Roofvogel aanval

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
JB
Lid
Lid
Contacteer:

do 02-06-2016 19:02

Na een aantal jaren lopen uurtje geleden toch wel m'n meest spannende moment meegemaakt :)

Gisteren lange duurloop gedaan en vandaag besloten om nog een klein stukje bij de vijver in Bergeijk te gaan (uit)lopen. Dikke kilometer onderweg waarna ik uit het niets van achteren opeens een soort van klap op m'n hoofd krijg.

Heb niet direct door wat er gebeurd tot ik snap dat ik zojuist ben aangevallen door een roofvogel (vermoed een buizerd). Snel besloten om hard door te lopen maar deze zelfde vogel weet me opnieuw te vinden maar door z'n gekrijs hoor en zie ik hem nu aankomen. Door wat wilde armgebaren en een schreeuw weet ik deze aanval te pareren. In een reflex besluit ik vervolgens om te draaien en de andere kant op te sprinten. Hierna volgt nog een derde "aanval" die ik wederom kan afslaan. Kan de beesten (meen een koppel te hebben gespot) nog ff volgen hoog de bomen in maar daarna was het gelukkig over.

Stukje verder kom ik een bekende (controleur van de visvereniging) op de fiets tegen die dit verhaal al eerder gehoord had en me op een lullig klein bordje wijst wat totaal niet zichtbaar opgesteld staat met de tekst "mogelijk agressieve vogels". Morgen dus maar eens met de gemeente bellen dat ze een fatsoenlijk bord moeten plaatsen als waarschuwing. Komen dagelijks namelijk behoorlijk wat fietsers door en die beesten zullen wel bezig zijn om de komende tijd hun jong te beschermen ofzo.

Hartslag is inmiddels gedaald maar de training was snel over vandaag...... :D

Mensen die ook wel eens zijn aangevallen door een roofvogel?
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

do 02-06-2016 19:14

Aangevallen is een groot woord. Ook jij bent niet echt aangevallen denk ik, anders heb je echt de schrammen wek in het hoofd staan.

Wel weet ik een aantal routes weer rond deze tijd van het jaar de roofvogels je even serieus komen waarschuwen. Tussen de kazerne Oirschot en de luchthaven Eindhoven bijvoorbeeld. Ik ben daar zelf eens over een afstand van een goede 300 meter "geëscorteerd" door een vogel die zo dicht langs kwam dat ik de luchtverplaatsing van de vleugels kon voelen.

Na het lopen er even een melding van gemaakt. Uiteindelijk weet je dat dit kan gebeuren. Je kan op de Veluwe ook zomaar wild zwijn met biggen tegenkomen. Ik vind dat wel de charme van het lopen in de natuur.
JB
Lid
Lid
Contacteer:

do 02-06-2016 20:20

Aanval is dan mss niet de juiste term (meer waarschuwing) maar daar was de schrik niet minder om haha
JurP
Lid
Lid
Contacteer:

do 02-06-2016 20:46

Ja, op de mtb, de route bij Sleen. Een aanrader die route trouwens. Hij kwam van achter en tikte mn helm aan, niet hard. De 1e keer was op een open stuk. Daarna kwam ie nog eens, weer van achteren. Dat was al tussen de bomen waardoor ik me toch even af vroeg hoe lang ie door zou blijven gaan. Maar toen was het gelukkig over. Dit was trouwens niet dit jaar, maar ze zitten vaak op dezelfde plek?
tOOter
Lid
Lid
Contacteer:

do 02-06-2016 21:54

Jouw verhaal is precies het mijne van jaren geleden, JB. Tot vijf keer toe achter elkaar zo'n enorme boze buizerd op mijn kop. Met tot besluit een paar gaatjes in mijn hoofd en een tetanusinjectie.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... fbbeefc0e1

Ik begreep later dat hard wegrennen juist niet de goede reactie is, wandelaars vinden ze niet interessant. Dus als ik nu zo'n beest piekrechtop en de verte voor me op een tak zie zitten (ik herken het silhouet tegenwoordig uit duizenden en van grote afstand), ga ik een stukje wandelen. Of ik kijk heel strak terug, lijkt ook te helpen. :)
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

vr 03-06-2016 5:58

ja ook al gehad hier, laten zien wie de baas is: roepen en armgebaren, boos aankijken... 8) :lol: :D
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

vr 03-06-2016 10:26

Ja, ik ook , een schram op m'n kop en bloed op m'n voorhoofd. Ik was behoorlijk geschrokken.
Hier zetten ze geen bordjes neer met waarschuwingen, hoewel er elk jaar wel ergens een gebiedje is, dat door de buizerds wordt geclaimd als zijnde een plek waar je niet mag hardlopen. Wandelen vinden ze niet erg, maar hardlopers vinden ze blijkbaar bedreigend.
Vaak waarschuwen ze eerst een paar keer, door vanachter een duikvlucht te maken en vlak over je hoofd te scheren. Dan kun je het beste de komende maanden een ander gebied kiezen om te hardlopen.
Ik heb ook gehoord dat mensen een tak boven hun hoofd houden, of dat helpt weet ik niet.
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

za 04-06-2016 5:25

fietsers houden ze ook niet van...
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
basvdkant
Lid
Lid
Contacteer:

za 04-06-2016 22:10

Ook een keer meegemaakt. Langs het kanaal nabij de vriezerbrug in Tynaarlo. Behoorlijk geschrokken maar geen schram op m'n kop. Als ik die beesten zie ben ik tegenwoordig extra alert.
vicky
Lid
Lid
Contacteer:

zo 05-06-2016 21:35

eh... waar in Bergeijk? De vijver van Bergeijk? De visvijver bij de Fressevenseweg bedoel je?
Ik loop er niet vaak, maar dan vermijd ik het de komende weken maar even :)
JB
Lid
Lid
Contacteer:

ma 06-06-2016 5:24

Hoi Vicky,

Dit was inderdaad bij de visvijvers van Bergeijk.
Om precies te zijn achter bij het schut op die slingerachtige fietspad.

Jij komt dus ook uit de buurt begrijp ik?

Gr. JB
vicky
Lid
Lid
Contacteer:

ma 06-06-2016 11:17

JB schreef:
Jij komt dus ook uit de buurt begrijp ik?

Gr. JB
Yep, Dommelen. Bergeijk ligt nogal eens op mijn route bij de lange duurlopen.
Trailing
Lid
Lid

ma 29-08-2016 13:32

Ook op de mtb route van oldenzaal.
Behoorlijke aanval, gelukkig een helm op, het voelde alsof iemand mij met een tak op mijn helm sloeg, en ik zag alleen een donkere schim uit beeld verdwijnen. Daar staat wel een goed bord, en ik wist dat die vogel daar woont en mensen aanvalt, maar mij toch niet
:?
Plaats reactie