Trainen met gewichtsvest

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

wo 29-06-2016 15:52

Iemand hier ervaring mee?
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
achterhoekrunner
Lid
Lid
Contacteer:

wo 29-06-2016 20:03

Kan nuttig zijn, maar vooral als je van plan bent om met een rugzakje te gaan hardlopen met iets meer gewicht dan alleen een drinkzak. Als krachttrainingsvorm zou ik zelf aan heuveltrainingen de voorkeur geven.
Kijk ook eens op mijn trailrunning-blog:
http://www.trailrunning-on.nl
Le_nageur
Lid
Lid

wo 29-06-2016 21:40

Regelmatig loop ik een aantal malen met een rugzak van 15 kg de trap op en af in een groot appartementsgebouw. Zonder een trap over te slagen, dus trap per trap, ga ik naar boven. Ideale heuveltraining.
Le mieux est l'ennemi du bien.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

wo 29-06-2016 22:05

Ik heb van mezelf al genoeg overgewicht ...
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

do 30-06-2016 4:54

Ik heb ruim ervaring met het lopen en hardlopen met extra gewicht door mijn werk als militair.

Ik zou, in eerste aanleg, het hardlopen met een gewichtsvest een ieder afraden. Het heeft namelijk vrijwel altijd een negatief effect op de looptechniek terwijl het de belasting van spieren en pezen verder (onnodig) verhoogd.

Als de doelstelling het trainen van spierkracht is zijn er talloze andere manieren dat te doen die een stuk vriendelijker zijn voor het lichaam. Bovendien train je dan misschien de beenspieren en kern wel, het netto effect van de training kan door kortere duur en slechtere technische uitvoering nog altijd minder goed uitpakken als een normale training.

Als je met gewichten wilt werken zou ik in principe adviseren om voor statische oefeningen te gaan. Veel minder belasting op het lichaam, die kan je technisch wel goed uitvoeren en dat is uitstekend als crosstraining of training op rustdagen. Het alternatief is, wat iemand anders al zei, bijvoorbeeld traplopen met gewicht. Geen vestje nodig, gewoon wat gewicht in een rugzak en gaan.
Patrick_Dhaenens
Lid
Lid
Contacteer:

do 30-06-2016 8:49

@ Eide

Helemaal eens met de analyse!

Gewichtsvest en hardlopen alleen haalbaar voor mensen met bijzonder sterke rug EN een zo goed als perfecte hardlooptechniek. Dus eigenlijk de happy few. Voor de anderen een onnodig te nemen risico.
Instructeur Looptechniek + Webmaster www.barefootrunning.buurtwijzer.be (+ info kinderschoenen)
Een gepassioneerde wetenschapper die sociaal beweegt ...
Jan-Jasper
Lid
Lid

do 30-06-2016 12:18

Verstandig of niet, af en toe train ik ook met extra gewicht.

Niet in de vorm van een vest, maar gewichtsmanchetten van van 1,5 kg om de enkels en 3 kg om de onderarmen en dan een korte rustige duurloop.

Geen idee of het echt helpt (of juist niet) maar je voelt duidelijk dat je lichaam op alle fronten extra moet werken. (ook je armen worden moe)
Jan-Jasper heet in het echt Jan-Jasper
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

do 30-06-2016 15:48

thanks voor antwoord en nieuwe inzichten.

Dat traplopen lijkt me wel het beste (naast heuvelop lopen wat ik komende zomer weer wil gaan doen bij de zeedijk). Helaas heb ik geen groot flatgebouw in de nabije buurt, maar heel erg ver moet ik hier ook niet voor rijden....

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
franskem
Lid
Lid
Contacteer:

vr 01-07-2016 7:53

Musicmaestro schreef:thanks voor antwoord en nieuwe inzichten.

Dat traplopen lijkt me wel het beste (naast heuvelop lopen wat ik komende zomer weer wil gaan doen bij de zeedijk). Helaas heb ik geen groot flatgebouw in de nabije buurt, maar heel erg ver moet ik hier ook niet voor rijden....
De trappen bij diverse zee-dijk opgangen?
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

vr 01-07-2016 8:20

franskem schreef:
Musicmaestro schreef:thanks voor antwoord en nieuwe inzichten.

De trappen bij diverse zee-dijk opgangen?
aja natuurlijk thanks, maar dan denk ik dat ik liever de dijkovergangen pakt. Ik bedoel, die trap bij een zeedijk is nou ook weer niet zo hoog als een serieus flatgebouw :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
Plaats reactie