Een niet-zo-heel-hoogtestage

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
knnth
Lid
Lid
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 16-04-2012 1:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

di 29-03-2016 14:45

Binnenkort ben ik in Spanje terwijl er enkele trainingen op het schema staan: een zware, een redelijk vlotte en een rustige training. Deze trainingen wil ik erg graag doen dus vervangen door een duurloop is geen optie ;)

Nu weten we allemaal dat je lichaam aardig wat tijd nodig heeft om te acclimatiseren. Echter, ik ga niet naar Iten of Sankt Moritz maar naar een bescheiden 855 meter hoogte. En er is een atletiekbaan dus het gaat zelfs om nul hoogtemeters.

Ik ben benieuwd of ik mijn trainingen moet aanpassen. Via een (toepasselijk Spaanstalige) pagina kom ik een formule tegen, waar ik na een snelle invuloefening uitkom op een luchtdruk van 903hPa waar deze op zeeniveau 1000hPa zou zijn. Kan ik hiermee stellen dat mijn VO2max effectief 90,3% is van wat deze op zeeniveau zou zijn? En hoe relateert dat aan trainingstempo's? Snelheid * 0,9?

Of, tweede aanpak: zijn er mensen met ervaring met (hard) trainen op hoogte die kunnen zeggen: 850 meter, niet nadenken maar knallen. Of (met de natte vinger) 5"/km rustiger lopen. Of ...

Ik lees graag ervaringen of fysiologische inzichten! Bedankt :)
Eide
Lid
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 03-11-2013 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

di 29-03-2016 15:18

Ik moest even zoeken naar een presentatie die ik er ooit over heb gezien. Daar stond deze grafiek in:

Afbeelding

Je zou dus rond de 5 a 6% verlies ten opzichte van jouw VO2Max moeten ervaren. Uit eigen ervaring moet ik zeggen dat 1000 meter hoogte voor mij persoonlijk niet merkbaar was, hoewel ik daar destijds geen geklokte prestaties heb geleverd.

Ik zou zeggen dat het verstandigst is om op hartslag te trainen. De hartslag zou je de meest makkelijke lijdraad moeten bieden volgens mij.
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

di 29-03-2016 17:23

Ik kies altijd voor lopen op inspanningsniveau waarbij je dan vanzelf merkt dat je al bij een lager tempo intensief gaat ademen. Hoeveel langzamer dat dan is zie je zo en zou langzaam kunnen verbeteren. Mijn voorkeur zou dus uitgaan naar op gevoel trainen; wel met hartslagmeter en stopwatch zodat je ziet wat het effect is op die parameters. Tijden zijn zeker niet heilig, die 850m ga je echt wel voelen en door aan de tijden vast te houden train je te intensief.
Wat voor trainingen ga je doen?
knnth
Lid
Lid
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 16-04-2012 1:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

di 29-03-2016 19:49

Dank voor de antwoorden.

Eerste training is binnen 24 uur na aankomst. 10km met kilometers in afwisselend 3'40 en 4'20, met een vLT van ongeveer 3'51/km. 1000m is gelukkig lang genoeg om de hartslag goed op te laten lopen dus ik denk dat ik dan begin op ongeveer 15"/km langzamer en dan op basis van de HR kijk of de volgende iets sneller of rustiger moet.

De andere is met steeds snellere 400'jes, van 90" tot 82", wat op zeeniveau voor mij niet zwaar maar wel licht inspannend is. Die training durf ik dan wel puur op gevoel aan: het is dan alweer de vijfde dag op hoogte en op de baan lijk ik altijd wat tempovaster. Dan start ik gecontroleerd rond de 48"/200m en dan kijk ik per herhaling wel hoeveel ik nog versnel tijdens of bij de volgende.

Klinkt dat verstandig?

Ik bedenk me trouwens dat het op de Spaanse meseta in april zomaar snikheet kan zijn. Of heel kil. Een tussenweg lijkt er niet te zijn. Nog een uitdaging, oh joy :?
Gebruikersavatar
roen
Lid
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 23-09-2013 1:00
Locatie: Den Haag

di 29-03-2016 21:17

Op hoogte heb je minder luchtweerstand. Naarmate je snelheid hoger is heb je daar een groter voordeel van. Kortom, het advies van AdP lijkt het meest zinvol: op gevoel lopen. Op volle snelheid voel je misschien eerder je hart op je tong, maar blijk je hopelijk desondanks verrassend snel te gaan. Laat ons svp weten wat het resultaat van je experiment is, ik ben nu wel nieuwsgierig.
Plaats reactie