Hartlsagzones

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
keev

vr 04-03-2016 21:02

Onlangs kocht ik een garmin forerunner 230. Echter zit ik wat te knoeien met de hartslagzones en het calorieverbruik. Laten jullie de horloges zelf de hartslagzones bepalen, of gebruiken jullie een bepaalde formule?

Verder gaf hij tijdens een training aan dat ik bij een rustige 7.5 km lopen maar 371 kcal verbruik. Is dit niet vrij weinig? Liep met een gemiddelde hartslag van 132, weeg 60kg, 1.78m groot en liep een snelheid van 12.7 km/u gemiddeld.

Volgens calculators verbruik ik 900 kcal op 15km

Alvast bedankt
MasterRunner
Lid
Lid

vr 04-03-2016 21:47

Ik gebruik een aangepaste Zoladz test, dus echt praktijk.
Er worden dan 5x2000 m gelopen obv een je 10 km tijd.
Z1 snelheid is HF-max - ca 50 ca 3km tempo
Z2 snelheid is HF-max - ca 40 ca 10 km tempo
Z3 snelheid is HF-max - ca 30 ca TDL tempo
Z4 snelheid is HF-max - ca 20 ca DL2 tempo
en eventueel de zwaarste:
Z5 snelheid is HF-max - ca 10 ca DL1 tempo
Je maakt daar een grafiek mee...je weet de tijd en de afstand... dus je kunt km/u eenvoudig uitrekenen... en dan lees je op de y-as af wat de bijbehorende HF van die zone moet zijn.
Het blijft een benadering, maar beter dan een HF-horloge... die vaak op variaties in de HF-rust werken.

Zoek op het forum, daar staat nog meer uitgelegd... hoeven we niet over te typen...

Die 10 km tijd is wel erg handig als je die hebt, want dan heb je een mooi anker uit de praktijk en andere methoden hebben dat vaak niet.
De tijden van de zones die je zou moeten lopen worden nl uit de 10 km afgeleid. Die aangepaste Zoladz test doe je dus alleen maar om dus de lijn van de HF uitgezet tegen de snelheid voor jezelf te kennen. Vervolgens lees je de HF waar je bij een bepaalde training op moet lopen af uit de grafiek bij de snelheid behorende bij die training. Dus als obv van jouw 10 km tijd jouw DL1 12 km/u moet zijn... kijk je in de grafiek bij 12 km/u wat je hartslag (ongeveer...!) zou moeten zijn. Houd er rekening mee dat dit van dag tot dag best wat kan verschillen (bijv. hoe ben je hersteld vd vorige training)

PS: des te korter de wedstrijdafstanden des te beter je uit de grafiek vaak de drempel kunt halen. Zij halen veel hogere lactaatwaarden dan lange afstandlopers...
De lactaatmethode om de drempel te bepalen werkt dus niet altijd (bij mij iig niet... tot ca 18 km/u was er nog geen enkel buigpunt te bepalen... harder heb ik nooit getest....)
keev

za 05-03-2016 21:17

MasterRunner schreef:Ik gebruik een aangepaste Zoladz test, dus echt praktijk.
Je maakt daar een grafiek mee...je weet de tijd en de afstand... dus je kunt km/u eenvoudig uitrekenen... en dan lees je op de y-as af wat de bijbehorende HF van die zone moet zijn.
Het blijft een benadering, maar beter dan een HF-horloge... die vaak op variaties in de HF-rust werken.

Zoek op het forum, daar staat nog meer uitgelegd... hoeven we niet over te typen...

Die 10 km tijd is wel erg handig als je die hebt, want dan heb je een mooi anker uit de praktijk en andere methoden hebben dat vaak niet.
De tijden van de zones die je zou moeten lopen worden nl uit de 10 km afgeleid. Die aangepaste Zoladz test doe je dus alleen maar om dus de lijn van de HF uitgezet tegen de snelheid voor jezelf te kennen. Vervolgens lees je de HF waar je bij een bepaalde training op moet lopen af uit de grafiek bij de snelheid behorende bij die training. Dus als obv van jouw 10 km tijd jouw DL1 12 km/u moet zijn... kijk je in de grafiek bij 12 km/u wat je hartslag (ongeveer...!) zou moeten zijn. Houd er rekening mee dat dit van dag tot dag best wat kan verschillen (bijv. hoe ben je hersteld vd vorige training)

PS: des te korter de wedstrijdafstanden des te beter je uit de grafiek vaak de drempel kunt halen. Zij halen veel hogere lactaatwaarden dan lange afstandlopers...
De lactaatmethode om de drempel te bepalen werkt dus niet altijd (bij mij iig niet... tot ca 18 km/u was er nog geen enkel buigpunt te bepalen... harder heb ik nooit getest....)
Bedankt, met deze info kan ik zeker verder!
qmark
Lid
Lid

zo 06-03-2016 13:40

MasterRunner schreef:Ik gebruik een aangepaste Zoladz test, dus echt praktijk.
Volgens mij zijn de tempo's in de laatste kolom omgedraaid?!?
Z1 tot Z5 gaat van licht naar zwaar, maar 3km-tempo tot DL1 gaat juist van snel naar langzaam....

Mark
"Een vraagteken is een vermoeid uitroepteken" (vrij naar Stanislaw Jerzy Lec)
MasterRunner
Lid
Lid

zo 06-03-2016 22:01

Klopt Z1 is de langzaamste Z5 de snelste....
Was een copy-paste duivel en aan de verkeerde klant begonnen te veranderen....

Er wordt goed gelezen, dank je! 8)
Plaats reactie