Hardlopen met je hond

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
saskia0045
Lid
Lid
Contacteer:

do 11-08-2016 6:39

Sinds een half jaartje loop ik hard met m'n honden in het bos. Langzaam hebben we getraind naar de 5km. Omdat het voor de oudste hond even niet te doen is, loop ik alleen met m'n jongste hond, 6 jaar, beagle kruising. We trainen nu samen met een hardloopriem en elastische lijn. Ze heeft echt de smaak te pakken, wordt dol enthousiast als ik haar dr tuigje aan doe. Ze gaat meestal iets te fanatiek van start en na 2 km hangt dr tong behoorlijk uit haar bek. Daarom houd ik om de 2-3 km een korte wandelpauze en geef haar water (wat ze meestal niet wilt, wel vieze plassen op de route...) Ik train ook niet boven de 20 graden met dr, liefst 's morgens als het fris is. Maar het lijkt dat ze boven de 5-6 km behoorlijk uitgeput raakt, loopt ze naast me ipv voor me met de tong uit haar bek.Thuis heeft ze vaak toch nog energie om te spelen, dus zo moe is ze dan niet? Wie heeft voor mij de gouden tips hoe je goed met de hond traint om bij haar blessures te voorkomen?
Patrick_Dhaenens
Lid
Lid
Contacteer:

do 11-08-2016 7:14

Dag Saskia

Bij hardlopen met een hond is het van belang de hond VOOR je uit te laten lopen met de leiband pal in het midden van je buik bevestigd, dus ter hoogte van je navel. Zo blijf je symmetrisch hardlopen.

Zijwaarts onevenwicht leidt op langere termijn tot hardloopblessures bij jezelf.

Mocht de hond toch te hard willen lopen, geef dan met een snokje aan de leiband aan dat je de baas bent en dat het trager moet. Als het met een mondeling commando kan, des te beter.
Instructeur Looptechniek + Webmaster www.barefootrunning.buurtwijzer.be (+ info kinderschoenen)
Een gepassioneerde wetenschapper die sociaal beweegt ...
max09
Lid
Lid
Contacteer:

do 11-08-2016 21:21

@ saskia: ik loop al jaren met de hond maar ze loopt altijd gewoon naast me, trekt niet maar loopt gewoon mee. Meestal los maar als we over de weg moeten of door een bos waar ze niet los mag lopen, dan zit er een riem losjes om haar heen en trekt ze dus ook niet. Ik weet niet of het de bedoeling is dat de hond trekt? Als je gewoon gaat trainen in 'volgen aan de riem' dan kan je misschien ook makkelijker met de hond lopen zonder dat ze zo gek gaat trekken en gaat rennen?

@ patrick: voor me uit? Niks, geen getrek niks, gewoon rustig meelopen.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
enduro-spooky
Lid
Lid

do 11-08-2016 21:46

hier vind veel info:
http://www.canicrossnederland.nl

mijn hondje loopt ook naast me behalve de eerste km dan is het snuffelen en rommelen en de behoefte doen.
we lopen nu +/- 4km en straks in het najaar weer 8km.
boven de 15 graden mag ze niet mee.
Patrick_Dhaenens
Lid
Lid
Contacteer:

vr 12-08-2016 7:25

@ Max09

Dag Max09

De handen en de armen van de hardloper moeten volledig vrij zijn en symmetrisch kunnen bewegen. Zelfs het lichtjes vasthouden van de leiband - zonder dat de hond trekt - leidt tot niet-gelijk bewegen. Dit heeft dan weer invloed op het onderlichaam en de benen/voeten.

Dit soort overbelastingsblessures is een echte klassieker onder de hardlopers. En bijzonder snel en eenvoudig op tel lossen. En zelfs nog beter: gewoon voorkomen.
Instructeur Looptechniek + Webmaster www.barefootrunning.buurtwijzer.be (+ info kinderschoenen)
Een gepassioneerde wetenschapper die sociaal beweegt ...
saskia0045
Lid
Lid
Contacteer:

vr 12-08-2016 7:46

Bedankt voor jullie reacties! Ze loopt idd voor me uit aan de riem. Ik heb 1 x meegedaan aan een canicross training en daar is het juist de bedoeling dat de hond je meetrekt. Althans, zo begreep ik dat. Die honden waren helemaal fanatiek, stonden te janken om te mogen rennen! Mijn x beagle vertoont nu dus ook dit gedrag, ze is niet te houden als ze haar tuigje om krijgt en ik klik haar aan. Voor nu staat er een 40 min training op het programma, dat moet voor haar wel lukken. Ik hoop dat m'n andere hond over een tijdje weer mee kan, bij hem is lage rugpijn geconstateerd. Die moet absolute rust houden en krijgt lasertherapie.
max09
Lid
Lid
Contacteer:

vr 12-08-2016 17:24

@ patrick: de riem zit helemaal niet in mijn hand. Wat een flauwekul allemaal. Sorry. De riem zit gewoon in mijn broekband gepropt, vaster hoeft niet, daar merk ik dus helemaal niets van. Ik loop al sinds 2011 met haar en noch zij noch ik heb ooit een blessure gehad :-)

@ saskia: ja voor canicross moet dat maar ik hou daar niet van. Mijn woef loopt gewoon rustig naast me mee, en dat vind ik prima. Niet dat achterlijke getrek en gedoe. Ik heb in mijn rugzak altijd water en een bakje voor haar, als het warm is draagt ze een cool jacket. Vorig jaar liepen we tweemaal een lange run van 120 km in 3 dagen :-) Haar langste dagafstand is 48 km. Soms gaat ze mee in een doggyride achter de fiets maar inmiddels kan ik de doggyride ook duwen. Omdat ze wat ouder wordt, is dat wellicht nodig. Misschien iets voor jouw hond met pijn
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Trailing
Lid
Lid

ma 29-08-2016 13:11

Net als Patrick wil ik ook symetrisch lopen.
Net als Max is canicross niet zo, mijn ding.

Mijn hond loopt los naast mij, ik neem geen lijn mee, en hij pakt hem ook niet mee. Soms loopt hij voor, soms loopt hij achter.
Een hond corrigeren met een ruk aan de riem, tja, hij schijnt beter te kunnen horen dan ik, dus daar maken we handig gebruik van.
Gebaren pikt hij nog sneller op dan gesproken commando's, die zijn erg bruikbaar als je tijdens een interval even geen lucht over hebt.
Temperatuur, maken we ons niet zo druk om, we lopen nooit op het hete asfalt, of steen, bijna alleen zand en bospaden, bij hogere temperaturen zoek ik beter beschutte paden en plekken waar hij eventueel het water kan opzoeken, vennetjes etc.

Pff, die dag afstand van max, respect.
saskia0045
Lid
Lid
Contacteer:

di 30-08-2016 12:46

Bedankt voor jullie tips allemaal! Echt canicrossen doe ik niet met haar, ze is een kruising beagle, da's mijns inziens toch te klein om je vooruit te sleuren. Alhoewel ik gister (nadat ze een kat had opgemerkt) bijna het fietspad overgesleurd werd..! Ik let dus op hoe ze het doet, vorige week na die vele regenbuien, hebben we voor het eerst 5 km aan een stuk gerend, zij door iedere modderplas, ik er omheen. Wel met de heupgordel, dat is voor mij wel prettig, los kan ze niet door haar extreme beagle-instinct. Maar het gaat eigenlijk best goed, moet haar soms wat terugfluiten omdat ze te hard gaat. Meestal probeer ik halverwege even 2 minuutjes haar af te laten koelen in een plas of in het natte hoge gras. Wellicht als de koudere periodes aankomen dat het wel beter gaat en dat ze het dan wat langer vol kan houden.
Plaats reactie