Zenuwachtig: marathon Amsterdam voorbereid met 14 km schema

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Gebruikersavatar
cwchan
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 21-01-2015 1:00

ma 10-10-2016 9:11

Beste allen,

wie heeft ervaring met het 14km schema? Ik heb het schema namelijk netjes gevolgd en gisteren dus mijn laatste 15 km duurloopje gedaan.

Maar nu ben ik dus keizenuwachtig voor de Marathon van Amsterdam op zondag. Ik heb hem 2 jaar geleden uitgelopen maar was op het 28 km punt (bij Overamstel) gebroken.

Het loopje gisteren ging goed. Ook als ik bedenk dat ik een goede plensbui op mijn kop heb gekregen en toen tegenwind. Maar 14 kilometer is helemaal niks. Met 14 km ben ik niet eens bij de Amstel, met 28 km ben ik dus bij het beruchte Overamstel en dan moet ik nog een mooie loop door Amsterdam Oost.

Hoe zijn anderen hiermee omgegaan?

Cheewai
Gebruikersavatar
tOOter
Lid
Lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: di 16-11-2010 1:00
Contacteer:

ma 10-10-2016 12:09

Geen idee ... dit is dus één van de redenen waarom deze manier van trainen voor mij niet geschikt lijkt.

Zit er niet een soort 'richtlijn' bij het schema? Je hebt waarschijnlijk met een bepaald tempo de trainingen gedaan en daaruit is dan het beoogde marathontempo af te leiden. De trainingen hebben toch een bepaald doel? Zo werkte dat tenminste wel bij de 'gewone' schema's die ik voorheen gevolgd heb.

In ieder geval veel plezier en succes volgende week. Daarna weet ik ook waar Overamstel ligt. :-)
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

ma 10-10-2016 18:37

cwchan schreef:Beste allen,

wie heeft ervaring met het 14km schema? Ik heb het schema namelijk netjes gevolgd en gisteren dus mijn laatste 15 km duurloopje gedaan.

Maar nu ben ik dus keizenuwachtig voor de Marathon van Amsterdam op zondag. Ik heb hem 2 jaar geleden uitgelopen maar was op het 28 km punt (bij Overamstel) gebroken.

Het loopje gisteren ging goed. Ook als ik bedenk dat ik een goede plensbui op mijn kop heb gekregen en toen tegenwind. Maar 14 kilometer is helemaal niks. Met 14 km ben ik niet eens bij de Amstel, met 28 km ben ik dus bij het beruchte Overamstel en dan moet ik nog een mooie loop door Amsterdam Oost.

Hoe zijn anderen hiermee omgegaan?

Cheewai
Het gaat er niet om hoe ver je hebt getraind , maar hoe fit je bent als je aan de start staat. En als je nu de hele week gaat lopen twijfelen maakt je dat echt niet fitter.
Gewoon niet over nadenken, gewoon gaan rennen!
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Musicmaestro
Lid
Lid
Berichten: 518
Lid geworden op: di 07-05-2013 1:00
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

di 11-10-2016 6:17

Iemand die ik ken heeft dit gedaan.
Werkt goed, zolang je niet boven je kunnen gaat lopen.
Het schema is opgezet om een marathon uit te lopen, niet voor een toptijd.

Succes!
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
Gebruikersavatar
HennyV
Lid
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 30-01-2011 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

di 11-10-2016 7:10

Eens met wat Jan Willem zegt. Uitgerust aan de start staan, gaan lopen en zien hoe het gaat.
Overigens, kan ik me je zenuwachtigheid heel goed voorstellen. Je hebt niet echt vertrouwen op kunnen bouwen door langere afstanden te lopen.
Succes en hopelijk strand je niet bij 28km en kom je goed over de finish in het Olympisch stadion.
No pain, no gain

Ik ben een enthousiast amateur en geen professional. Waardeer mijn input op die manier en vraag in voorkomende gevallen advies bij een professional of gediplomeerd deskundige!
Gebruikersavatar
Pietje
Lid
Lid
Berichten: 3548
Lid geworden op: ma 12-05-2008 1:00
Contacteer:

di 11-10-2016 8:42

Lange afstanden lopen geeft vertrouwen, dit schema met max 14 km is idd bedoeld om een marathon uit te lopen en geen toptijd.

Heb je je korte loopjes wel op hoog tempo gedaan? dat is wel een vereiste.
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

di 11-10-2016 14:58

Pietje schreef:Lange afstanden lopen geeft vertrouwen, dit schema met max 14 km is idd bedoeld om een marathon uit te lopen en geen toptijd.

Heb je je korte loopjes wel op hoog tempo gedaan? dat is wel een vereiste.
O? Hoezo dat dan?

@ cheewai: ik neem aan dat je het schema van sportrusten gedaan hebt en dat ook helemaal gevolgd hebt. Gewoon lopen zoals je gewend bent en zoals je getraind hebt. Er zijn anderen die ook met die schema een marathon hebben uitgelopen en nu kan je zelf bekijken of het iets voor jou is/was of niet. Niet zenuwachtig zijn/worden, je hebt het schema gedaan, nu zondag gewoon de marathon lopen, niet te gek maken en doen zoals je je had voorgenomen. Succes!
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

di 11-10-2016 15:21

Ik vind dit wel een mooie sterfbedvraag, waarbij je op het moment van transitie snel nog even twijfelt of je wel de ware religie hebt aangehangen. Beetje laat om er nu nog aan te twijfelen, omdat je het verleden niet kunt veranderen.
Veel plezier en succes zondag. We horen maandag heel graag hoe je de marathon hebt ervaren en of dat past bij je doelstelling.
Gebruikersavatar
Chiel
Lid
Lid
Berichten: 3405
Lid geworden op: zo 10-06-2007 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

di 11-10-2016 15:23

Mooi verwoord Ad. Niets meer aan toe te voegen.
to run fast, you gotta run fast!
DW-5GWZT
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

di 11-10-2016 15:48

Nou sterfbed.... dat lijkt me niet helemaal een mooi vooruitzicht als je de marathon wilt gaan lopen. Ooit iemand totaal 'out' vlakbij de finish zien liggen? Geen leuk gezicht.

*maar ik snap wat je wilt zeggen en volgens mij zei ik dat ook al maar dan anders*
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Gebruikersavatar
Pietje
Lid
Lid
Berichten: 3548
Lid geworden op: ma 12-05-2008 1:00
Contacteer:

di 11-10-2016 18:42

max09 schreef:
Pietje schreef:Lange afstanden lopen geeft vertrouwen, dit schema met max 14 km is idd bedoeld om een marathon uit te lopen en geen toptijd.

Heb je je korte loopjes wel op hoog tempo gedaan? dat is wel een vereiste.
O? Hoezo dat dan?

@ cheewai: ik neem aan dat je het schema van sportrusten gedaan hebt en dat ook helemaal gevolgd hebt. Gewoon lopen zoals je gewend bent en zoals je getraind hebt. Er zijn anderen die ook met die schema een marathon hebben uitgelopen en nu kan je zelf bekijken of het iets voor jou is/was of niet. Niet zenuwachtig zijn/worden, je hebt het schema gedaan, nu zondag gewoon de marathon lopen, niet te gek maken en doen zoals je je had voorgenomen. Succes!
Die korte duurlopen loop je dan hoog zone 3 je loopt geloof ik 3 of 4 keer zo kom je op iets meer dan 40 km per week je loopt er de marathon mee uit maar vraag niet hoe.
Ik heb er als trainer geen hoge pet van op.
Wat ik wel een goede vind is naast de lange dlp ook af en toe een korte felle duurloop
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9073
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

di 11-10-2016 21:02

max09 schreef:
Pietje schreef:Lange afstanden lopen geeft vertrouwen, dit schema met max 14 km is idd bedoeld om een marathon uit te lopen en geen toptijd.

Heb je je korte loopjes wel op hoog tempo gedaan? dat is wel een vereiste.
O? Hoezo dat dan?
Max09: Ik neem aan dat Pietje hier heeft bedoeld: met de beoogde wedstrijdsnelheid. Ik weet niet veel van het sportrustenschema, maar wel dat de (veelal korte) duurlopen in het tempo gaan waarin je ook de marathon wilt lopen.

ik heb als eens nagedacht over deze aanpak en ik zou het best aandurven met een enkele toevoeging van mezelf: Ik zou behalve duurlopen tot 14km ook een HM wedstrijd doen en misschien 1x een 30km wedstrijd , alles in het beoogde tempo van in min geval 12,5-13km/h
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Gebruikersavatar
basvdkant
Lid
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 01-05-2011 1:00
Locatie: Assen
Contacteer:

di 11-10-2016 21:46

Koen de Jonge schrijver van het boek mbt deze aanpak gaat zelf proberen met dit schema een sub 3 te lopen. Ik ben erg benieuwd of het hem lukt. Z'n pr staat op 3.06 geloof ik.

Ik ben sceptisch maar het lijkt me wel leuk en interesssnt om een keer conform dit schema te gaan volgen in voorbereiding op een voorjaarsmarathon. Tijdstechnisch lijkt het me ideaal...
Musicmaestro
Lid
Lid
Berichten: 518
Lid geworden op: di 07-05-2013 1:00
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

wo 12-10-2016 6:21

basvdkant schreef:Koen de Jonge schrijver van het boek mbt deze aanpak gaat zelf proberen met dit schema een sub 3 te lopen. Ik ben erg benieuwd of het hem lukt. Z'n pr staat op 3.06 geloof ik.

...
Vind ik nou niet echt een goede graadmeter voor de doelgroep :roll:
maar afijn, ik ben ook wel benieuwd 8)
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
Musicmaestro
Lid
Lid
Berichten: 518
Lid geworden op: di 07-05-2013 1:00
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

wo 12-10-2016 6:21

AdP schreef:Ik vind dit wel een mooie sterfbedvraag, waarbij je op het moment van transitie snel nog even twijfelt of je wel de ware religie hebt aangehangen. Beetje laat om er nu nog aan te twijfelen, omdat je het verleden niet kunt veranderen.
....
Mijn complimenten voor deze omschrijving, LOL
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
Plaats reactie