Rare hartslag tijdens run van 7 km

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
Tinkerbell81
Lid
Lid

zo 17-04-2016 15:29

Ik had even een vraagje, ik loop al langere tijd hard met mijn tomromcardio...altijd 2 s 3 x per week...
Mijn hartslag tijdens de training is altijd vrij stabiel , ik begin met een hartslag voordat ik deur uigltga van 60...deze loopt als snel op naar 145 in de eerste paar minuten om vervolgens rond de 179 tee blijven hangen gedurende hele training...

Maar vandaag was ie anders....ligt dat aan tomtom of aan mij?
De eerst 13 min rond de 130 en pas daarna bleef hij de rest van de training op 179...ik heb constant gelopen de hele weg...6.20 min/ km..
Hoe kan dit dan? Ben wel beetje aan het hoesten maar komt dat dan daardoor. Vind het zo eengrootverschil?
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

ma 18-04-2016 7:15

Je lichaam is gewoonlijk vrij voorspelbaar; bij rare metingen klopt eigenlijk altijd de meting niet. Dit ligt dus zeer waarschijnlijk aan het horloge. Misschien zat ie wat te los om je pols? Dan verstoort omgevingslicht de meting, net als schuiven van het horloge.
Tinkerbell81
Lid
Lid

ma 18-04-2016 19:43

Dank je voor je antwoord, stelt toch weer gerust:)
Vond het al zo gek :oops:
[/img]
hlv_87
Lid
Lid

do 21-04-2016 16:33

Tinkerbell81 schreef:Ik had even een vraagje, ik loop al langere tijd hard met mijn tomromcardio...altijd 2 s 3 x per week...
Mijn hartslag tijdens de training is altijd vrij stabiel , ik begin met een hartslag voordat ik deur uigltga van 60...deze loopt als snel op naar 145 in de eerste paar minuten om vervolgens rond de 179 tee blijven hangen gedurende hele training...

Maar vandaag was ie anders....ligt dat aan tomtom of aan mij?
De eerst 13 min rond de 130 en pas daarna bleef hij de rest van de training op 179...ik heb constant gelopen de hele weg...6.20 min/ km..
Hoe kan dit dan? Ben wel beetje aan het hoesten maar komt dat dan daardoor. Vind het zo eengrootverschil?
Ik raad je aan wat rustiger te trainen. Als je bij elke training gedurende lange tijd met een hartslag loop van 179 train je veel te intensief. Dit is ongeveer mijn hartslag als ik een 5 of 10km wedstrijd loop.
Holenmens
Lid
Lid

za 23-04-2016 14:53

Ik heb ook niet altijd correcte waardes, zowel met TomTom als Garmin. Het lijkt er op dat er in de software een functie zit die bij foute waardes een "logische" waarde tevoorschijn tovert als de meting wegvalt of onregelmatig is.
Vaak is de meting in rust OK, en gaat het fout als ik begin te lopen. Soms komt het na een tijdje weer goed soms ook niet. Geprobeerd met de band losser, vaster, andere pols, hoger op de pols maar geen gegarandeerd goed resultaat helaas.
mattiman
Lid
Lid
Contacteer:

za 23-04-2016 19:57

Kun je proberen op een andere manier die waardes te controleren? Een keer een HF meter van iemand anders lenen en tegelijk dragen, of tijdens het lopen stoppen en direct 10 sec met de hand meten.

Dan krijg je een beter idee van welke HF normaal is bij welk tempo. En dan weet je dus ook of op een bepaald moment de hartslagmeter gewoon een verkeerde waarde aangeeft.

Mijn Garmin 225 (meet aan de pols) luistert heel nauw hoe ik hem draag. Net verkeerd en de HF kan ofwel véél te laag of véél te hoog zijn. Loop ik in rustig tempo eerst 5 min met HF 90/min, de volgende 5 min in hetzelfde tempo met 170/min.
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

za 23-04-2016 20:34

mattiman schreef:Mijn Garmin 225 (meet aan de pols) luistert heel nauw hoe ik hem draag. Net verkeerd en de HF kan ofwel véél te laag of véél te hoog zijn. Loop ik in rustig tempo eerst 5 min met HF 90/min, de volgende 5 min in hetzelfde tempo met 170/min.
Dit effect staat bekend als 'De wet van behoud van ellende' :).
Waar de traditionele hartslagband strak om de borstkas gedragen moet worden om zijn elektrische meting goed te doen moet de optische polsmeter strak zitten om het de belichting en bijbehorende lichtmeting goed te kunnen doen.
C'est la vie!
mattiman
Lid
Lid
Contacteer:

za 23-04-2016 21:38

AdP schreef:
mattiman schreef:Mijn Garmin 225 (meet aan de pols) luistert heel nauw hoe ik hem draag. Net verkeerd en de HF kan ofwel véél te laag of véél te hoog zijn. Loop ik in rustig tempo eerst 5 min met HF 90/min, de volgende 5 min in hetzelfde tempo met 170/min.
Dit effect staat bekend als 'De wet van behoud van ellende' :).
Waar de traditionele hartslagband strak om de borstkas gedragen moet worden om zijn elektrische meting goed te doen moet de optische polsmeter strak zitten om het de belichting en bijbehorende lichtmeting goed te kunnen doen.
C'est la vie!
Nou ja in elk geval beter een hand waar geen bloed meer doorheen kan dan een stel longen die afgekneld worden 8O :D
Plaats reactie