Combinatie schoenen, looptechniek en slijtage.

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Gebruikersavatar
hlv_87
Lid
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 30-10-2015 1:00

vr 30-10-2015 12:34

Ik weet niet of dit het goede forum is. Ben op zoek naar wat advies/tips ten aanzien van de combinatie schoenen, looptechniek etc.

Iets meer dan een jaar geleden ben ik begonnen met hardlopen. Mijn eerste schoenen waren goedkope van de Perry Sport. Begin dit jaar heb ik betere schoenen aangeschaft (Nike Vomero 9). Dit is een neutraal model. Helaas leverde deze schoen me (lichte) knieklachten op. Naar aanleiding daarvan heb ik weer nieuwe schoenen aangeschaft, dit maal de Asics GT 2000 3 tegen overpronatie. Dankzij deze schoen waren mijn knieklachten snel verdwenen. In mijn 'oude' Nikes heb ik een corrigerende zool gelegd omdat ze nog vrij nieuw waren. Kan nu prima zonder klachten lopen op de schoen, in afwisseling met de GT 2000 3.

Nu ben ik onlangs gaan 'oefenen' met een voorvoetlanding. Alleen valt het me op dat me voorste stuk van me zool nu ontzettend hard slijt. Is dat gebruikelijk bij voorvoetslanding of doe ik iets verkeerd? Ik merk wel dat ik op deze manier 10 a 15 sec per km rapper loop met dezelfde ontspanning/energie dus ik zou graag volledig overgaan op deze manier van lopen. Alleen ben ik niet van plan om binnen de korste keren me schoenen volledig kaal te lopen.

Vraag 1 - Hoort een snelle slijtage van je zool thv je voorvoet bij een voorvoetslanding of doe ik iets verkeerd?

Nu ben ik vorige week naar de hardloopspeciaalzaak gegaan om een extra paar aan te schaffen. Ik heb aangegeven dat ik veel intervaltraining doe en graag wat soepelere, lichtere schoenen zou willen hebben die ook beter geschikt zijn voor een voorvoetslanding. Echter blijken dergelijke schoenen niet stabiel genoeg voor mij, op basis van me huidige loopstijl. De verkoper gaf aan dat ik een haklander ben, echter is er op mijn schoenen totaal geen slijtage waar te nemen op en rondom de hak.

Vraag 2 - Kan het zijn dat je als haklander totaal geen slijtage heb aan en rondom de hak? Het klinkt voor mij onlogisch

Uiteindelijk ben ik vertrokken met een vrij zware schoen.

Vraag 3 - Kan je op een dergelijke zware schoen een middenvoet/voorvoet techniek optimaal uit voeren, of heb je daar een ander type schoen voor nodig?

Mijn Nike Vomero 9 (met corrigerende zool) vind ik overigens het prettigst lopen. Ik hoor graag wat tips, advies, ervaringen van jullie op dit forum.

Bedankt en mvg,

Rienk
Laatst gewijzigd door hlv_87 op di 03-11-2015 15:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maartun
Lid
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: do 31-05-2012 1:00
Locatie: Noord-Limburg

vr 30-10-2015 16:19

Ik ben een voorvoetloper maar mijn hakken slijten het snelst.

Een verklaring hiervoor heb ik nooit kunnen bedenken.

Als je snel wil wennen aan voorvoetlanding zou je het beste kunnen kiezen voor een minimalistische loopschoen, dwz zero drop en zo min mogelijk demping. Wel voorzichtig opbouwen natuurlijk.
Musicmaestro
Lid
Lid
Berichten: 518
Lid geworden op: di 07-05-2013 1:00
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

za 31-10-2015 9:42

dr zijn er hier die er veel meer verstand van hebben!
Mijn inbreng: meer voeten optillen ipv afzetten. Dit hoort bij de barefootstyle (voorvoet) looptechniek. Proberen de voeten zo recht als mogelijk is te zetten.

Nu echte kenners en fanatici: kom er maar in :wink: :lol:
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
Gebruikersavatar
Patrick_Dhaenens
Lid
Lid
Berichten: 173
Lid geworden op: do 18-04-2013 1:00
Locatie: Brugge (België)
Contacteer:

za 31-10-2015 11:16

Vraag 3: Met elke schoen die geen ofwel een lichte drop heeft, kan men zowel midden- als voorvoetlanding aanhouden. De zooldikte en verminderde soepelheid hebben daarop geen echt beperkende invloed.

Vraag 1 en 2: Het slijtpatroon van een schoenzool is het resultaat van een afschuringsproces. Er moet dus tegelijkertijd druk en beweging zijn. Bijgevolg heeft het haklander, midden- of voorvoetlander zijn relatief weinig invloed op het patroon. Bij de afzet - of eventueel bij afrol met drukzetting - wordt dit fenomeen veroorzaakt. Een hardloper die weinig energie aan de grond verliest, heeft een egaal versleten schoenzool die bovendien nog bijzonder lang meegaat.

Factoren die daarnaast een rol spelen zijn verbonden aan de aard van de ondergrond: oneffenheid van het terrein wegens telkens wisselende druk, hardheid van de onderlaag en vooral doorslaggevend de graad van schurend vermogen.
Instructeur Looptechniek + Webmaster www.barefootrunning.buurtwijzer.be (+ info kinderschoenen)
Een gepassioneerde wetenschapper die sociaal beweegt ...
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

za 31-10-2015 20:34

Patrick_Dhaenens schreef:heeft een egaal versleten schoenzool
Dat durf ik te betwijfelen. De voetzool heeft een andere vorm dan de slijtzool van een loopschoen. In de middenvoet, voetboog, is het zeldzaam dat iemand daar slijtage heeft.

Patrick_Dhaenens schreef:die bovendien nog bijzonder lang meegaat.
Is ook afhankelijk van de snelheid van de loper en zijn massa. Ook goede techniek geeft op 20km/u natuurlijk meer wrijving dan op 11km/u
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

za 31-10-2015 22:07

De schoen die het prettigst voelt is ook altijd de beste schoen. Dat maakt lopen zo makkelijk.
Bij mijn schoenen hangt de slijtage vooral af van hoe hard ik er mee loop en op welke ondergrond. In het bos heb ik nauwelijks slijtage (dat zijn 4 à 5 van de 7 trainingen), de tempo's op de baan leiden tot slijtage bij de voorvoet: de klappen zijn dan duidelijk harder, zowel bij landing als afzet. Bij dat laatste glij ik weg op natte ondergrond of sneeuw/ijs, maar dat is precies de reden dat ik bij hogere snelheden een efficientere loopmachine wordt. (Grijpen mag van mij dus: doen alle toppers ook)
Of je op de voorvoet landt hangt meestal af van hoe hard je loopt. Zelfs de grote meerderheid van lopers die denken/vinden dat ze op de voorvoet lopen blijken dat bij beeldopnames niet te doen. Als mentale instelling helpt het wel bij 'reactiever', 'vlotter' en 'minder lui' lopen. Vooral blijven geloven dus! (Of het waar is doet er helemaal niet toe: niet mee bezig zijn).
PS: nu ik in mijn 4e rondje om de aarde zit en de snelheid wat daalt land ik meer op de hak bij duurlopen, voor mijn gevoel. Op de baan bij tempo's nog niet, dat voelt nog 'jong'.
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9074
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

za 31-10-2015 22:24

AdP schreef: PS: nu ik in mijn 4e rondje om de aarde zit ....
Mooi, ik dacht dat je nog i het derde rondje bezig was, je gaat de "Knip" nog inhalen denk ik ;-)
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Gebruikersavatar
Koen87
Lid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 11-03-2013 1:00

zo 01-11-2015 13:11

Wacht... 4x (!). Hebben we het dan over 40.000*4? (ik mag hopen van niet).
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

zo 01-11-2015 14:07

Koen87 schreef:Wacht... 4x (!). Hebben we het dan over 40.000*4? (ik mag hopen van niet).
De teller staat ergens tussen de 124.000 en 125.000km nu, maar het zou een paar Mm meer kunnen zijn (eerste jaren keek ik niet naar afstand, alleen snelheid ;) )
Vandaag ingelopen op Pegasus (Vomero-light zeg maar) en gecrosst op Asics Cross-spikes, hoewel de ondergrond redelijk hard was. Toch essentieel voor wat grip bij een paar bochtjes. En het voelt beter. Precies 1sec/km langzamer dan vorig jaar, verval valt mee.
Morgen ook weer op andere Pegasus die ik op de baan gebruik voor korter sneller werk. Die zijn bij de voorvoet behoorlijk aan het slijten, inclusief gat bij de rechter-teen, om weer terug te buigen naar het slijtage-onderwerp ...
Gebruikersavatar
Koen87
Lid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 11-03-2013 1:00

zo 01-11-2015 14:52

Respect hoor. Met mijn hardloopkilometers per jaar zal ik er al 40 jaar over doen om 1 keer de wereld rond te komen :wink:
Gebruikersavatar
hlv_87
Lid
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 30-10-2015 1:00

zo 01-11-2015 15:48

Ik heb vandaag een opname van mijn training gemaakt. Het eerste filmpje is normaal afgespeeld en het tweede in slowmotion.

https://youtu.be/TanDqVeke7s

https://youtu.be/myX-yfl2jJw

Ik loop ongeveer op me 5 km wedstrijdtempo.

Wat is jullie algemene indruk? Graag ontvang ik wat tips wat er te verbeteren valt. Zelf heb ik het idee dat ik me knieën niet hoog genoeg hef en ik nog iets te ver naar voren landt.

Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
Koen87
Lid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 11-03-2013 1:00

zo 01-11-2015 22:19

In de slo-mo is het goed te zien dat je absoluut geen voorvoet, maar haklander bent. Weliswaar niet zo extreem als een pure haklander, want je strekt niet geheel je been. Afijn, ik denk dat je moet beginnen met je algemene houding. Voor zover als ik het kan zien op de film duik je wat te veel voorover, maar zoals ik al zeg: voor zover als ik het kan zien. Dus rechtop lopen en je voeten onder je lichaam afzetten zal al het nodige goed doen.

Maar dat is mijn mening en het kan zijn dat ik er totaal naast zit.
Gebruikersavatar
Patrick_Dhaenens
Lid
Lid
Berichten: 173
Lid geworden op: do 18-04-2013 1:00
Locatie: Brugge (België)
Contacteer:

ma 02-11-2015 7:57

@hlv_87

Grotendeels zelfde conclusie als voorganger op basis van deze voorlopige beelden. Vergeet niet in uw PB (Persoonlijke Boodschappen op chat'n'run) te kijken.
Instructeur Looptechniek + Webmaster www.barefootrunning.buurtwijzer.be (+ info kinderschoenen)
Een gepassioneerde wetenschapper die sociaal beweegt ...
Gebruikersavatar
cwchan
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 21-01-2015 1:00

ma 02-11-2015 9:50

Ik denk dat je ontzettend veel voordeel hebt aan een 'echte' loopcursus bij een atletiekvereniging of iets als Chi Running.

Niet dat ik vind dat je een slechte loophouding hebt maar omdat je je vragen over looptechniek niet beantwoord zal krijgen door allerlei anonieme mensen op het Internet. Hoe welwillend de leden op dit forum ook zijn: er is no way dat zij op afstand even je looptechniek kunnen verbeteren. Het advies dat je krijgt is vaak te bondig en tegenstrijdig.

Dus investeer in een workshop: het kost misschien € 100 maar dat is even veel als een nieuw paar schoenen. Je kan ook een boek / DVD kopen en het proberen om daarvan uit te leren.
Gebruikersavatar
Holenmens
Lid
Lid
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 19-08-2013 1:00
Locatie: Eede

ma 02-11-2015 14:38

AdP schreef:De schoen die het prettigst voelt is ook altijd de beste schoen. Dat maakt lopen zo makkelijk.'.
Zo zie ik dat ook, voor mij geen video opnames, drukplaten etc. meer. Maar hele stapels schoendozen, veel tijd voor nemen en het paar kiezen wat direct
perfect zit. Eenmaal je dat gevoel kent is proeflopen overbodig. Slijtage aan schoenen zal wel persoonsgebonden zijn. Al mijn schoenen slijten op hetzelfde plekje. Ook als ik bewust wat minder op mijn hiel probeer te landen. Het zou zomaar kunnen dat de rand van de schoen nog een voorwaarste beweging heeft op het moment van landen. Als het contactvlak dan erg klein is (buitenkant zool) dan gaat het wel hard.
Plaats reactie