Combinatie schoenen, looptechniek en slijtage.

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Rudedadude
Lid
Lid

ma 02-11-2015 14:40

Zelfverklaard voorvoet en minimalistisch renner meldt zich :D

Vraag 1: Nee. Snelle slijtage duidt op een landing met veel voor / zijwaartse krachten waarbij je remt of juist afzet. Vergelijk het met op een roltrap gaan staan zonder dat je meebeweegt met de beweging van de roltrap. Andere mogelijkheid is scheef landen, waardoor de krachten op een beperkt stuk van de zool terecht komen (mijn schoenen slijten bijvoorbeeld sneller aan de buitenkant doordat ik niet helemaal vlak land)

Vraag 2: dat kan, vanwege dezelfde reden als vraag 1. Je kunt prima soepel op een hak landen zonder dat dit veel slijtage hoeft te betekenen

Vraag 3: optimaal volgens mij niet, alleen al de hakverhoging zorgt ervoor dat je eerder met je hak de grond raakt. Maar als je techniek goed is maakt dat overigens weinig uit.

Het filmpje wat je hebt gepost laat m.i. duidelijk zien dat je op je hak land. Niet heel extreem overigens. Wat me verder opvalt is dat je een relatief lang grondcontact hebt (3 filmframes) en dus een relatief laag beentempo. Dat komt doordat mede doordat je voor je lichaam contact maakt met de grond en vervolgens je zwaartepunt voorbij je standbeen haalt voordat je afzet. Wanneer je meer richten midde/voorvoetlanding zou willen moet je proberen meer onder je lichaam te landen met een hogere frequentie. Verdere lichaamshouding vond ik er overigens goed uitzien.

Tweetal filmpjes van mijn eigen looptechniek op ,025x bij 60fps. Die looptechniek is uiteraard ook niet zaligmakend. Ik probeer me aan de 'regels' van pose running te houden:

1 (tempo +/- 4:45)
https://youtu.be/HiCeXLe0Y5k

2 (tempo +/- 4:00)
https://youtu.be/zPSp21vid44

Gelopen op Inov-8 155 (gram per schoen) met 3mm drop. Mijn ervaring is dat hoe dunner mijn schoenen, des te minder de slijtage.
hlv_87
Lid
Lid

ma 02-11-2015 15:05

Bedankt voor de reacties allen. Het filmpje is inderdaad niet optimaal, maar ik wilde vooral eens feedback op pasfrequentie, lengte, type landing, stand van de benen etc,

Vwb een loopcursus/trainer; uiteraard al vaak aan gedacht, maar vind het lastig om dan weer te bepalen waar en bij wie...

Ik ga me nieuwe schoenen trouwens weer ruilen. Vind ze veel te zwaar, het voelt alsof ik 2 zware klompen aan heb. Liep echt voor geen meter.
Laatst gewijzigd door hlv_87 op di 03-11-2015 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
max09
Lid
Lid
Contacteer:

ma 02-11-2015 15:36

@ runadude: is dat een video van een workshop of een eigen video? Ik zie nog wel wat verschillen met een goed uitgevoerde pose techniek denk ik maar zo'n vertraagde video is lastig :-)

@ holenmens: het vreemde is dat ik eens een paar schoenen had waar slijtage ineens midden op de zool optrad. Heerlijke schoenen, maakten geen geluid maar dat slijtage patroon had ik echt nog nooit bij een schoen eerder gezien. Ik denk dus dat het wel degelijk uitmaakt wat voor soort schoen er aan de voet zit. Ook al zit het prettig, en loopt het heerlijk het slijtpatroon kan ineens er heel vreemd uitzien. Kan mij overigens niks schelen. Ik had eens schoenen waarbij ik kennelijk eerst 40 km iets moest wegschrapen. Daarna waren ze stil.

@ hlv_87: wat vervelend dat het niks is voor je. Hoop dat je een ander paar vindt. En wat voor de een lekker zit, zit bij de ander misschien voor geen meter.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Rudedadude
Lid
Lid

ma 02-11-2015 21:11

max09 schreef:@ runadude: is dat een video van een workshop of een eigen video? Ik zie nog wel wat verschillen met een goed uitgevoerde pose techniek denk ik maar zo'n vertraagde video is lastig :-)
Eigen video omdat ik m'n looptechniek weer eens in beeld wilde zien. Mijn looptechniek is volledig doe het zelf, dus het helpt me om ook nog aan wat punten te werken. Maar alle commentaar is welkom :D
renYek
Lid
Lid
Contacteer:

di 10-11-2015 7:40

Leuk die filmpjes :-)
Wellicht heeft iemand met kijk op techniek wat aanmerkingen op mijn techniek of gebrek aan?

Het filmpje is intussen ruim een jaar oud (ben atijd een hakkert geweest en heb er veel op gelet om dit te veranderen):

https://www.youtube.com/watch?v=wfZFHnjOK1c
willemhouterman
Lid
Lid

wo 18-11-2015 11:09

hlv_87 schreef:Bedankt voor de reacties allen. Het filmpje is inderdaad niet optimaal, maar ik wilde vooral eens feedback op pasfrequentie, lengte, type landing, stand van de benen etc,

Vwb een loopcursus/trainer; uiteraard al vaak aan gedacht, maar vind het lastig om dan weer te bepalen waar en bij wie...

Ik ga me nieuwe schoenen trouwens weer ruilen. Vind ze veel te zwaar, het voelt alsof ik 2 zware klompen aan heb. Liep echt voor geen meter.

Zelf was ik ook altijd een haklander. Maar door veel op internet te lezen en youtube af te struinen heb ik nu een goede middenvoetlanding.
Op Youtube zijn ontzettend veel filmpjes over de middenvoetlanding te vinden met tips, tricks en oefeningen. Kijk ook eens naar slo-mo videos van de top marathon lopers.
Zelf loop ik op de Asics gel lyte 332. Erg lekkere en lichte schoen voor de midden/voorvoetlander.
Plaats reactie