beginnersadvies gevraagd!

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
love2run
Lid
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 04-04-2016 1:00

ma 04-04-2016 17:07

Hallo!

Ik ben nieuw op dit forum en net begonnen met hardlopen.
Ik zou het ontzettend fijn vinden om advies te krijgen, zodat ik weet dat ik niet verkeerd bezig ben en binnenkort een blessure oid oploop.

Ik ben 1.70, 50 kilo (te licht, en ben er mee bezig) en 27 jaar.
Sinds 3 weken geleden aan t hardlopen en ga zo ongeveer 3 keer per week.
Het is erg verslavend merk ik en wil t liefst bijna elke dag wel gaan, en wil ook gelijk t beste van t beste.
Aangezien mijn conditie nou niet geweldig is, wil ik dit graag opbouwen en fit blijven.

Nu loop ik zo ongeveer 4,5km in 30 min en dan 3 keer in de week (opgebouwd in 3 weken van 2km in 15min naar 4,5km).
Ik merk dat ik het prettig vind mezelf uit te dagen en zo lang mogelijk te hardlopen, ik loop tussendoor ongeveer 3 keer even een stukje om 'bij te komen' en ga daarna weer hardlopen.

Is dit slecht? Vaak hoor ik dat het belangrijk is vaker af te wisselen...

Mijn doel is nu; dit rondje van 4,5km gewoon op een lekker continu tempo te kunnen lopen, als dit goed gaat het rondje uitbreiden.

Ik hoor graag jullie meningen en tips!

Groetjes, love2run
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

di 05-04-2016 7:38

Hier zijn al zoveel onderwerpen over geopend..... Start gewoon met een goed opbouwschema van 0 tot 5 (evy start2run, renate, etc). Dat zorgt ervoor dat de basis goed is en je vanaf daar verder op kunt bouwen.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Gebruikersavatar
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Berichten: 10448
Lid geworden op: zo 09-11-2003 1:00
Locatie: Limburg
Contacteer:

di 05-04-2016 19:35

Ik vind dat je prima bezig bent, een rondje van 4,5 km. en dan een paar keer wandelen tussendoor, gewoon op gevoel; perfekt.
Natuurlijk zijn er schema's start tot run en zo, maar zo op gevoel is ook fijn, iedereen is anders.
Zelf ben ik vroeger ook zo begonnen trouwens.
Als je straks een uurtje of zo aan eens stuk kunt rennen, kun je proberen je snelheid te verhogen door een keer per week een interval te doen, en een keer per week een tempoloop.
De derde keer dan een duurloop, die je naar wens kunt verlengen.
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

wo 06-04-2016 8:33

Misschien lees ik niet goed maar waar staat dan dat er tussendoor gewandeld wordt in dat rondje? Dat is nou net de crux
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Gebruikersavatar
qmark
Lid
Lid
Berichten: 839
Lid geworden op: wo 28-02-2007 1:00
Locatie: Pijnacker

wo 06-04-2016 8:57

love2run schreef:...
...ik loop tussendoor ongeveer 3 keer even een stukje om 'bij te komen' en ga daarna weer hardlopen.
Het staat er echt! :wink:
"Een vraagteken is een vermoeid uitroepteken" (vrij naar Stanislaw Jerzy Lec)
Gebruikersavatar
Loper026
Lid
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 21-08-2015 1:00
Locatie: Arnhem

wo 06-04-2016 9:01

max09 schreef:Misschien lees ik niet goed maar waar staat dan dat er tussendoor gewandeld wordt in dat rondje? Dat is nou net de crux
love2run schreef:Ik merk dat ik het prettig vind mezelf uit te dagen en zo lang mogelijk te hardlopen, ik loop tussendoor ongeveer 3 keer even een stukje om 'bij te komen' en ga daarna weer hardlopen.
love2run
Neem aan dat lopen tussendoor = wandelen.

Tips:
- Misschien lopen in rustiger tempo zodat je dit langer volhoudt.
- Stukjes 'bij komen' steeds korter maken.

Zelf ooit met start to run begonnen liep pas na 10 weken 30 minuten achtereen.
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

wo 06-04-2016 9:39

Yep indeed :-) Ik zie het. Niet goed gelezen

Maar nu nóg eens de hele post doorgelezen.... 3 weken bezig en zoekt uitdaging (dat lees ik toch goed?). Misschien loert het gevaar dat je straks teveel en te snel doet met blessures tot gevolg.

Rustig opbouwen en alles een beetje tijd geven. Lekker lopen, wissel eens de loopstukjes een beetje af zo door de week.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Eide
Lid
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 03-11-2013 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

wo 06-04-2016 10:20

max09 schreef:Rustig opbouwen en alles een beetje tijd geven. Lekker lopen, wissel eens de loopstukjes een beetje af zo door de week.
Dit is echt wel belangrijk. Geef het lichaam de tijd om te wennen aan de belasting.

Ik ben zelf ook in een aantal valkuilen gedonderd. Ik hou bijvoorbeeld van hard trainen. Hoe harder, hoe beter. Het gevolg was regelmatig blessures en nauwelijks vooruitgang. Ik heb echt moeten leren om rustig aan te doen tijdens het trainen.
Plaats reactie