Helemaal niks

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
Jooost
Lid
Lid

zo 22-05-2016 9:42

Het is misschien een beetje als vloeken in de kerk of kont tegen de kribbe , maar wil het hier even over het anti-lopen hebben .
Doe nu al bijna een week helemaal niks meer . De eerste paar dagen omdat er nog overal pijntjes waren . Die smoes gaat nu niet meer op . Rusten is ook een vorm van training , lees ik weleens . Deze training blijkt me erg goed te liggen .
Het is ook wel lekker om even helemaal niks te moeten , lopen is toch vaak een verplichting . Voor die ( lange ) afstanden moet je toch je kilometers maken . Het gekke is , dat gevoel van 'zen' , soort van lekker in je vel zitten , dat ik normaal na een lange duurloop heb , heb ik nu de hele dag . Ben het zonnetje in huis , zonder te hoeven zweten , wat wil een mens nog meer , houd heel veel tijd over dus voor 'nuttige' zaken .
Heb dus dat hardlopen helemaal niet ( meer ? ) nodig .
Wat ik me dus afvraag , klinkt dit bovenstaande jullie een beetje bekend in de oren , ik ben toch niet de enigste , in hoeverre nemen jullie bewust of onbewust een looppauze ? En hoe lang dan , wanneer gaat 't weer kriebelen ?
Goed , ga weer ff verder met niksen , lekker hoor .
Patrick_Dhaenens
Lid
Lid
Contacteer:

zo 22-05-2016 14:35

Met de 1-2-3 trainingsmethode worden heel bewust periodes van niet-hardlopen ingebouwd. Dit is niet alleen op fysisch vlak belangrijk, maar ook op psychologisch en sociaal vlak.

1. Fysisch herstel van botten, pezen, spieren en andere lichaamssystemen. Zo worden blessures vermeden met de daarbij horende rustperiodes op momenten die je zelf niet kiest.
2. Psychologisch: men ziet een rustmoment, zodat men voordien echt bewust kan toewerken naar een bepaald punt van inspanning. Ook het rustmoment zelf is aangenaam omdat het gepland is.
3. Sociaal vlak: de omgeving of familie kijkt ook uit naar dit rustmoment. De tijd die je met hen doorbrengt is welgemeend voorzien. Een bezoek met de kinderen aan een pretpark omdat je toch gekwetst bent heeft nooit dezelfde kwaliteit als een weken op voorhand gepland bezoek.
Instructeur Looptechniek + Webmaster www.barefootrunning.buurtwijzer.be (+ info kinderschoenen)
Een gepassioneerde wetenschapper die sociaal beweegt ...
max09
Lid
Lid
Contacteer:

zo 22-05-2016 17:09

@ jooost: ik lees de laatste tijd vaker dat het lopen ineens 'moeten' is geworden. Het lopen gaat dan ook minder goed, er is minder zin etc. Je bent dus niet de enige denk ik. Maar misschien dan eens naar de training methode kijken? Waarom is het ineens een 'moeten'? Kan je niet gewoon onderweg zijn? Genieten van het buiten zijn? Ik was laatst op een 15 km rondje onderweg en ben gewoon in de zon gaan liggen ergens. Wolken kijken en genieten van het zonnetje en van het samen zijn met woef. De tijd tikte door. Ja en? Daarna kwam ik moeilijk op gang (was ook een klimmetje van 62 mtr naar 235 maar toch). Ik wond me daar niet over op, rustig aan gedaan. Heerlijk. Ik moet namelijk helemaal niks. En dat voelt goed. Vanmorgen vertrok ik voor een rondje. Geen idee hoe lang het zou worden. Het bleek prachtig. Zou je zoiets niet in kunnen bouwen? Niet elke keer iets 'moeten'? Want elke keer lopen met een schema, vertrekken voor een vaststaande afstand etc etc. Brrrrr gruwel. Ik weet dat hier op het forum lopers zijn die dat dus geen lopen meer vinden. Lopen is immers afzien, hard werken en tranen laten. Als zij zich daar prettig bij voelen, vooral zo doen. Maar als het - zoals bij jou nu - ineens moeten is geworden, dan misschien even over een ander boeg.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Jooost
Lid
Lid

zo 22-05-2016 22:03

Patrick en Max , bedankt voor jullie reacties .
Max , heb net even op je weblog zitten koekeloeren . Mooi hoor , die foto's en jouw benadering van het lopen , zou er jaloers op kunnen worden .
Die vrijheid die jij hebt heb ik helaas niet , ben toch meer aan ( gebrek aan ) tijd en plaats gebonden .
Maar genieten doe ik heus wel hoor , zeker de laatste schoenloze jaren , het lopen is minder sleur en meer avontuur geworden . Minder prestatie-gericht ook meestal .
Mijn anti-lopen van dit moment komt ook doordat ik nu even helemaal niks meer hoef , er staan geen wedstrijden of loopjes op het programma , dat is ook een vorm van vrijheid .
En m'n benen zijn gewoon moe , met werk en alles wat ik doe kom ik niet verder dan wat sukkelen en sjokken .
O ja , wat ik me afvroeg , je weblog ziet er heel goed uit , je doet er zo te zien veel moeite voor , maar bijna geen reacties . Stomme vraag misschien , maar kun je ook zien hoeveel mensen ( weleens ) op je blog klikken , hoeveel volgers ofzo je hebt ?
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

ma 23-05-2016 6:15

Patrick_Dhaenens schreef:Met de 1-2-3 trainingsmethode worden heel bewust periodes van niet-hardlopen ingebouwd. Dit is niet alleen op fysisch vlak belangrijk, maar ook op psychologisch en sociaal vlak.

1. Fysisch herstel van botten, pezen, spieren en andere lichaamssystemen. Zo worden blessures vermeden met de daarbij horende rustperiodes op momenten die je zelf niet kiest.
2. Psychologisch: men ziet een rustmoment, zodat men voordien echt bewust kan toewerken naar een bepaald punt van inspanning. Ook het rustmoment zelf is aangenaam omdat het gepland is.
3. Sociaal vlak: de omgeving of familie kijkt ook uit naar dit rustmoment. De tijd die je met hen doorbrengt is welgemeend voorzien. Een bezoek met de kinderen aan een pretpark omdat je toch gekwetst bent heeft nooit dezelfde kwaliteit als een weken op voorhand gepland bezoek.
+1
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 23-05-2016 8:36

Jooost schreef:Wat ik me dus afvraag , klinkt dit bovenstaande jullie een beetje bekend in de oren , ik ben toch niet de enigste , in hoeverre nemen jullie bewust of onbewust een looppauze ? En hoe lang dan , wanneer gaat 't weer kriebelen ?
Herkenbaar, maar dan niet langer dan 1 of 2 dagen. Dan heb ik er wel weer zin in. :)
Afbeelding
Kobus
Lid
Lid
Contacteer:

ma 23-05-2016 18:51

Patrick_Dhaenens schreef:Met de 1-2-3 trainingsmethode worden heel bewust periodes van niet-hardlopen ingebouwd. Dit is niet alleen op fysisch vlak belangrijk, maar ook op psychologisch en sociaal vlak.

Wat mij opvalt bij het nemen van langere rustpauzes is dat het krijgen van allerlei pijntjes juist toeneemt...
Patrick_Dhaenens
Lid
Lid
Contacteer:

ma 23-05-2016 20:18

Tijdens een rustpauze heeft het lichaam in het begin andere gewaarwordingen. Net zoals kleine kinderen "groeipijnen" hebben, kennen we als volwassenen een gelijkaardig fenomeen bij het herstel. De ene voelt dit al beter aan dan de andere, en ook de mate van opgelopen schade is van doorslaggevend belang.

Bij een echt langere rustpauze zonder enige andere vervangende activiteit gaat het lichaam weldegelijk achteruit. Op dat moment is er sprake van een verminderde beweeglijkheid, wat uiteraard niet hetzelfde is als pijn, maar soms zo wel wordt ervaren. Dit is een fenomeen dat vooral voorkomt bij oudere personen.
Instructeur Looptechniek + Webmaster www.barefootrunning.buurtwijzer.be (+ info kinderschoenen)
Een gepassioneerde wetenschapper die sociaal beweegt ...
Jooost
Lid
Lid

zo 29-05-2016 17:52

Vorige week heb ik dit topic geopend , nu , een weekje later wordt 't al weer tijd om hem dicht te doen .
Een paar dagen geleden begon 't dan toch te kriebelen , in m'n hoofd . M'n lichaam had er nog helemaal geen zin in , heb nogal luie genen denk ik , het liefst zou dat lichaam de hele dag een beetje lulleballen , chillen , zoals het plaatje links .
Maar omdat de bovenkamer de baas is , nu weer 2 x buiten gespeeld . Lekker hoor . Zoals Graucho Marx ( toch ? ) ooit zei : "Als ze ooit iets beter vinden dan hardlopen , dan blijf ik het er gewoon bij doen " ( oke , in de originele quote ging 't over seks , maar goed , 't gaat om het idee ) .
Plaats reactie