Snelheden hanteren en bijstellen met doel, hoe?

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Gebruikersavatar
JurP
Lid
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: di 03-09-2013 1:00
Contacteer:

zo 05-06-2016 20:19

richard1234 schreef:Maar stel je bent aan het trainen zoals ik nu ben, je neemt een bepaalde snelheid aan voor de duurloop, tempoloop, interval.
Wanneer denk je van `he, ik ga nu het tempo op verschillende facetten verhogen`.
Dit vind ik wat moeilijk in te schatten
Dat denk ik eigenlijk nooit. Het gaat vanzelf. Naarmate je fitter wordt gaat je tempo omhoog terwijl de inspanning min of meer gelijk voelt als anders bij soortgelijke trainingen.
Als je van doel verandert kan ik me wel voorstellen dat je bewust sneller of langzamer gaat lopen tijdens de trainingen. Maar normaal gesproken verander je dan de (mix van) trainingen ook, dus niet alleen het tempo. Ik zou meer focussen op hoe het voelt, dan op het precieze tempo.
Gezien de antwoorden op de vragen van max09 sluit ik me aan bij de opmerkingen van Appie-B over het aantal kilometers/kilometers maken. En daarbij: neem er de tijd voor, pas op voor blessures. Zie het als het begin van een langer traject.
Gebruikersavatar
frederica
Benefactor
Benefactor
Berichten: 1512
Lid geworden op: di 18-05-2004 1:00
Locatie: Hillegom
Contacteer:

ma 06-06-2016 6:20

Het heeft bij mij 12 jaar geduurd voor ik 1.50 op de halve marathon liep. Daarvoor liep ik eigenlijk standaard rond de 1.58 met eens een uitschieter naar de 1.52.

Ik heb dit jaar al mijn PR's verbroken op de 10 km, de halve en de marathon. En alleen maar door 3x per week uit te breiden naar structureel 4 a 5x per week ( meestal 5). Aan snelheid doe ik eigenlijk niet heel veel. 1x per week een tempoloop op gewenst wedstrijdtempo. Je ziet dan snel genoeg of je doel enigszins haalbaar is.
Laatst gewijzigd door frederica op ma 06-06-2016 17:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MasterRunner
Lid
Lid
Berichten: 4920
Lid geworden op: di 23-11-2004 1:00

ma 06-06-2016 15:46

Prima aanpak/resultaat. Dat geeft meer tevredenheid dan alleen maar harder trainen met minder kans op progressie en juist meer kans op blessures.
Goed om dit geluid hier te laten "horen"... dat het echt zo kan.
Gebruikersavatar
richard1234
Lid
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 22-11-2015 1:00

vr 10-06-2016 14:14

Update:

Ik zit nu in week1 van de trainingsschema ( zie link ergens in topic ).

Mijn conditie/snelheid is stukken vooruit gegaan en hou de tempo`s veel beter vol.
Mede door de tempo en interval trainingen is dit vooruit gegaan.

Duurloop zit ik nu op 6:06-6:20 en Tempoloop wat ik aanhoudt op `HM wedstrijd tempo` is 5:20-5:40.

Ik hou mijn gevoel als leidraad aan, als ik sneller ga, ga ik sneller, langzamer ga ik langzamer.
Probeer soms ook mijn grens even goed op te zoeken, niet te bang om ook even goed aan te zetten.
Hanteer de praat-tempos als richtlijn wat goed werkt op de D1,D2,D3, interval.

Probeer ook niet meer dwangmatig met mijn tijd bezig te zijn maar meer als indicator.

Nu heb ik nog dik 7 trainingsweken te gaan en zie mijn eerste halve marathon ook goed haalbaar met een degelijke eindtijd.

Maakte me een maand terug nog wel wat zorgen omdat mijn snelheid voor mijn doen echt nog wat te langzaam was.
Ik zou toen met mijn 10km tijd ( 56:00 ) HM +- 2:10 over doen, dat vind ik gewoon te lang.
Ook al is het de eerste keer, ik wou toch binnen de 2:00 zitten.

Wat er ook werd gezegd, de conditie en uithoudingsvermogen komt vanzelf.
En daar is geen 1 calculator voor die dit voor je kan bepalen dan het lichaam zelf :)

Bedankt voor de reacties heb er weer wat van geleerd.
Plaats reactie