LazyD goes marathon, maar hoe? denkt u even mee?

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.

Kansloos?

ja
2
13%
nee
10
63%
weet niet
4
25%
 
Totaal aantal stemmen: 16
Gebruikersavatar
LazyD
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6990
Lid geworden op: za 22-10-2005 1:00
Locatie: vrij centraal
Contacteer:

di 08-12-2015 13:28

loopgek schreef:Er is een concept wat nog veel meer het lopen op doeltempo promoot. Zowel door de relatief rustige intervaltrainingen als de wekelijkse wedstrijd. :wink:
doel je op Lok? daar mis ik juist lopen op marathontempo. of doel je op mijn methode in de maak? :P

@Appie: :!: :!:
zoals jij het beschrijft zie ik raakvlakken, en is 't denk ik wel zo ongeveer wat ik wil.
eerst fietsen en dan lopen had ik nog niet zo bedacht. ik doe het vaak andersom, maar door eerst te fietsen train je met hardlopen dus wel de vermoeidheid van langere tijd sporten, maar mis je de lange eentonige loopbelasting. slim!
de 30km 'wedstrijd' die ik op de planning zou willen zetten is begin maart, en ik dacht dan aan (ongeveer) 15km duurlooptempo en het 2e deel op M-snelheid. helemaal op M-pace lijkt me te belastend, al zou ik het tzt misschien wel kunnen overwegen als de trainingen goed gaan.

op de achtergrond is ook HennyV aan het meedenken.
zoals ik het nu - beïnvloed door velen - bekijk zou ik wel wat langere trainingen willen doen (maar geen 30 of 30+), en die starten op duurlooptempo en gaandeweg met blokken op M-pace, of het 2e deel of zo op M-pace.
disclaimer: ik pruts maar wat hè, word niet echt gehinderd door teveel kennis ;-).

maar... nog even doorpuzzelen!
en laat die goeie gedachten en adviezen maar komen :d:

@jeroen: ik blijf ook lekker de korte wedstrijdjes doen hoor. veel te leuk om te laten schieten!
10361820382159406440852219646


Lefty rulez!

GasGeben!
Gebruikersavatar
Runnerd
Lid
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 09-08-2013 1:00
Locatie: Huissen

di 08-12-2015 14:25

Ik heb niet veel advies, maar lees met interesse mee! :)
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

di 08-12-2015 14:36

LazyD schreef:
doel je op Lok? daar mis ik juist lopen op marathontempo. of doel je op mijn methode in de maak? :P


Ja Verheul. Maar dan dus zoals bedoeld: voor afstanden tot ca 10km is die methode super specifiek . Voor de marathon wat minder geschikt.

Ook Lok zelf liep een relatief zwakke marathon t.o.v. wat hij op de kortere afstanden kon.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Gebruikersavatar
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Berichten: 4247
Lid geworden op: do 14-09-2006 1:00
Locatie: Nuis
Contacteer:

di 08-12-2015 15:48

Mijn 16-wekenschema richting Enschede Marathon, uitgewerkt met dagelijks lopen, zou er zoiets uit kunnen gaan zien:

http://we.tl/Lc0eKeGG0f (Excelbestand)

Mijn startniveau ligt overigens op 50-60km week (gedurende langere periode).
LazyD schreef: De 30km 'wedstrijd' die ik op de planning zou willen zetten is begin maart, en ik dacht dan aan (ongeveer) 15km duurlooptempo en het 2e deel op M-snelheid. helemaal op M-pace lijkt me te belastend, al zou ik het tzt misschien wel kunnen overwegen als de trainingen goed gaan.
Dat zal toch wel meevallen? Mijn marathontempo is zo'n 10-15 sec/km langzamer dan m'n wedstrijdtempo op 30km. Dat is best nog wel een verschil.
Anders gezegd; bij een marathon hoop ik nog wel enigszins fris te zitten bij 30km, dus als ik dan al mag stoppen, verwacht ik wel redelijk snel hersteld te zijn van deze inspanning. Ik denk zelf dat de impact minder groot is dan een halve marathon voluit lopen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
LazyD
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6990
Lid geworden op: za 22-10-2005 1:00
Locatie: vrij centraal
Contacteer:

di 08-12-2015 18:12

dank Appie!
ik denk dat ik voor de light-versie ga.
als jij 5 loopt, doe ik er misschien 2 of 3 :P
het spreekt me wel aan!
morgen eens ombouwen naar de piek 1 week eerder, en mijn eigen wedstrijdjes, maar qua planning zit er weinig verschil in (beiden een HM op 14/2) :d: :d:

Kenners/critici: mooi schema?

wat het tempo op de 30km betreft: geen idee, ga ik over nadenken. heb nog nooit een 30km wedstrijdje gedaan. en heb ook nog geen ervaring met blokken op M-tempo, dus er gaat binnenkort een wereld voor me open.

Wat is je doel voor Enschede? (en weest gerust, ik ga je er niet op vastpinnen, maar ben wel benieuwd naar je ambitie! ;-) )
10361820382159406440852219646


Lefty rulez!

GasGeben!
Gebruikersavatar
HennyV
Lid
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 30-01-2011 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

di 08-12-2015 20:59

Het is een ongebruikelijke opzet voor een training naar een marathon. Zelfs de schema's van First, Run Less&Run Faster en Hanson, die bekend staan om een minimale benadering, gaan uit van enkele langere duurlopen.
Die schema's raad ik alleen aan aan ervaren lopers en/of lopers die gevoelig zijn voor blessures. In de genoemde schema's is de verhouding kwaliteit versus rustig nogal ongunstig (relatief veel kwaliteit).

De combi met fietsen (aeroob en duurvermogen), ervaring en jullie talent kan genoeg zijn om het positief af te ronden.

De risico's zitten in het duurvermogen qua lopen (is je lichaam en geest sterk genoeg om 42km hard te lopen), de snelheid op de anaerobe drempel, de snelheid bij de verbranding vet/glycogeen. Als die elementen die niet goed gaan bij de uitvoering, dan wordt de marathon geen prettige ervaring.
Laatst gewijzigd door HennyV op do 10-12-2015 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Berichten: 4247
Lid geworden op: do 14-09-2006 1:00
Locatie: Nuis
Contacteer:

di 08-12-2015 21:51

LazyD schreef: Wat is je doel voor Enschede? (en weest gerust, ik ga je er niet op vastpinnen, maar ben wel benieuwd naar je ambitie! ;-) )
Als M-tempo in de trainingen ga ik uit van 4:20 min/km.

En als ik niet gehinderd door tijdgebrek of blessures mijn trainingen netjes kan afwerken, wordt dat tempo ook wel mijn ambitie tijdens de marathon.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gzomer
Lid
Lid
Berichten: 2995
Lid geworden op: vr 07-11-2008 1:00
Locatie: Maarssen
Contacteer:

di 08-12-2015 22:01

Dit topic kan ik natuurlijk niet laten lopen, hahaha.

Mijn eerste onder de drie uur, 4x trainen in de week:

- 1x lange rustige duurloop zonder fratsen (op 5'15 per km, 1'boven doeltempo). Zeg 30 km.
- 1x intervalblokken vaak 4-5x 2km op HM-tempo met 2' rust. Vaak al wel 16-18km.
- 1 wisselduurloop tempi tussen 4'15 per km (M-tempo) en 5'15 per km. Blokjes van 1 km, zo'n 15 km.
- 1 vaak kort werk, variërend van 200-800m intervallen. Hard. 11-12 km.

Tussen 60-80 km per week. Vaak deed ik de eerste twee achter elkaar in het weekend. Eerst zaterdag 5x2 km en zondag de 30 km rustig met loodzware benen... Wel effectief klaarblijkelijk.

Nu zou ik het anders doen. En heb ik het ook anders gedaan:

- 1x lange duurloop met blokken op M-tempo, die maken je beresterk. Of in de vorm van een climaxrun naar M-tempo toe. Of gewoon een lange duurloop. Afwisselen dus afhankelijk van de week, zeg 30 km.
- 1x drempelloop met blokken op HM-tempo met korte rust OF een run met alternerend kilometers in HM-tempo en M-tempo (tot max 11 km). Elke week, wellicht m.u.v. rustweek. Zeg 15 km. Rottrainingen, zeker als je het niet gewend bent.
- 1x wisselduurloop, heel soms zeg 1x in drie weken kort werk.
- 1x rustige duurloop met strides. Mag best 10 x 100m zijn om souplesse te houden. 10-12 km.

Net wat specifieker. Minder kort werk, duidelijk meer M-tempo. Bij beide ligt kilometeraantal IMHO niet eens zo hoog, maar grote verschil met jouw schema's tot nu toe zit in specificiteit. Met jouw grotere talent kan dit voldoende zijn, maar belastbaarheid blijft wel punt. Waarschijnlijk moet je zorgvuldig opbouwen, te beginnen wellicht bij de stukken M-tempo in kortere duurlopen bijvoorbeeld.

Maar HennyV kan deze componenten (plus meer gevarieerde trainingen) ook nog eens mooi in een logische opbouw zetten.

In jouw geval heb je het dus volgens mij al uitgepuzzeld. Meer specifiek op M-tempo trainen en dat ga je waarschijnlijk niet leuk vinden vinden, want dit is niet Lazy :wink:
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
Gebruikersavatar
herwin
Lid
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 27-01-2013 1:00

di 08-12-2015 22:28

Jan-Jasper schreef:Maar... ik heb wel het boek "Ik hardloper" gelezen over sportrusten. Ik moet zeggen dat ik er mijn bedenkingen bij heb.
Dat was ook het eerste waar ik aan moest denken toen ik dat linkje van De Marathonrevolutie aanklikte. Ik heb echt het idee dat ze de auteurs even van plaats hebben gewisseld en het boek een andere kaft hebben gegeven, maar dat het voor de rest precies hetzelfde boek is. En "Ik, hardloper" vond ik ook al een verschrikkelijk allegaartje dat totaal niets nieuws bracht, zonde van het geld.

Ik vind de uitspraak "Kun jij 10 kilometer lopen binnen 65 minuten? Dan kun je ook een marathon lopen." ook wel wat dubieus. In dat tempo ben je al meer dan 4:30 onderweg.

Het klinkt ook wel weer als een ontzettende anti-beweging. Een beetje met dezelfde logica als "Een te groot aandeel aan koolhydraten in je voeding is slecht, dus laten we dan maar koolhydraten helemaal schrappen in plaats zodat de balans weer naar de andere kant verstoord is" komt dit ook over als iets dat een duidelijke doelgroep heeft: mensen die wel eens ervaren of gehoord hebben dat je overbelast kunt raken bij de voorbereiding naar een marathon toe. Nou zal ik absoluut niet ontkennen dat een gemiddeld marathonschema met lange duurlopen risicovrij is. Deze lange duurlopen zorgen er echter ook voor dat je lichaam gewend raakt aan de langdurige inspanning, als je nooit verder dan 14km gelopen hebt is een marathon opeens wel echt een pleuriseind. Met langzame korte duurlopen kun je op cardiovasculair gebied prima voorbereid zijn, maar de rest van je lichaam is dat dan echt niet. Herstel na je marathon duurt dan wel een stuk langer, maar dat geeft niet, want je hebt immers je doel gehaald. En het heeft niet meer tijd en inspanning gekost dan strict noodzakelijk, want eigenlijk vind je hardlopen maar stom. Ofzo.

Het zal niemand verbazen dat ik het boek niet gelezen heb, misschien staan er dus wel heel erg andere dingen in dan ik hier verwacht. Ik kan ook niet zeggen dat ik heel hard de behoefte heb om het te gaan lezen.
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

di 08-12-2015 22:43

LazyD schreef:
boco schreef:Met twee halve marathonwedstrijden in de voorbereiding en misschien zelfs een 30 km. wedstrijd, haal je volgens mij inderdaad het schema van sportrusten onderuit.
heb je gelijk in. ik geloof inderdaad dat ik het uitgangspunt door het streaken, mountainbiken, de halve marathon, de 30km bij de Kastelenloop e.d. behoorlijk geweld aandoe :|3
Als ik op basis van mijn freestyle-methode (met af en toe een fijn influistermoment van HennyV) een redelijke tot goede marathon loop, dan is dat dus zeker niet omdat ik het schema van de marathon revolutie heb gevolgd, hooguit wat principes (lopen op doeltempo) heb toegepast.
Ik geloof dat ik de topic titel maar vast aan ga passen. Suggesties? :P .
Volgens mij is de titel nog steeds heel goed gekozen. Het was anders geweest als er boven had gestaan: "Dries gaat sportrusten!" 😀👍
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Gebruikersavatar
LazyD
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6990
Lid geworden op: za 22-10-2005 1:00
Locatie: vrij centraal
Contacteer:

wo 09-12-2015 11:28

Ik reageer straks nog wel op Gerben e.a., maar wilde vast dit stuk van Prorun delen

http://www.prorun.nl/training/trainingt ... schouwing/
10361820382159406440852219646


Lefty rulez!

GasGeben!
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

wo 09-12-2015 11:38

LazyD schreef:Ik reageer straks nog wel op Gerben e.a., maar wilde vast dit stuk van Prorun delen

http://www.prorun.nl/training/trainingt ... schouwing/
Van de hand van POV , helaas al een poos niet meer aktief op CnR.

Ik blijf de onderbouwing van Koen de Jong en Stans vd Poel, zeer slap vinden. Begint al met die tabel met VO2 en bijhorende looptijden, die sterk afwijkt van wat andere calculatoren en onderzoekers beweren.

De boodschap "met minder zware training kan je ook een marathon uitlopen" ben ik het helemaal eens. Maar wat voor verhalen, pseudo wetenschap, en vooral lekker klinkende PR ze er dan vervolgens omheen verzinnen heb ik wat meer moeite.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Gebruikersavatar
LazyD
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6990
Lid geworden op: za 22-10-2005 1:00
Locatie: vrij centraal
Contacteer:

wo 09-12-2015 15:42

mooi genuanceerd stuk van POV!
en op dat spoor zat ik inmiddels dus al... meer op doeltempo, maar toch ook wat meer lange trainingen dan de genoemde 14km's.
langzaam krijgt m'n schema wat vorm.
ik ben er wel over uit dat ik alleen de belangrijkste trainingen in kaart breng. qua streak-kms wil ik mezelf niet vastpinnen op tempo en afstand. en ook niet of en wanneer en hoe lang ik ga mountainbiken (straks is het een bitter koude en vreselijk drassige periode, dan blijf ik lekker bij de kachel, en/of loop wel wat meer).

@gerben: dank dat je me talentvol vind. ik heb er wel mijn twijfel bij, zie jou en bijvoorbeeld Appie als talentvoller. ik kom, met toch behoorlijke maanden, nog geeneens onder het uur op de 15. een tijd die jullie bij wijze van achteruitlopend nog redden :P

Of ik de tempoblokken op M-tempo pittig ga vinden? ik heb de afgelopen maanden wat wisseltempo trainingen gedaan (snelle km's afgewisseld met km's in duurlooptempo (zonder dribbel), maar ook 500m pittig, 500m rustig) en die gingen veel harder dan M-pace. dus... ik denk+hoop dat het me meevalt. dat ik eerder de afwisseling waardeer, en tuurlijk, ook weer uitkijk naar de rustige stukken.

@jw: ik hoor wel behoorlijk wat kritiek op sportrusten/de revolutie, maar heb het boekje nog niet gelezen. Koen is een wat modernere schrijver, die via korte en prikkelende berichtjes probeert zoveel mogelijk supporters / lezers te krijgen. doet hij volgens mij met succes. zolang ik het schema niet heb geprobeerd wil ik er ook niet over oordelen.
maar het wordt dus niet mijn uitgangspunt voor deze M-training.
10361820382159406440852219646


Lefty rulez!

GasGeben!
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9075
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

wo 09-12-2015 23:52

loopgek schreef:
LazyD schreef:Ik reageer straks nog wel op Gerben e.a., maar wilde vast dit stuk van Prorun delen

http://www.prorun.nl/training/trainingt ... schouwing/
Van de hand van POV , helaas al een poos niet meer aktief op CnR.
ah, jullie zijn me voor, ik las dit stuk van collega Paul OV vanmiddag.

Ik zou dit schema (of iets soortgelijks) willen volgens met als toevoeging enkele wedstrijden van 21-30km, maar hooguit 2-3 keer. Korte wedstrijden kan altijd toch?

Ik heb overigens mijn beste halve marathons (relatief want op leeftijd) gelopen met heel af en toe een duurloop van 13km, verder alleen interval en fartlek, max 18km
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

do 10-12-2015 1:58

LazyD schreef:mooi genuanceerd stuk van POV!
Helemaal eens! :wink:
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Plaats reactie