Mini streak van 28 dagen : wie doet er mee?

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

vr 20-11-2015 20:42

Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
qmark
Lid
Lid

vr 20-11-2015 22:34

Dit loopt vrijwel parallel aan Adventrunning dat ik vorig jaar deed.
Voor dit jaar was ik dat ook van plan; dus kan ik me hier ook wel voor inschrijven.

Twee vliegen in 1 klap! :)

Mark
"Een vraagteken is een vermoeid uitroepteken" (vrij naar Stanislaw Jerzy Lec)
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

vr 20-11-2015 22:41

qmark schreef:Dit loopt vrijwel parallel aan Adventrunning dat ik vorig jaar deed.
Voor dit jaar was ik dat ook van plan; dus kan ik me hier ook wel voor inschrijven.

Twee vliegen in 1 klap! :)

Mark
Leuk Mark.
Die adventrun is voor de gemiddelde loper wat teveel vind ik. Elke dag 30minuten moet je toch al echt een goede hardloopbasis voor hebben om heel te blijven.

De elkedaghardlopen challenge heeft wel de uitdaging om elke dag je schoenen aan te trekken, maar is minder belastend.
En 8min per dag heeft al gezondheids winst!
http://www.npowetenschap.nl/site/artike ... ffect/7677
qmark
Lid
Lid

vr 20-11-2015 23:13

loopgek schreef:Die adventrun is voor de gemiddelde loper wat teveel vind ik. Elke dag 30minuten moet je toch al echt een goede hardloopbasis voor hebben om heel te blijven.
Mee eens; maar toch twee kanttekeningen:

Bij adventrunning wordt het begrip 'running' wel wat opgerekt: "Run fast, run slow; we don’t mind. Though you should run for some of the 30 minutes, not walk the entire time." Eigenlijk staat hier dat je grote stukken kunt lopen, als je maar niet alles wandelend doet. En op die manier is 30 minuten al niet zo belastend meer :wink:
(overigens heb ik dat vorig jaar niet gedaan, wandelen. Voelt voor mij toch een beetje als valsspelen)

Verder: zoals op de website van elkedaghardlopen staat: "het zwaarste deel van de hardlooptraining is het overschrijden van de voordeur drempel. En als je dan eenmaal bezig bent, dan valt het eigenlijk ook wel weer mee. De challenge is een soort duwtje in de rug, een motivatie om zeker te gaan."
Dat is precies zoals ik ervaar: de voordeurdrempel is soms gigantisch hoog :evil:
En als die eenmaal genomen is snap ik niet waarom dat nou zo lastig was; en dan is het jammer om na 10 minuten alweer te stoppen.

Die 8 minuten link is trouwens ook leuk: dat is precies de tijd die ik veel ochtenden op de roeitrainer zit: 2000m, 4min/km.

Mark
MasterRunner
Lid
Lid

za 21-11-2015 9:25

Is dit serieus? Of iets voor de bucketlist ....?

Alleen zelf-motivatie helpt om mensen permanent over de drempel te krijgen..... als je amper beweegt vind ik dit een ongezond risico als "echte start-optie"... Start-to-run lijkt me meer verantwoord.

Degenen die al hardlopen kunnen dit mogelijk wel als een andere uitdaging zien.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

za 21-11-2015 10:45

MasterRunner schreef:Is dit serieus? Of iets voor de bucketlist ....?

Alleen zelf-motivatie helpt om mensen permanent over de drempel te krijgen..... als je amper beweegt vind ik dit een ongezond risico als "echte start-optie"... Start-to-run lijkt me meer verantwoord.

Degenen die al hardlopen kunnen dit mogelijk wel als een andere uitdaging zien.
Een absolute beginner kan (meestal) beter niet met elke dag beginnen. Ik denk dat er al een minimum niveau nodig is om van de elke dag belasting te herstellen.

Het motivatie verhaal ben ik het niet mee eens. Juist is erg vaak een externe prikkel nodig om tot iets te komen. Een uitdaging, een coach, een maatje etc. En als het dan leuk blijkt te zijn, of de (gezondheids)winst is groot genoeg, dan is er kans op blijvend resultaat.

Maar deze challenge is vooral een challenge voor de lol. Dat er mogelijk extra voordelen mee te behalen zijn is mooi, maar niet het hoofddoel.
MasterRunner
Lid
Lid

za 21-11-2015 10:57

Mijn beste maatje is gezondheidspsycholoog en haar ervaring is dat alleen intrinsieke motivatie helpt. Dus alleen zulke triggers die je noemt zijn niet genoeg. Dat is echt gewoon bewezen. Ze heeft tientallen begeleidingstrajecten gedaan en mensen houden het bijna nooit vol als naast de trigger de intrinsieke motivatie niet aanwezig is....

En dat zie ik op het werk ook... degenen die al bewegen (laten we het zelfs maar algemeen houden...) blijven dat doen en na diverse PAGO's met goed bedoelde adviesen tav leefstijl, zie ik van de anderen er maar af en toe ook wat gaan doen, of ze haken heel snel af of ze beginnen niet eens...
Een absolute beginner kan (meestal) beter niet met elke dag beginnen. Ik denk dat er al een minimum niveau nodig is om van de elke dag belasting te herstellen.
Daar ben ik het wel met je eens. ik durf het nog wel sterker te stellen. Ik vind het zelfs compleet onverantwoord dat ze dat gaan doen. Als ik al zie hoeveel moeite, op het oog ...redelijk fitte mensen, al hebben om een stevige maar niet overdreven zware pauze wandeling te doen..... die zou ik niet graag laten hardlopen...
Daar kom ik terug op mijn eerdere suggestie... eerst naar Start To Run en als dat zelfs te zwaar is, eerst een combi van veel wandelen en het vele overgewicht kwijt zien te raken zodat het hardlopen minder belastend wordt. (als het gewicht en/of de belastbaarheid een probleem is)
qmark
Lid
Lid

za 21-11-2015 11:20

MasterRunner schreef:knip]
... eerst naar Start To Run en als dat zelfs te zwaar is, eerst een combi van veel wandelen en het vele overgewicht kwijt zien te raken zodat het hardlopen minder belastend wordt. (als het gewicht en/of de belastbaarheid een probleem is)
Dat is inderdaad een goed advies voor beginners. Maar op die website van elkedaghardlopen staat toch nergens dat dat voor beginners is?
En dat zegt loopgek volgens mij ook niet.

Wat die motiviatie betreft: je zal best gelijk hebben dat alleen met 'intrinsieke motivatie' iemand jarenlang blijft hardlopen; maar ook iemand met die motivatie heeft toch af en toe een extern zetje nodig.
Als je op dit forum meeleest zie je genoeg verhalen van lopers die jarenlang bezig zijn en desondanks toch af en toe een duwtje nodig hebben.

Een 'adventstreak', of deze 'elkedaglopen-streak' is voor mij zo'n duwtje. Per definitie slechts tijdelijk, want eind december alweer afgelopen.
Maar dan gaan de dagen ook alweer lengen :wink:

Mark
MasterRunner
Lid
Lid

za 21-11-2015 12:41

Bij marathons wordt ook niet altijd aangegeven dat je beter niet vanuit het niets vanuit een weddenschap dat moet gaan doen... dus dat zegt niet zoveel dat het er niet staat... Soms moet je mensen tegen zichzelf beschermen.

Eigenlijk reageer ik algemeen op de quote die wel op hun website staat en hier ook:
Verder: zoals op de website van elkedaghardlopen staat: "het zwaarste deel van de hardlooptraining is het overschrijden van de voordeur drempel. En als je dan eenmaal bezig bent, dan valt het eigenlijk ook wel weer mee. De challenge is een soort duwtje in de rug, een motivatie om zeker te gaan."
En in algemene termen ben ik het daar niet mee eens. Mensen die al hardloper zijn, hebben ook wel eens een dag dat de deurdrempel niet "te nemen valt", maar dat is een andere orde dan de quote van hun website...

Ben het dus wel eens met loopgek:
Elke dag 30minuten moet je toch al echt een goede hardloopbasis voor hebben om heel te blijven.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

za 21-11-2015 13:18

Ik heb een hekel aan dingen die 'moeten'; vooral bij activiteiten die ik voor m'n plezier doe. :lol:
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
sibi
Lid
Lid
Contacteer:

za 21-11-2015 14:13

Ik doe mee. In oktober heb ik 31 dagen gelopen, dus moet 28 dagen óók kunnen. :D
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 21-11-2015 14:21

ik moet hier wel aan meedoen :|3
10361820382159406440852219646

Lefty rulez!

GasGeben!
Jan-Jasper
Lid
Lid

za 21-11-2015 21:03

Grootste uitdaging lijkt me die laatste dagen volmaken. Tijdens het kerstgedoe met familie etc.
loopgek schreef:
Het doel is om minimaal een minuut of 8 te lopen, ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die serieus moeten herstellen van minder dan 20 minuten gematigd intensief trainen. Ook absolute beginners niet.
Jan-Jasper heet in het echt Jan-Jasper
sibi
Lid
Lid
Contacteer:

za 21-11-2015 21:12

Jan-Jasper schreef:Grootste uitdaging lijkt me die laatste dagen volmaken. Tijdens het kerstgedoe met familie etc.
Vind ik vaak de mooiste dagen om er even tussenuit te knijpen. :D
Holenmens
Lid
Lid

ma 23-11-2015 8:45

Ik ben al begonnen, na een drukke periode ben ik de komende tijd wat vaker thuis s'avonds dus een mooi moment om elke dag minstens 5km op de loopband door te brengen. Een half uur trek ik nog wel, en om de dag bouw ik een paar versnellingen in of wat hoogteverschil. Ik zit nu op dag 7 en het voelt best wel makkelijk aan, dit kan ik wel volhouden denk ik.
Plaats reactie