VO2 max

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gijss
Lid
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: di 15-12-2015 1:00
Locatie: Zevenhuizen gn

di 15-12-2015 20:15

Goedenavond hardlopers

Ik ben sinds een maand gestopt met roken en behoorlijk fanatiek begonnen met hardlopen. Afgelopen zaterdag mijn eerste 5 km wedstrijd gelopen in een tijd van 25 min. Hier was ik best tevreden mee aangezien het grootste deel langzamer was dan mij.
Nu heb ik vandaag mijn vo2 max laten meten bij een sportschool. De uitslag was 31. Nu lees ik op Internet dat dit behoorlijk slecht is. In hoeverre is het mogelijk om dit te verbeteren Door training? Is het mogelijk dat de test niet goed is uitgevoerd? Ik vond de test namelijk niet erg intensief.
Gebruikersavatar
Jan-Jasper
Lid
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 24-08-2014 1:00

di 15-12-2015 20:38

Om duiding te geven aan je VO2max score is oa je geslacht en leeftijd nodig. Maar ik gok dat de sportschool deze met een behoorlijke natte vinger en onzekerheid bepaald heeft. (31 is overigens een prima score.... voor een vrouw van boven de 60)

Wil je perse je score met meer nauwkeurigheid weten, dan ontkom je niet aan een onderzoek bij een sportmedisch centrum.
Jan-Jasper heet in het echt Jan-Jasper
Gebruikersavatar
Patrick_Dhaenens
Lid
Lid
Berichten: 173
Lid geworden op: do 18-04-2013 1:00
Locatie: Brugge (België)
Contacteer:

di 15-12-2015 21:32

De globale VO2 Max is al bepaald van bij de geboorte en daar kan op zich niet zo veel aan veranderd worden. Het is enkel wat spelen met percentages in de marge naar boven en naar beneden.

Dat is dan ook de reden waarom sommige heel ongetrainde mensen met een minimum aan training spectaculair verbeteren tot een niveau hoger dan anderen die zich al jarenlang blauw trainen.

Wat kan er wel veranderen? Door te vermageren (zonder spierverlies!!) kan de VO2 Max/kg soms sterk verbeteren. Dit voelt men vooral in de momenten dat er hoogtemeters moeten overwonnen worden.

Jammer genoeg gaat de VO2 Max met de leeftijd achteruit, maar niet zo spectaculair als de meesten denken. Een oud toptalent is nog altijd sterker dan een jongere persoon van goede wil met een minder gezegende achtergrond.
Instructeur Looptechniek + Webmaster www.barefootrunning.buurtwijzer.be (+ info kinderschoenen)
Een gepassioneerde wetenschapper die sociaal beweegt ...
Eide
Lid
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 03-11-2013 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

wo 16-12-2015 17:01

Ik heb wel het idee dat er soms te spichtig wordt gedaan over VO2max. De VO2max is inderdaad grotendeels genetisch bepaald maar de score die uit een test rolt is absoluut niet noodzakelijk die genetische VO2max. De scores uit dergelijke tests worden veelal beïnvloed door fitheid, gewicht enzovoort enzovoort. Om echt die VO2max te testen ontkom je niet aan een gericht sportmedisch onderzoek.

En zelfs dan zegt VO2max lang niet alles. Er zijn zat voorbeelden van lopers met hoge VO2max scores die het afleggen tegen lopers met lagere VO2max scores. Zo is het ook het fenomeen loopefficiëntie om maar eens een zijstraat te noemen. En je kan nog zo'n geweldige VO2max hebben, als je van nature een groot en zwaar gebouwd persoon bent zal het lopen altijd lastiger zijn als een vlieggewicht.

Ik zou je dus willen aanraden je vooral niet te veel te fixeren om die VO2max. Eerst maar eens lekker in het sportritme komen en vooral ook regelmaat krijgen in het lopen.
Gebruikersavatar
Gijss
Lid
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: di 15-12-2015 1:00
Locatie: Zevenhuizen gn

wo 16-12-2015 19:32

Dank voor de antwoorden
Ga me maar niet al te druk maken hierover. Laat het over een half jaartje nog wel eens meten. Kijken of het dan verbeterd is.
Gebruikersavatar
Jan-Jasper
Lid
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 24-08-2014 1:00

wo 16-12-2015 19:41

Als je in je progressie geïnteresseerd bent, koop dan een hartslagmeter (of gps horloge met hr) en hou een logboek bij. (of probeer gewoon regelmatig onder gelijke omstandigheden te meten.)

Als het goed is zul je zien dat je bij gelijke prestaties steeds lagere hr hebt (of andersom, dat je bij gelijke hr steeds een hogere snelheid gaat halen)

Dat geeft je een aardig beeld van je inspanning en van je vorderingen. En, eigenlijk doet de sportschool dat ook maar die koppelt er dan een formule aan om een VO2max waarde uit de hoge hoed te toveren.
Jan-Jasper heet in het echt Jan-Jasper
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

wo 16-12-2015 19:49

Welkom op CnR!
Gezien je 5km tijd ligt je VO2max waarschijnlijk heel dicht bij 40 en niet ergens bij de 30. Zou me daar verder niet druk over maken, want tijdens een training heb je er helemaal niets aan :).
Het gaat er al trainend vooral om om fitter te worden en daardoor harder te lopen toch? Dat je al doende je aerobe infrastructuur verbetert, je VO2max wat opkrikt, je belastbaarheid vergroot en je loopefficientie verbetert zijn allemaal slechts deelelementjes daarin.
Veel trainingsplezier gewenst in de weg omhoog in de komende 7 jaar!
Plaats reactie