Hoe loop ik gemakkelijk een wedstrijd uit!

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
hek1950
Lid
Lid

do 02-06-2016 20:48

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik loop al 20 jaar en heb nog steeds een probleem.
Wanneer ik een wedstrijd loop dan moet ik zo af en toe wandelen. Zo ook vandaag ik had een 8 km wedstrijd en ik heb uitstekend getraind.
Veel duurlopen tot 18 km.
Heel veel interval traningen zoals 400/800/1000 mt.
Ik heb geen testwedstrijd gelopen.
En toch ging het vandaag niet goed.
Als je 3 keer in de week traint dan moet je toch een gemiddeld tempo van 5.50 kunnen volhouden. Mijn trainingsschema was gebasseerd op 5.50

Heeft iemand een idee wat ik moet veranderen!
Graag jullie reacties.

Groet.
Herman
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

vr 03-06-2016 4:20

Allereerst moet je dan eerst eens een overzicht van een typische trainingsweek plaatsen. Hoeveel kilometers per week, wat voor intensiteit en wat voor trainingen.

Daarnaast, en dit klinkt als een open deur, als je een wedstrijd niet op stabiel tempo kan hardlopen loop je dus te snel. Daar doet het gevoel dat je zelf vindt dat het harder moet kunnen niets aan af. In 9 van de 10 gevallen zal het trainingsvolume en -frequentie omhoog moeten om echt te verbeteren.

Ten slotte is het mogelijk dat je te hard traint. Ik weet niet hoe eens trainingsweek eruit ziet, maar het is mogelijk dat je eerst weer eens moet gaan investeren in jouw aerobe basis voordat je je weer op tempowerk gaat concentreren. Toen ik hier net kwam kijken was dit een van de tips waar ik het meest aan heb gehad trouwens.
Laatst gewijzigd door Eide op vr 03-06-2016 7:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

vr 03-06-2016 5:56

het zou ook kunnen dat je iets harder moet worden voor jezelf en gewoon moet doorgaan, ook al is het op een ietsje rustiger tempo.
Mijn ervaring is dat sommige mensen niet tot op het tandvlees willen gaan (niet persoonlijk bedoeld).
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
Bert74
Lid
Lid
Contacteer:

vr 03-06-2016 9:16

Als je al 20 jaar loopt en duurlopen kan doen van 18km dan moet 8km in een tempo van 5:50 toch te doen zijn lijkt me. Aan jouw naam te zien ben je van bouwjaar 1950, ook dan is tempo 5:50 vaak goed te doen. Slik je wellicht beta blockers tegen hoge bloeddruk? Deze zorgen er o.a. voor dat je maximale hartslag gereduceerd wordt. Duurlopen gaan dan prima, sneller lopen gaat dan niet.

Als je het echt niet vol kan houden is een bezoek aan een sportmedisch advies centrum wellicht aan te raden. In een uitgebreid onderzoek wordt o.a. maximale hartslag, omslagpunt, VO2 max bepaald en ECG gecontroleerd.
Plaats reactie