https://www.sportrusten.nl/product/de-m ... revolutie/
ik zie talloze discussies op facebook.
succesverhalen, en vooral ook heel veel sceptici, maar dat zijn dan mensen die het schema niet hebben geprobeerd.
ik ben ook wel sceptisch, of moet je het angstig noemen?
want durf je het aan, om met 14km trainingen (wel op marathon-tempo, een tempo dat in normale schema's vaak wordt verwaarloosd) een afstand van 42,2km hard te lopen?
vandaag mocht ik met mijn vrouw naar de sauna, en gooide bij haar eens een balletje op.
in het verleden is haar wens - een marathon lopen - een paar keer gestrand in de voorbereiding. rond een km of 25 kreeg ze klachten, en werd het dus - zwaar gefrustreerd - een nogo.
Nu, ouder, wijzer, maar ook qua core een stuk sterker...
wat als je dus geen langdurende belastingen heb in de trainingen en 1 x piekt? (de marathon)
Ook zij is nog niet om, kan het bijna niet geloven, maar... overweegt het wel serieus.
En ikzelf... broed al een paar maanden op de vraag:
Rotterdam Yeah!
maar welke trainingsvorm ga ik in vredesnaam doen?
Mjin 3 voorgaande marathons gingen allemaal, ondanks meerdere 30+ lopen op (wissel)duurtempo, moeizaam op het einde (2 x 3:30, en de laatste in 3:16).
Met name dikke kramp hielp mijn tempo om zeep.
Qua voeding ben ik wat wijzer geworden, heb nu al een spibelt in huis om maar geen gelletjes te kunnen verliezen (zoals ik in 2010 wel deed)

Mijn plan, tenzij ik zwaarwegende en overtuigende NOOOOOO's hoor:
Marathon Revolutie, maar dan ++:
Revolutie = 4 trainingen, waarvan 2 x op marathontempo (max 14km), 1 x sneller en 1 x langzamer.
+
afwijking tov de regel:
14 februari de halve marathon van Barcelona
+
(onder voorbehoud)
6 maart de halve marathon of 30km in Vorden
+
naast de 4 trainingen nog 3 loopdagen ivm mijn streak.
dat zullen waarschijnlijk korte rustige loopjes zijn.
+
mountainbiken
dat kan kort en pittig zijn, maar ook rustig en lang (tot wel 100km ritten, die ook nog wel eens intensief kunnen zijn).
En dan heb ik ook nog eens een (voorlopig) behoorlijk uitdagend doel:
Rotterdam 2016 in een PR-tijd van 3:05
(obv van de Montferlandrun 15km van gisteren (1:00:58 ) zou dat haalbaar moeten zijn.
Roept u maar

edit: topictitel aangepast, dus de poll slaat nergens meer op

edit2: ik ga waarschijnlijk dus wel wat langere trainingen doen dan de 14k vd revolutie. En meer dan ik voorgaande keren deed op M-tempo trainen.