LazyD goes marathon, maar hoe? denkt u even mee?

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.

Kansloos?

ja
2
13%
nee
10
63%
weet niet
4
25%
 
Totaal aantal stemmen: 16
Gebruikersavatar
LazyD
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6990
Lid geworden op: za 22-10-2005 1:00
Locatie: vrij centraal
Contacteer:

ma 07-12-2015 20:12

Er is veel te doen rondom de marathon revolutie.

https://www.sportrusten.nl/product/de-m ... revolutie/

ik zie talloze discussies op facebook.
succesverhalen, en vooral ook heel veel sceptici, maar dat zijn dan mensen die het schema niet hebben geprobeerd.

ik ben ook wel sceptisch, of moet je het angstig noemen?
want durf je het aan, om met 14km trainingen (wel op marathon-tempo, een tempo dat in normale schema's vaak wordt verwaarloosd) een afstand van 42,2km hard te lopen?

vandaag mocht ik met mijn vrouw naar de sauna, en gooide bij haar eens een balletje op.
in het verleden is haar wens - een marathon lopen - een paar keer gestrand in de voorbereiding. rond een km of 25 kreeg ze klachten, en werd het dus - zwaar gefrustreerd - een nogo.
Nu, ouder, wijzer, maar ook qua core een stuk sterker...
wat als je dus geen langdurende belastingen heb in de trainingen en 1 x piekt? (de marathon)

Ook zij is nog niet om, kan het bijna niet geloven, maar... overweegt het wel serieus.

En ikzelf... broed al een paar maanden op de vraag:
Rotterdam Yeah!
maar welke trainingsvorm ga ik in vredesnaam doen?

Mjin 3 voorgaande marathons gingen allemaal, ondanks meerdere 30+ lopen op (wissel)duurtempo, moeizaam op het einde (2 x 3:30, en de laatste in 3:16).
Met name dikke kramp hielp mijn tempo om zeep.
Qua voeding ben ik wat wijzer geworden, heb nu al een spibelt in huis om maar geen gelletjes te kunnen verliezen (zoals ik in 2010 wel deed) :P .

Mijn plan, tenzij ik zwaarwegende en overtuigende NOOOOOO's hoor:

Marathon Revolutie, maar dan ++:

Revolutie = 4 trainingen, waarvan 2 x op marathontempo (max 14km), 1 x sneller en 1 x langzamer.

+

afwijking tov de regel:
14 februari de halve marathon van Barcelona
+
(onder voorbehoud)
6 maart de halve marathon of 30km in Vorden

+

naast de 4 trainingen nog 3 loopdagen ivm mijn streak.
dat zullen waarschijnlijk korte rustige loopjes zijn.

+

mountainbiken
dat kan kort en pittig zijn, maar ook rustig en lang (tot wel 100km ritten, die ook nog wel eens intensief kunnen zijn).

En dan heb ik ook nog eens een (voorlopig) behoorlijk uitdagend doel:
Rotterdam 2016 in een PR-tijd van 3:05
(obv van de Montferlandrun 15km van gisteren (1:00:58 ) zou dat haalbaar moeten zijn.

Roept u maar :!:

edit: topictitel aangepast, dus de poll slaat nergens meer op :?
edit2: ik ga waarschijnlijk dus wel wat langere trainingen doen dan de 14k vd revolutie. En meer dan ik voorgaande keren deed op M-tempo trainen.
Laatst gewijzigd door LazyD op di 08-12-2015 13:40, 4 keer totaal gewijzigd.
10361820382159406440852219646


Lefty rulez!

GasGeben!
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9075
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ma 07-12-2015 20:27

Ik zit nu nog in revalidatie modus met drie loopjes van 7km per week in tempo wat normaal langzame duurloop was (ooit, voordat ik in 2004 met souplessetrainingen begon).
Maar, ik ben ook erg nieuwsgierig, want mijn laatste marathon voorbereiding (2011) is ook gestrand op krampen tijdens de lange duurlopen. Laatst op de FB pagina van greg van hest nog aan de discussie deelgenomen, maar daar zaten veel sceptici, waaronder Greg zelf.

Ik ben heel benieuwd Dries!!
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Gebruikersavatar
Jan-Jasper
Lid
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 24-08-2014 1:00

ma 07-12-2015 20:41

Even een disclaimer, ik heb het niet geprobeerd

Maar... ik heb wel het boek "Ik hardloper" gelezen over sportrusten. Ik moet zeggen dat ik er mijn bedenkingen bij heb.
Ik kan me best voorstellen dat het kan werken om op die manier een marathon uit te lopen. Maar het doel komt mij te veel over als het eenmalig pieken door die marathon uit te lopen in plaats van die afstand te leren beheersen.

En als ik dan voor mezelf kijk, voor mij is het niets. Simpelweg omdat ik niet train naar een doel toe maar loop om van het lopen te genieten. Doelen kies ik ad-hoc. Zo doe ik nu dan mee met de streak van Loopgek. Waarschijnlijk ga ik in januari weer wat pr's aanvallen en mijn lange duurlopen verlengen. Een marathon wil ik best een keer lopen, maar waarschijnlijk schrijf ik me pas in als ik al een paar duurloopjes van meer dan 40 km gedaan heb.

(overigens, volgens mij past de combinatie sportrusten - streaken niet helemaal. Door geen rustdagen te nemen mis je de essentiele supercompensatie waar die methode op leunt. - Die supercompensatie, daar geloof ik dan weer wel in)
Jan-Jasper heet in het echt Jan-Jasper
Gebruikersavatar
LazyD
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6990
Lid geworden op: za 22-10-2005 1:00
Locatie: vrij centraal
Contacteer:

ma 07-12-2015 20:45

Jan-Jasper schreef:overigens, volgens mij past de combinatie sportrusten - streaken niet helemaal. Door geen rustdagen te nemen mis je de essentiele supercompensatie waar die methode op leunt. - Die supercompensatie, daar geloof ik dan weer wel in
Ja, da's wel een belangrijke, denk ik.
positief bekeken: ik doe (veel) meer dan 'moet', dus heb meer kans van slagen.
negatief: ik help de methode om zeep, want ga toch in de vermoeidheid.
10361820382159406440852219646


Lefty rulez!

GasGeben!
Gebruikersavatar
roen
Lid
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 23-09-2013 1:00
Locatie: Den Haag

ma 07-12-2015 21:10

Wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken. Om te beginnen heb je volgens mij redelijk wat talent gezien je bovengemiddelde 15km tijd. En getalenteerde lopers hoeven minder te trainen om hetzelfde resultaat te bereiken. Dus ja, ik denk dat het haalbaar is.

Het sportrusten boek heb ik niet gelezen, want ik loop voor mijn plezier; niet om zo min mogelijk te rennen :twisted: Als je je marathondoel van 3:05 wil realiseren zou ik meer houvast zoeken bij een beproefde, conservatieve aanpak met daarin standaard verschillende lange duurlopen... Die krampaanval manifesteert zich niet voor niets; op dat punt kom je tekort en zijn je energiereserves verdwenen. Met gericht trainen bouw je weerstand en ervaring op. Van beide wordt je beter. Als je van lange duurlopen te moe wordt (je voelt je duurloop nog steeds in je systeem na twee dagen) zou ik eerder adviseren langzamer te lopen en wat te eten onderweg, dan me helemaal op de sportrusten-duurlopen te richten. Tenslotte, wat ik er over gehoord heb: is sportrusten vooral bedoeld om de marathon uit te lopen, niet om een toptijd te realiseren.

mijn 2 cent
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

ma 07-12-2015 21:14

Methodes die vooral in zichzelf geloven, en helemaal als ze slecht onderbouwt zijn, zijn nogal discutabel. Volgens mij is het nooit goed als je blind iets kopieert van wat een ander beweert.

Maar als je kijkt naar je situatie, je opgedane ervaringen en je wensen, dan kan je best een goed plan voor jezelf bouwen.

1) Voor een marathon moet je naar mijn mening voldoende kilometers maken. Dat hoeft zeker geen overkill aan lange duurlopen te zijn, maar kan ook mooi verspreid.
2) specifiteit : lopen in het doeltempo van de marathon is waar veel lopers de mist ingaan. Ze doen snelle intervals en langzame duurlopen maar veel te weinig op doeltempo. En als ze het doen tijdens een lange duurloop (30km) dan is het weer te vermoeiend voor het lichaam. Dit is volgens mij de kern van sportrusten.
3) Fietsen: prima voor aerobe trainingen. Kamiel Maase deed het ook.
4) Actief herstel (een loopje van 10minuten) is prima. Er is geen enkel onderzoek dat aantoont dat deze vorm van actieve rust slechter zou zijn dan passieve rustdagen.

Maar goed hoe je de soep ook gaat bereiden, ik zie bij jou voldoende goede ingredienten.
Misschien is de twijfel wel een grotere bedreiging. Je niet laten afleiden: vertrouw erin en doe het.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Gebruikersavatar
helterec
Lid
Lid
Berichten: 3023
Lid geworden op: ma 20-06-2005 1:00
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

ma 07-12-2015 21:26

Giesje heeft ervaring!!
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9075
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ma 07-12-2015 23:41

helterec schreef:Giesje heeft ervaring!!
en....? hoe ging het?
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Gebruikersavatar
tOOter
Lid
Lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: di 16-11-2010 1:00
Contacteer:

di 08-12-2015 0:08

loopgek schreef:...
Misschien is de twijfel wel een grotere bedreiging. Je niet laten afleiden: vertrouw erin en doe het.
Ik denk dat dit heel belangrijk is, los van welke methode dan ook. Zet je doel vast in je kop en doe het!
Ik geloof zeker dat je het kunt. Alleen bekruipt mij het gevoel van 'moeten' als ik je lijst met (neven-)activiteiten zie. Ik weet niet hoe dat bij jou is, maar bij mij is het gevoel van 'moeten' linea recta killing voor al mijn 'willen'. En dan lukt me niet meer wat ik ooit wilde. Soms wil ik eens een dag niet, het zij zo, dat mag van mezelf want in zo'n bui wordt een training ook niet leuk. En dan is echt niet meteen je marathon verloren. Gewoon de volgende keer vol goede zin ertegenaan.

Zet 'm op en flik 't 'm, zou ik zeggen! :d:

[Flauwe-grappen-modus aan] Ik ben nu al benieuwd naar de foto's die tijdens die marathon van je gemaakt worden. :lol: [Flauwe-grappen-modus uit]
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

di 08-12-2015 1:06

Met twee halve marathonwedstrijden in de voorbereiding en misschien zelfs een 30 km. wedstrijd, haal je volgens mij inderdaad het schema van sportrusten onderuit. Die marathon loop je wel uit en, op basis van ervaring, conditie en goede looptechniek, waarschijnlijk ook nog wel in een mooie tijd. Maar... In mijn optiek heb je het dan niet (volledig)op basis van sportrusten bereikt.
Ik heb al meerdere marathonlopers gesproken die vergelijkbare lijnen gevolgd hebben. "Ja, ik heb het sportrustenschema gebruikt, maar..... ". en dan komt er achteraan dat ze voor de zekerheid toch wel een aantal keren een rustige duurloop van 30 of meer km. in het schema hebben opgenomen of halve marathonwedstrijden hebben gelopen of de aanbevolen oefeningen maar zelden of helemaal niet hebben gedaan.

Kan allemaal. 😉
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Gebruikersavatar
zandloper
Lid
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 28-07-2014 1:00

di 08-12-2015 7:22

LazyD schreef:
Jan-Jasper schreef:overigens, volgens mij past de combinatie sportrusten - streaken niet helemaal. Door geen rustdagen te nemen mis je de essentiele supercompensatie waar die methode op leunt. - Die supercompensatie, daar geloof ik dan weer wel in
Ja, da's wel een belangrijke, denk ik.
positief bekeken: ik doe (veel) meer dan 'moet', dus heb meer kans van slagen.
negatief: ik help de methode om zeep, want ga toch in de vermoeidheid.
Ik denk dat je niet in de vermoeidheid hoeft te gaan. In het begin raakte ik vermoeid van het streaken, totdat ik op de rustdagen mijn tempo enorm ging verlagen (dribbeltempo, nou ja zo voelde dat..). Voelt raar vooral in begin, maar helpt wel. Ook prettig om de spieren rustig weer los te lopen

Open deur....op je ruststreakdagen ook niet heftig/lang fietsen...zodat dat een echte rustdag blijft.

Succes!
Laatst gewijzigd door zandloper op di 08-12-2015 7:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LazyD
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6990
Lid geworden op: za 22-10-2005 1:00
Locatie: vrij centraal
Contacteer:

di 08-12-2015 7:23

loopgek schreef:Maar goed hoe je de soep ook gaat bereiden, ik zie bij jou voldoende goede ingredienten.
Misschien is de twijfel wel een grotere bedreiging. Je niet laten afleiden: vertrouw erin en doe het.
Het lijkt inderdaad vooral een mentaal ding.
zo bijvoorbeeld ook een mountainbike-marathon... trainingen zijn in het algemeen korter, en op een stuk lagere hartslag. na die training kan ik behoorlijk moe thuis komen. en dan is het marathondag, en blijk je - vertrouw op jezelf - opeens 15 tot 20 hartslagen gemiddeld, intensiever te kunnen fietsen gedurende ruim 4 uur continue.
roen schreef:Die krampaanval manifesteert zich niet voor niets; op dat punt kom je tekort en zijn je energiereserves verdwenen. Met gericht trainen bouw je weerstand en ervaring op.
Mja, dat zullen we nooit weten. wel weet ik dat ik bij het inlopen naar de start 2 van mijn 3 gelletjes verloor. dat was mentaal wel een dreuntje kan ik zeggen, los van of ik voeding te kort had tijdens de marathon speelt dat wel in je hoofd. ik denk dus dat het o.a. met gebrek aan voeding te maken had, maar wie weet was ik wel niet uitgerust genoeg voor de start? er zijn zoveel visies, lastig hoor.
ik trainde destijds op een schema van Lok (met wat mountainbiken erbij).
Gericht trainen: eigenlijk dus niet. intervallen sneller dan doeltempo, de duurlopen (best met regelmaat 25+km en ook boven de dertig) langzamer.

Dát ga ik mijn schema hoe dan ook anders doen: meer (blokken) op doeltempo trainen.
anke schreef:[...] moeten?
Ik ben in gedachten al maanden met de marathon bezig, werk er echt naar toe. moeten ga ik het zeker niet noemen, eerder vlinders in mijn buik, ik ga mezelf weer eens uitdagen :P
en inmiddels ben ik oud en wijs genoeg om een training die niet lukt of kan doorgaan als fataal te zien. het gaat om de bouwsteentjes, en het gebouw stort van 1 ontbrekend steentje niet in, als de basis maar stevig is (of zoiets ;-) ).
boco schreef:Met twee halve marathonwedstrijden in de voorbereiding en misschien zelfs een 30 km. wedstrijd, haal je volgens mij inderdaad het schema van sportrusten onderuit.
heb je gelijk in. ik geloof inderdaad dat ik het uitgangspunt door het streaken, mountainbiken, de halve marathon, de 30km bij de Kastelenloop e.d. behoorlijk geweld aandoe :|3
Als ik op basis van mijn freestyle-methode (met af en toe een fijn influistermoment van HennyV) een redelijke tot goede marathon loop, dan is dat dus zeker niet omdat ik het schema van de marathon revolutie heb gevolgd, hooguit wat principes (lopen op doeltempo) heb toegepast.
Ik geloof dat ik de topic titel maar vast aan ga passen. Suggesties? :P

PS: ik zie overigens niet op tegen de lange duurlopen!
ja, echt. ondanks dat ik me normaal gesproken richt op korte trainingen en korte wedstrijden kan ik de motivatie tijdens een marathon-schema goed opbrengen. Waar het mij vooral om gaat is dat ik graag met een redelijk uitgerust gevoel train, maar vooral aan de start verschijn, en vandaar zoek naar het bij mij passende schema.
10361820382159406440852219646


Lefty rulez!

GasGeben!
Gebruikersavatar
Jeroenvd
Lid
Lid
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 20-01-2013 1:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

di 08-12-2015 8:27

Ik zeg niet doen! Als dat betekent dat je minder korte wegwedstrijdjes gaat lopen :wink:

Maar zonder gein. Als ik naar mezelf kijk zou ik het niet kunnen, met 14km loopjes als max afstand in de voorbereiding. Zelfs 2 HM's zouden niet genoeg zijn. Je geplande 'misschien' 30km loop zou wel helpen, maar dat is dan omdat je dan een (klein) stapje richting de traditionele marathon voobereidings trainingen doet.
Nee, ik zou waarschijnlijk bij 25-30 km al vast komen te staan met kramp (net zoals bij mijn eerste en enige marathon tot nu toe).

Je kunt het ook omdraaien en jezelf afvragen waarom deze methode voor jou succesvoller zal zijn dan je vorige voorbereidingen? Waarom zou je nu geen kramp krijgen? Echt alleen vanwege die verloren gelletjes?
Dat lees ik nog niet echt in je verhaal.
Ik denk als je die vragen kunt beantwoorden je het moet proberen, omdat je er zelf dan ook in geloofd (is eerder al gezegd).
Kun je deze vragen niet (goed) beantwoorden, of kom je niet verder dan de (succes)verhalen van andere, dan zou ik er nog een nachtje over slapen.

Uitlopen gaat je wel lukken, zeker met een 30km in de voorbereiding. Maar ik twijfel of het zonder kramp gaat, lekker voelt en of het dan in 3:05 kan...
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

di 08-12-2015 10:51

LazyD schreef: hooguit wat principes (lopen op doeltempo) heb toegepast.
Ik geloof dat ik de topic titel maar vast aan ga passen. Suggesties? :P
Er is een concept wat nog veel meer het lopen op doeltempo promoot. Zowel door de relatief rustige intervaltrainingen als de wekelijkse wedstrijd. :wink:

En ook dat schema schrapt de gewone en lange duurlopen.
En ook daarmee kan je een marathon (uit)lopen.

Ik zou het topic veranderen in "Lazy marathon training" haha
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Gebruikersavatar
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Berichten: 4247
Lid geworden op: do 14-09-2006 1:00
Locatie: Nuis
Contacteer:

di 08-12-2015 11:36

Leuk experiment Dries! Ben benieuwd naar hoe je definitieve trainingsschema eruit komt te zien.

Zelf heb ik de Enschede Marathon (week na R'dam) in de planning en ben nu ook in conclaaf met mezelf over een plan van aanpak / trainingsschema.

De ingrediënten waarover ik al uit ben:
- Midwinter Marathon 25km en 30km van Tilburg staan als voorbereidende wedstrijden vast (op M-tempo).
- Meer kilometers op M-tempo, minder intervallen sneller dan M-tempo.

In overweging:
- Wel 1x per week een duurloop langer dan 14km, maar weinig of geen >25km duurlopen.
- Maar dan wel in plaats van de >25km duurlopen, combinatietrainingen: >2 uur fietsen en direct daarna een looptraining. Misschien ook iets voor jou?
- Op de 'rustdagen' ultra-korte herstelloopjes a la running streak.

Misschien eens trainingsschema's uitwisselen, zodra deze enige vaste vorm hebben gekregen. :-)
Afbeelding
Plaats reactie