Marathon vs. halve/kwart triatlon

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
ForrestGump
Lid
Lid

ma 11-01-2016 2:41

Ik had onlangs een discussie met een vriend over wat nu net het zwaarst is: een marathon vs. een halve/kwart triatlon.

Ik zie het zo, van zwaarst naar steeds minder zwaar:

Triatlon
Halve triatlon
Marathon
Kwart triatlon
Halve marathon
achtste (sprint) triatlon

Wat denken jullie dat het zwaarst is? Of zit het verschil eerder op het gebied van wedstrijden en trainingen? Bv. de marathon is een zwaardere wedstrijd, terwijl de trainingen van een halve/kwart lastiger zullen zijn?

Benieuwd wat jullie hierover denken! Ik heb namelijk al een halve marathon gelopen, maar twijfel over mijn volgende stap: trainen voor een marathon of eerst overgaan naar een kwart/sprint triatlon.

Alvast bedankt!
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

ma 11-01-2016 7:43

Lijkt me ook wel een kwestie van training en wat kan je....

voor sommigen zal het zwemmen en/of fietsen zwaarder zijn als een "paar" km extra.

Mijns inziens kun je ook de totale tijd met elkaar vergelijken om tot een goede schatting te komen.
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
Jan-Jasper
Lid
Lid

ma 11-01-2016 9:43

Stukkie rennen doe ik regelmatig, stukje fietsen kom ik ook wel door. Maar zwemmen.... Ik kan me prima redden in het water, maar na een paar slagen ben ik al aan het verzuren en veel snelheid heb ik totaal niet.

Dus voor mij zou 1/8 triatlon aanzienlijk zwaarder zijn dan een marathon. Tenzij ik eens een tijdje aandacht aan het zwemmen zou besteden....

Daarnaast, de zwaarte heeft toch vooral te maken met de duur en intensiteit. Zelf vind ik een stevige tempoduurloop van 10 km aanzienlijk zwaarder dan een gewone duurloop van 20 km. Dat gezegd hebbende denk ik dat in wedstrijd verband een triatlon en een marathon in welke (langere) afstand dan ook even zwaar zijn. Je gaat immers tot het uiterste en kan daarna een paar dagen niet meer lopen. Zou een van beide minder zwaar zijn, dan had je harder moeten lopen.
Jan-Jasper heet in het echt Jan-Jasper
Patrick_Dhaenens
Lid
Lid
Contacteer:

ma 11-01-2016 15:31

Bij deze vraagstelling moet eerst duidelijk gesteld worden wat het uitgangspunt is:
- A. ofwel de reële fysieke prestatie en bijhorend energieverbruik?
- B. ofwel de fysieke lichamelijke schade en de benodigde hersteltijd?

A. Hier bestaan de benodigde statistieken voor om de onderlinge sporten te vergelijken. Hier en daar moet er alleen een kleine aanpassing naar boven of naar beneden aangebracht worden naargelang de specifieke aanleg voor de desbetreffende sport en de huidige staat van specifieke beoefening.

B. Het staat hier als een paal boven water dat hardlopen de bepalende factor is in de tijdsduur van het lichamelijk herstel. De zwaartekracht komt hier maximaal tot zijn recht.
Bij gelijkaardige lengte van het hardloopgedeelte speelt de voorafgaande vermoeidheid van de spieren (zwemmen en fietsen) uiteraard een rol, maar niet zo sterk als men zou vermoeden. Een goede core-stability (vooral buikspieren) kan de zaak sterk positief beïnvloeden.
Instructeur Looptechniek + Webmaster www.barefootrunning.buurtwijzer.be (+ info kinderschoenen)
Een gepassioneerde wetenschapper die sociaal beweegt ...
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

ma 11-01-2016 15:56

Topantwoord Patrick!

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
coen
Lid
Lid
Contacteer:

ma 11-01-2016 17:08

Ik vind zelf dat een volgende stap niet per se langer hoeft te zijn. En een aantal sporten erbij gaan beoefenen klinkt voor mij nog minder logisch!

Neemt niet weg dat ik ook ben begonnen met hardlopen, toen ging fietsen en vervolgens ook ben gaan zwemmen. Fietsen is nog redelijk complementair aan het lopen. Zwemmen is echt iets anders: voornamelijk binnen met chloordampen, vroeg trainen met als gevolg veelal vermoeid en door de rommel in het water was ik erg veel verkouden. En het is een weinig sociale sport, met je hoofd onder water. Dus weet waar je aan begint! ;)

Zoals Patrick het beschrijft heb ik het ook ervaren: hardlopen vergt meer herstel, triatlon duurt langer dus op hoge intensiteit kost dat meer energie. En mentaal zie ik ook meer op tegen een harde halve marathon dan een halve triatlon.

Als je op zoek bent naar een uitdagende sport zou je Powermans (Run Bike Run) kunnen overwegen. Kost meer energie dan een marathon en vergt veel herstel!
Kobus
Lid
Lid
Contacteer:

ma 11-01-2016 19:34

coen schreef: Als je op zoek bent naar een uitdagende sport zou je Powermans (Run Bike Run) kunnen overwegen. Kost meer energie dan een marathon en vergt veel herstel!
Helden zijn het... 8)
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

di 12-01-2016 4:50

coen schreef:....Zwemmen is echt iets anders: voornamelijk binnen met chloordampen, vroeg trainen met als gevolg veelal vermoeid en door de rommel in het water was ik erg veel verkouden.
...!
Aha zou daar mn verkoudheid vandaan komen????

Erg veel last van :(

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 12-01-2016 10:19

Musicmaestro schreef:
coen schreef:....Zwemmen is echt iets anders: voornamelijk binnen met chloordampen, vroeg trainen met als gevolg veelal vermoeid en door de rommel in het water was ik erg veel verkouden.
...!
Aha zou daar mn verkoudheid vandaan komen????

Erg veel last van :(
Ik heb dat ook wel eens vooral als we gekke oefeningen gedaan hebben waarbij water in mn neus is gekomen. Het helpt bij mij om dan direct na het zwemmen even te spoelen met zout water.

Maarten
One, two, Tri
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 12-01-2016 10:52

Hmm een marathon, een halve triathlon vind ik moeilijk met elkaar te vergelijken.

De afwisseling in een triathlon maakt de trainingen makkelijker te verteren dan alleen hardlopen.

Ik kan rustig 6 dagen in de week fietsen, hardlopen en zwemmen maar 4 keer in de week hardlopen levert snel problemen op. Zwemmen is veel technischer dan hardlopen en fietsen en is moeilijk alleen te leren. trainen is wel makkelijk alleen te doen.

Wat is zwaarder... ik zou zeggen een marathon is zwaarder dan een halve triathlon Een halve triathlon wordt de laatste 10k wel zwaar maar niet zo akelig als een marathon.

Een kwart is zowiezo niet zwaar. Hij is wel anders dan een halve marathon. een halve marathon doe je op een lager inspannings nivo dan een kwart triathlon. De 10km tijd op een kwart is een stuk sneller dan de snelheid op een halve marathon. Ik zou dus de kwart triathlon zwaarder inschatten dan een halve marathon.

Maarten
One, two, Tri
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 12-01-2016 14:08

gadget schreef:Een halve marathon doe je op een lager inspannings nivo dan een kwart triathlon.
De 10km tijd op een kwart is een stuk sneller dan de snelheid op een halve marathon. Ik zou dus de kwart triathlon zwaarder inschatten dan een halve marathon.
Is dat zo? Het inspanningsniveau voor een halve marathon is lager én de inspanning is zeker een half uur korter dan bij een 1/4 triathlon? Ik kan me dit bijna niet voorstellen...

En stel ik loop een halve marathon in 1:22 (3'53 min/km), dan zou ik dus de afsluitend 10km bij een 1/4 triathlon nog een stuk sneller moeten kunnen lopen dan 3'53 min/km. Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me erg snel.

Conclusie kan ik me wel in vinden. :wink:
Afbeelding
bz
Lid
Lid
Contacteer:

di 12-01-2016 14:18

Een marathon is een zwaardere aanslag op je lichaam dan een halve triathlon lijkt me
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 12-01-2016 15:56

Appie-B schreef:
gadget schreef:Een halve marathon doe je op een lager inspannings nivo dan een kwart triathlon.
De 10km tijd op een kwart is een stuk sneller dan de snelheid op een halve marathon. Ik zou dus de kwart triathlon zwaarder inschatten dan een halve marathon.
Is dat zo? Het inspanningsniveau voor een halve marathon is lager én de inspanning is zeker een half uur korter dan bij een 1/4 triathlon? Ik kan me dit bijna niet voorstellen...

En stel ik loop een halve marathon in 1:22 (3'53 min/km), dan zou ik dus de afsluitend 10km bij een 1/4 triathlon nog een stuk sneller moeten kunnen lopen dan 3'53 min/km. Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me erg snel.

Conclusie kan ik me wel in vinden. :wink:
De 10km van een kwart doe je maar ietsje langzamer dan een losse 10km. Als ik even de gegevens op de halve door de calculator heen haal zou je ongeveer 37.16 moeten lopen op de 10km. Maak daar 38:15 van voor de kwart triathlon dan zit je idd op slechts 3'49 min /km. Maar dat is dus nog steeds harder dan een halve marathon.

Maarten
One, two, Tri
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 12-01-2016 16:00

bz schreef:Een marathon is een zwaardere aanslag op je lichaam dan een halve triathlon lijkt me
absoluut mee eens.. ik heb de halve triathlon niet als een enorme aanslag ervaren. Na mijn eerste marathon heb ik de resultaten wel een paar weken in mijn benen gevoeld.
One, two, Tri
coen
Lid
Lid
Contacteer:

di 12-01-2016 19:47

gadget schreef:Een halve marathon doe je op een lager inspannings nivo dan een kwart triathlon. De 10km tijd op een kwart is een stuk sneller dan de snelheid op een halve marathon. Ik zou dus de kwart triathlon zwaarder inschatten dan een halve marathon.
Appie-B schreef: Is dat zo? Het inspanningsniveau voor een halve marathon is lager én de inspanning is zeker een half uur korter dan bij een 1/4 triathlon? Ik kan me dit bijna niet voorstellen...
Volgens mij is de intensiteit van een halve marathon ook juist hoger, en kan ook hoger zijn omdat hij korter is in duur. Mijn beperkte ervaring met de halve marathon is dat die veel pittiger is dan een kwart triatlon. Maar misschien ook omdat ik daar harder liep dan doorgaans in de laatste 10 van de kwart triatlon, 3:25 vs 3:30.

Welke calculator heb je gebruikt voor de bepaling van laatste 10 op de kwart, Maarten?
Plaats reactie