HULP/TIPS alles is welkom!

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Irisyesni
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 04-04-2016 1:00

ma 04-04-2016 23:05

Hallo !
Ik zal me eerst wel even voorstellen .
Ik Ben Iris 18 jaar ik kom oorspronkelijk uit Ethiopië maar woon al aardig lang in een dorpje in de buurt van Leiden!

Dan nu mijn verhaal. Ik ben al een paar jaar gestopt met turnen daarna sportschool gedaan maar ik merkte dat me dat ging vervelend ik Wilde veel liever buiten zijn! (Overigens nog steeds!)
Maar goed ik deed een stage in London voor drie maanden was daar alleen en werkte 40 uur per week had daarna niet veel te doen kende in het begin nog niet veel mensen om mee op te schieten dus toen kwam het hardlopen ik heb hardlopers altijd bewonderd en had altijd een Klein droompje om dat zelf te doen! Helaas op school was ik nooit zo goed Erin. Mijn leraren dachten altijd dat ik kilometers kon lopen vanwege mijn afkomst maar dat was helemaal niet zo.

Na het kijken van wat motivatie en opzoeken van hardloopschema's was ik vol goede moed begonnen! Het ging aardig goed en ik had er veel plezier mee! Maar tevergeefs na drie werken zag ik nog steeds geen verbetering?! Wat mij stiekem wel een beetje boos maakte en daardoor bouwde ik het af raakte ik mijjn motivatie kwijt en op het punt gekomen dat ik stopte. Nu twee maanden terug in NL van London wil ik weer super graag beginnen!!

Hier mijn vraag dus.

Kan het kloppen dat het heel lang kan duren voordat je een beetje vooruitgang ziet of deed ik iets verkeerd? Ik had trouwens en nog steeds wel goede hardloopschema's schoenen gekocht bij een specialist! Maar ik vraag mij af waar dat aan ligt? Ik deed gewoon een schema van 0 tot 5 km. Wat ik wel heel misschien dacht is dat ik te snel ren dat heb ik wel eens dat dat vanzelf gaat! Nou goed dus graag tips en advies alsjeblieft!! Hoofdstuk gesloten na dat Lange verhaal van mij :)
Eide
Lid
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 03-11-2013 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

di 05-04-2016 4:57

Alle begin is moeilijk. :wink:

Het is moeilijk om zo op internet even aan te geven hoe het zit, maar ik zal een poging wagen. Allereerst een vraag, je had het over schema's. Heb je een C25K (couch to 5k) of Start2Run schema gebruikt of iets anders? Dat maakt nogal een verschil namelijk.

Een goed startpunt is om bij een loopgroep aan te haken. Dan heb je gezelschap en begeleiding en wordt er als het goed is ook naar jouw techniek gekeken. Er zitten in de regio Leiden talloze verenigingen en clubs, doe er je voordeel mee. Ik ken zelf in die regio alleen de Van Driel Runners in Leiderdorp waar ik ook heel af en toe stiekem een rondje meetrain, maar tegenwoordig heeft elk dorp wel een hardloopvereniging.

Verder is lopen een kwestie van doen. Frequentie en consistentie zijn sleutelwoorden of wel, loop meerdere keren per week en doe dat elke week. Dat kan je allemaal best individueel met een goed schema maar overweeg eens een proefsessie bij een loopclub te doen.
Musicmaestro
Lid
Lid
Berichten: 518
Lid geworden op: di 07-05-2013 1:00
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

di 05-04-2016 6:18

Bij sommigen kan het idd langer duren voordat er een beetje vaart in zit.
Zelf ben ik nu ruim 3 jaar serieus bezig en sinds een jaar loopt het eigenlijk pas (een beetje) lekker en nu dit jaar ben ik zo wat in de buurt waar ik wil zijn.
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

di 05-04-2016 7:41

Ik ben benieuwd wat je precies verwacht had in die drie weken. Je doet toch een schema? Lukt het niet of verwacht je iets speciaals? Een 0 tot 5 schema is bedoeld om belasting te trainen. Dat gaat stap voor stap. Steeds wat langer.

Misschien kunnen we beter helpen als je uitlegt wat je precies bedoelt met 'verbetering'.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Gebruikersavatar
Irisyesni
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 04-04-2016 1:00

di 05-04-2016 13:08

Ik zal even wat meer details geven!

Bedankt trouwens voor de snelle reacties tot nu toe. Iniedergeval Ik gebruikte een schema van just living? Maar helaas kan ik hem nergens meer vinden. Via het WNF wilde ik geld ophalen in ruil voor het meedoen aan de CPC loop 2016 via het WNF vond ik een schema en daarmee was ik aan de slag gegaan. De verbetering die ik graag had willen zien is minder snel buiten adem. Ik deed vaak hetzelfde rondje en wist dan precies op welke plek ik buiten adem kwam en keek na drie weken of ik wat verder kon rennen dan dat plekje maar helaas was ik nog steeds op die plek buiten adem.

En ik las vaak dat als je een lange duurloop wilt doen dat je ook zeker goed moet kijken naar je ademhaling en je conditie maar ik ben nog steeds snel buiten adem waardoor ik nog heel even kon lopen maar daarna toch echt moest stoppen maar mijn schema bleef elke week aangeven dat ik wat meer minuten moest gaan lopen alleen na week drie haalde ik nog net wat er in week 1 stond en vroeg mij dus af hoe dat kan?
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

di 05-04-2016 17:57

Ooooh :-) Geen zorgen. Als je buiten adem raakt. dénk ik dat je simpelweg te snel loopt. Als je aan het opbouwen bent, is de snelheid niet zo belangrijk. Het gaat erom dat spieren, banden en gewrichten gaan wennen aan de belasting van het hardlopen.

Ik zou zeker niet verder gaan met een volgende les als je de voorgaande nog niet helemaal kon afronden. Beter een maand doen over les 1 en dan rustig verder.

Gewoon opnieuw beginnen, en dan rustiger en een les eventueel herhalen als het niet lukt.

Geduld! Het komt écht goed

Ik durf het niet te zeggen maar ik deed een maand destijds (2009) over les 1 van evy start 2 run. Die 3 minuten achter elkaar? Dat was echt even te ver voor mij toen. Maar het is goed gekomen :)
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Gebruikersavatar
Irisyesni
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 04-04-2016 1:00

di 05-04-2016 20:18

Ik moet dus eigenlijk wat langzamer gaan en wat meer geduld hebben? Is vaak de sleutel tot alles xD haha en hoeveel loop je nu?
Gebruikersavatar
Irisyesni
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 04-04-2016 1:00

di 05-04-2016 20:18

Ik moet dus eigenlijk wat langzamer gaan en wat meer geduld hebben? Is vaak de sleutel tot alles xD haha en hoeveel loop je nu?
Gebruikersavatar
Irisyesni
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 04-04-2016 1:00

di 05-04-2016 20:19

En heb je verder misschien nog beginners tips?? En welk schema het beste is
Eide
Lid
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 03-11-2013 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

di 05-04-2016 20:25

Als je begint: korter en rustiger is beter als sneller en verder.

Begin eens met een Start-to-Run schema.
Gebruikersavatar
Irisyesni
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 04-04-2016 1:00

di 05-04-2016 20:32

Ik ga gelijk kijken!
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

wo 06-04-2016 8:35

Zeker meer geduld denk ik :-) Buiten adem is echt meestal het teken dat je te snel loopt. Rustig lopen, geduld hebben en de blik op de lange termijn houden. Alles heeft even tijd nodig. Hoeveel ik nu loop vraag je? Ik ben voor dit jaar al ruim over de 1.200 km heen. Ik heb ook een weblog op http://www.runpower.nl

Keep running :-)
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Musicmaestro
Lid
Lid
Berichten: 518
Lid geworden op: di 07-05-2013 1:00
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

vr 08-04-2016 5:40

Daarbij wil ik graag nog toevoegen dat voor niets de zon opgaat. Ik bedoel daarmee te zeggen dat het wel moeite mag kosten en dat het niet zomaar is van fftjes doen zonder dat hartslag en ademhaling sneller gaat.

Succes.
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

vr 08-04-2016 8:59

Musicmaestro schreef:Daarbij wil ik graag nog toevoegen dat voor niets de zon opgaat. Ik bedoel daarmee te zeggen dat het wel moeite mag kosten en dat het niet zomaar is van fftjes doen zonder dat hartslag en ademhaling sneller gaat.

Succes.
Ik denk dat in het begin een rustige opbouw heel belangrijk is. Hartslag gaat vanzelf wel omhoog als je begint en veel hoger dan je (later) zou willen waarschijnlijk. Eerst maar eens het lichaam laten wennen aan de belasting.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Eide
Lid
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 03-11-2013 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

vr 08-04-2016 12:06

max09 schreef:Ik denk dat in het begin een rustige opbouw heel belangrijk is. Hartslag gaat vanzelf wel omhoog als je begint en veel hoger dan je (later) zou willen waarschijnlijk. Eerst maar eens het lichaam laten wennen aan de belasting.
En werken aan die basisconditie.
Plaats reactie