wat meer op de korte afstanden wil richten denk ik hier wel mee weg te komen. Het plan is nu om een circuit (zorgenzekerheid circuit) te lopen, 8 wedstrijden van 10 km in de periode november tot en met maart en in april en mei een halve marathon.

Heeft iemand ervaring met deze combinatie op de lange termijn (Evelyne denk ik)? Waar moet ik op letten. Voordelen, nadelen? Ben erg benieuwd naar ervaringen van lopers, maar kan weinig terugvinden over deze combinatie.

N.B. Een standaardweek ziet er op het moment zo uit:
Ma: 45 min. Spinning (eigen fiets op zolder, online lessen)
Di: intervaltraining atletiekvereniging 1,5 uur totaal
Wo: bootcamp 1 uur
Do: loopband 1 uur
Vr: golf, 9 holes of golfles
Za: duurloop, 15 - 20 km
Zo: golf, 9 of 18 holes
Gebruikersavatar
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Berichten: 10448
Lid geworden op: zo 09-11-2003 1:00
Locatie: Limburg
Contacteer:

di 25-08-2015 18:12

He Frederica, ja, bootcamp !!!

Het wordt bij onze fitness gegeven op een terrein naast de sportschool/zwembad, een gedeelte verhard, daarnaast een grasveld met bomen.
Drie kwartier ruim, meestal 3 keer 10 minuten aan een stuk oefeningen met hardlopen tussendoor, soms zonder hardlopen. Een paar minuutjes pauze tussendoor, en een uitgebreide warming-up en cooling-down.
Ik ging altijd op maandag, en had dan de dag ervoor een lange duurloop gedaan oftewel een lange fietstocht. Als ik gefietst had, was ik de zaterdag ervoor meestal ook nog een uurtje gaan lopen, nooit interval, altijd duurloop. Het is jammer als je 2 dagen achter elkaar een intensieve training doet, lijkt mij niet bevorderlijk voor je herstel.

In het begin ging ik dan na de bootcamp nog wat spinnen of fitnessen, maar de combinatie is te zwaar, ik doe dat niet meer. Dus die avond alleen bootcamp.

Natuurlijk wordt het overal op een andere manier gedaan, dus ik weet niet of het voor jou goed of slecht is, maar hier wordt veel aandacht gegeven aan stabiliteit, sprongkracht, balans, kracht en uithoudingsvermogen. Allemaal heel goed voor hardlopers, absoluut.

Ik was een paar maanden gestopt omdat ik extra wilde trainen voor de Venloop een aantal maanden geleden, en toen ik weer begon viel het ontzettend tegen, het duurde weer een paar weken voordat ik deze specifieke conditie weer terug had.
Gebruikersavatar
frederica
Benefactor
Benefactor
Berichten: 1512
Lid geworden op: di 18-05-2004 1:00
Locatie: Hillegom
Contacteer:

di 25-08-2015 20:58

Evelyne, dank voor je reactie. Inderdaad is het waarschijnlijk niet ideaal de dag na een intervaltraining, daarom hou ik de dag na het bootcampen rustig, terwijl ons schema van de AV iets tempo-achtigs doet. En zeker in combinatie met een marathonschema lijkt het me een moeilijke combi. Mede daarom, maar ook omdat ik golfen wat meer prioriteit geef tov hardlopen richt ik me wat meer op de 10 km.

Ik ga het een paar weken minimaal proberen, ik zie vanzelf wel aan mijn wedstrijdtijden op de 10 of het baadt of schaadt, denk ik. De boel heel houden is daarbij natuurlijk wel het belangrijkst.
Gebruikersavatar
edvdburg
Lid
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 17-09-2014 1:00

do 27-08-2015 9:10

frederica schreef:Evelyne, dank voor je reactie. Inderdaad is het waarschijnlijk niet ideaal de dag na een intervaltraining, daarom hou ik de dag na het bootcampen rustig, terwijl ons schema van de AV iets tempo-achtigs doet. En zeker in combinatie met een marathonschema lijkt het me een moeilijke combi. Mede daarom, maar ook omdat ik golfen wat meer prioriteit geef tov hardlopen richt ik me wat meer op de 10 km.

Ik ga het een paar weken minimaal proberen, ik zie vanzelf wel aan mijn wedstrijdtijden op de 10 of het baadt of schaadt, denk ik. De boel heel houden is daarbij natuurlijk wel het belangrijkst.
Ik vind het een hele fijne combi! Je schrijft zelf al dat de boel heel houden het belangrijkste is. Dat is denk wel een risico. Met bootcamp is het vaak wel hoe gekker hoe mooier (voor intensiteit en ook met oefeningen). Dat is wel een risico. Ik heb het in de voorbereiding voor de Marathon gedaan maar de laatste 6 weken ben ik ermee gestopt omdat ik het en te zwaar vond naast alle km en ik het een hoog risico vond op blessures (zowel overbelasting als iets verzwikken e.d.). Nu loop ik even niet vanwege een blessure maar als het weer gaat, dan zoek ik zeker de combi op. Je pakt lekker even spiergroepen die je met lopen niet traint!
Gebruikersavatar
fvanoostrom
Lid
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 16-11-2012 1:00
Locatie: Delft

vr 28-08-2015 23:45

Ik doe het nu zo'n 2 maanden, bootcamp, zo'n 3 maal per week.

Ik raakte al wel vrij snel overbelast, omdat het er zomaar even bij het hardlopen bij kwam, en ik er ook vaak heen liep. Dus let daar wel op. Ik heb met hardlopen een tijdje aan de kant gestaan. Daarnaast zijn de trainingen bij mij niet heel constant, en ontbreekt het aan echt intensieve trainingen. Het hangt heel erg van de trainer en de andere deelnemers af.

Verder is het gewoon wel leuk, gezellig, en je traint er je hele lichaam mee.


Bij thebootcampclub.nl heb/had je een actie voor een maand gratis bij aankoop van een 'Breaker'. Ik heb eventueel nog een code liggen geloof ik.
Gebruikersavatar
MasterRunner
Lid
Lid
Berichten: 4943
Lid geworden op: di 23-11-2004 1:00

vr 28-08-2015 23:53

Wat je ook doet.... alles draait imho om belastbaarheid.
Dafne is sterk geworden met de 7-kamp, insiders kennen haar al jaren.
Maar je ziet dat ze toch met bepaalde onderdelen heeft met haar belastbaarheid met risico's op blessures, zie daar haar keuze.
Maar die brede trainingsaanpak heeft haar wel een enorme core stability en "duurvermogen" gegeven, zie dat het daar in de laatste meters bij de 200 m finale op aan kwam.
Ik doe ook elke week een circuit, ca 3/4 uur. En eens per maand nog een ander circuit, geen bootcamp maar wel veel zaken waar rompstabiliteit en toch wat kracht aan te pas komt.
Na zoiets heb ik weer extra energie, heel gek. Al zou het me niet sneller maken, het is so wie so goed als variatie.
Plaats reactie