Marathon vs. halve/kwart triatlon

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 12-01-2016 20:27

Misschien komt het omdat ik de halve marathon nooit echt lekker hard heb gelopen Coen:-)

Maar ook een halve triathlon ligt me niet echt lekker. Ik vond het niet meevallen om 2.5 uur (90km in leiderdorp) geconcentreerd te blijven fietsen. Doe je dat niet dan ga je te langzaam. Terwijl je ook niet te hard door kan fietsen omdat je erna nog moet lopen. Een kwart vind ik echt een heerlijke afstand.

De calculator staat hier links bij de running calculators. . Bereken met wedstrijd.
One, two, Tri
ForrestGump
Lid
Lid

wo 13-01-2016 2:27

Bedankt voor de reacties!

Een goede opmerking dat een volgende stap na een halve marathon niet per se een volledige marathon of richting triathlon moet zijn. Ik kan natuurlijk ook gewoon mijn looptijden proberen te verbeteren.

Ik ben wel sowieso van plan om erbij te gaan fietsen. Dus als dat goed meevalt, kan ik inderdaad voor een duathlon gaan of zwemmen er ook bijnemen. In dat geval probeer ik eens een sprint triathlon en laat ik de marathon voorlopig even voor wat het is.
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 13-01-2016 9:56

ForrestGump schreef: Ik ben wel sowieso van plan om erbij te gaan fietsen.
Is in mijn optiek ook een goede en leuke duurtraining om af en toe te doen; eerst fietsen tot je al wat moe bent en gelijk daarna een stuk lopen.

Veel plezier! :)
Afbeelding
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 13-01-2016 9:56

Ik zou in eerste instantie niet voor een sprint triathlon gaan maar voor een kwart.
Bij de sprint is de handigheid in bij het wisselen veel belangrijker dan bij de kwart of de halve en het is veel hectischer omdat iedereen veel dichter op elkaar zit. Als je een halve kan lopen dan is het fietsen van 40km en 10km hardlopen geen probleem. Alleen het zwemmen wordt even lastig.

Ik ben begonnen met een borstcrawl cursus bij het plaatselijke zwembad (omdat ik last had van een hardloop blessure). Daarna ben ik bij een zwemvereniging gegaan met een triathlon afdeling. Borstcrawlen is wel zo sociaal tijdens een triathlon je ligt immers met een man of 100 of meer in het water en met schoolslag schop je mensen voor het hoofd (en zwem je breder en minder efficient zeker met wetsuit)

Tja of je een triathlon moet doen als logisch gevolg op een halve marathon. Ik vind het leuk om harder te gaan op kortere afstanden dan de afstanden te vergroten. Triathlon vind ik wel veel leuker om te doen dan alleen hardlopen. Het gaat er dus om wat jij leuk vind.. uitdagingen zijn er genoeg:-)

Maarten
One, two, Tri
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 13-01-2016 9:58

Appie-B schreef:
Is in mijn optiek ook een goede en leuke duurtraining om af en toe te doen; eerst fietsen tot je al wat moe bent en gelijk daarna een stuk lopen.

Auw... is een hele goede training voor een triathlon. De overgang van fietsen naar hardlopen is heel vervelend.

Maarten
One, two, Tri
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

wo 13-01-2016 10:21

Appie-B schreef:

Dat doe ik meer dan regelmatig :D

Fietsen woon-werk vv. en dan eerst een ronde hardlopen voordat de kids uit school komen. Bevalt me prima.
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
Plaats reactie