Polarised Trainen

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Gebruikersavatar
jacob
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 03-07-2016 1:00

ma 04-07-2016 14:59

mooi om te horen marc maar hoe gaat dat in zijn werk dan ? moet mijn lichaam/hart wennen aan het lopen op lage hartslag?
Gebruikersavatar
MarcRunning
Lid
Lid
Berichten: 1150
Lid geworden op: do 06-04-2006 1:00
Locatie: Zuid-Limburg

di 05-07-2016 9:37

jacob schreef:mooi om te horen marc maar hoe gaat dat in zijn werk dan ? moet mijn lichaam/hart wennen aan het lopen op lage hartslag?
Ik denk dat dat inderdaad de reden is. Ik heb in ieder geval gewoon de lange duurloop op zondag 'gedwongen' op die lage hartslag gelopen.
En in het begin voelt dat lagzame lopen inderdaad vreemd. Uiteindelijk ging het als het ware vanzelf dat ik sneller werd bij diezelfde hartslag.
Overigens doe ik op de atletiek baan 1 tot 2 maal per week interval trainingen voor de tempo's.
Gebruikersavatar
jacob
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 03-07-2016 1:00

di 05-07-2016 14:43

heb gister een mailtje gehad van rob veer hij zij dat een tempo van +-6:20 een prima tempo was! en dat de hartslag daarbij oploopt is normaal (zgn cardiac drift) ik ga het zaterdag gewoon proberen in een tempo van +-7 kijken hoe lang de hartslag in zone1 blijft
Gebruikersavatar
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Berichten: 4247
Lid geworden op: do 14-09-2006 1:00
Locatie: Nuis
Contacteer:

di 05-07-2016 20:06

jacob schreef:net weer een training achter de rug 45min in zone1 en op het laatst 5x100 AH100mtr dribbe,l ging niet zo lekker rob had gezegd zone1 in 135/140 hartslagen pm, ik krijg het gewoon simpelweg niet voor elkaar ik loop in een tempo van gemiddeld 6:20 maar ik heb een hartslag van rond de 150 soms 160 te hoog dus, de volgende training zou ik proberen in een tempo van 6:50 al vind ik dat wel heel langzaam , ik heb wel vertrouwen in dit schema het is nog een beetje zoeken denk ik
Deze training tempo 6:20 bij hartslag van 150-160. Bij welke hartslag liep je dan die lange duurlopen van 14-17km op tempo 5:30? En die tempolopen van 5km op tempo 4:15-4:30?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand die in training een 5km rond 22 minuten kan lopen, bij tempo 6:20 niet binnen de Z1-zone blijft. Conclusie zou dan zijn dat je een extreem hoge maximale hartslag hebt, met een daarbij passende extreem hoge grens van je Z1-zone.
Afbeelding
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

di 05-07-2016 21:00

Appie-B schreef:
jacob schreef:net weer een training achter de rug 45min in zone1 en op het laatst 5x100 AH100mtr dribbe,l ging niet zo lekker rob had gezegd zone1 in 135/140 hartslagen pm, ik krijg het gewoon simpelweg niet voor elkaar ik loop in een tempo van gemiddeld 6:20 maar ik heb een hartslag van rond de 150 soms 160 te hoog dus, de volgende training zou ik proberen in een tempo van 6:50 al vind ik dat wel heel langzaam , ik heb wel vertrouwen in dit schema het is nog een beetje zoeken denk ik
Deze training tempo 6:20 bij hartslag van 150-160. Bij welke hartslag liep je dan die lange duurlopen van 14-17km op tempo 5:30? En die tempolopen van 5km op tempo 4:15-4:30?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand die in training een 5km rond 22 minuten kan lopen, bij tempo 6:20 niet binnen de Z1-zone blijft. Conclusie zou dan zijn dat je een extreem hoge maximale hartslag hebt, met een daarbij passende extreem hoge grens van je Z1-zone.
Toch kan het wel. Het hart moet "leren" dat er nu ook rustig gelopen wordt en dat het niet gelijk zo omhoog hoeft. Dan zie je na een paar weken dat bij een laag tempo de hartslag zich heeft aangepast en snapt dat het ook wat rustiger kan.

In schema's van Aart Stigter moest je zelfs wandelen om je hartslag laag te houden. Op den duur was dat dan niet meer nodig en kon je blijven rennen.
Laatst gewijzigd door loopgek op di 05-07-2016 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Gebruikersavatar
jacob
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 03-07-2016 1:00

di 05-07-2016 21:00

Heb de zones inmiddels aangepast doormiddel van de korvonnen methode komen inderdaad iets hoger uit zone 1 loopt nu tot 153max maar die hoge hartslag in laag tempo kan komen doordat ik in ploegen werk en het verschrikkelijk druk is de laatste tijd. mijn slaap is daarom ook onregelmatig misschien dat het daar aan ligt. Maar die 5km in 22min liep ik met een maximale hartslag van 188 terwijl mijn max op 192 terwijl mijn max op 192 ligt. Maar morgen mijn 1ewedstrijd met dit horloge en dus op hartslag misschien dat mijn maximale hartslag dan nog hoger ligt.
Gebruikersavatar
Pussycat
Lid
Lid
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 08-07-2015 1:00
Contacteer:

za 09-07-2016 22:51

Tjonge jonge wat zijn jullie allemaal snel ben blij als ik een pace van 7:40 of zo haal.

Ik probeer ook altijd af te wisselen met trainen dus een langere duurloop, korte loop van 5 km en iets daar tussen in maar sneller word ik niet.
Ben ook al 54 jaar dus denk dat het ook daaraan ligt.
Gebruikersavatar
jacob
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 03-07-2016 1:00

zo 10-07-2016 20:57

Haha Pussycat maakt toch niet uit hoe snel je gaat,als je er maar plezier in hebt,ik zie het als een uitdaging om sneller te gaan op een verantwoorde manier en mijn grenzen op te zoeken.heb van de week mijn 1e wedstrijd gelopen 8,4 km in een tijd van 36:59 best netjes vind ik loop nu bijna een jaar hard,was begonnen omdat ik wou stoppen met roken dat is gelukt!! Ben er nu bijna een jaar af en sinds 1 januari drink ik ook niet meer het hardlopen heeft me Hellemaal te pakken. De hartslag liep bij de wedstrijd overigens op tot 196 dus 4 slagen meer dan dat ik dacht wat mijn maximale hartslag zou zijn.gister weer een polarised training afgewerkt 1:40in zone1 werd uiteindelijk1:49,ging uitstekend 16 km in een gemiddelde hartslag van 139.in gemiddeld tempo van 6:49 de laatste kilometers liep in 6:30 maar toen liep het wel wat op naar 142/145 maar ik ben tevreden morgen/maandag weer 60minz1

Wie niet hardloopt doet zichzelf tekort
Plaats reactie