Ervaring met het 14K / Sportrusten schema tijdens marathon

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cwchan
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 21-01-2015 1:00

ma 17-10-2016 6:41

Dit is even follow up van een eerder onderwerp over het 14 KM/Sportrusten schema. In deze post geef ik mijn ervaringen weer met het schema tijdens de Amsterdam Marathon in 2016.

Het is mijn tweede marathon geweest. Ik heb de marathon uitgelopen in 4:34. Heb redelijk constant gelopen en geen wandelpauzes gemaakt. Hartslag was laag: tot 17 km rond de 135 BPM en daarna geleidelijk oplopend naar 150 gemiddeld. Ademhaling was rustig

Mijn overall conclusie is dat het 14K schema te beperkt is om de marathon comfortabel uit te lopen.

Wat goed werkt is de focus op een constante hartslag die je tijdens de marathon aan de start ook aanhoudt. Dit zorgt ervoor dat je niet te hard van stapel loopt en dus energie hebt voor de hele marathon.

Wat niet werkt is dat je hele beweegsysteem niet is ingesteld op de duur van het evenement. Tot 14K is het een makkie maar bij kilometerpaal 25 km voel je dat je lijf niet meer heel soepel beweegt. Je hebt wel energie maar je spieren protesteren en je pezen worden stram. Je haalt dus het einde zonder te hijgen maar je kan daarna letterlijk bijna niet op je benen staan. Verwachting is wel dat de stramheid na een paar dagen weg is en dat ik geen blessures heb

Voor een volgende marathon (Rotterdam?) zoek is dus mijn heil elders: wel het tragere tempo maar meer duurloopkilometers.
Gebruikersavatar
Runnerd
Lid
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 09-08-2013 1:00
Locatie: Huissen

ma 17-10-2016 8:21

Bedankt voor de update, interessante ervaring!

Die duurlo(o)p(en) zijn inderdaad wel nodig. 42 km 'stampen' op t asfalt doet inderdaad wel wat met je.., in t bos gaat dat makkelijker heb ik het idee.

Succes er mee in elk geval, op naar de volgende!
:)
Gebruikersavatar
mattiman
Lid
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 18-10-2010 1:00
Contacteer:

ma 17-10-2016 9:12

Dank voor de follow up. Wel goed dat het je gelukt is!

Kan me je bevindingen goed voorstellen. Heb ook het idee dat het 14km sportrusten schema echt bedoeld is voor die mensen die "een keer" een marathon willen uitlopen. Zonder geblesseerd te raken in de voorbereiding door te veel omvang. Voor die mensen kan ik me voorstellen dat zo'n schema kan werken.

Maar uitlopen is wat anders dan prettig uitlopen. Of snel lopen.

Heb zelf gisteren mijn eerste 31km gelopen (trail) en heb daarvoor in 6 weken voorbereiding tot max 20km afstand getraind (slechts één keer). Eigen conclusie: zelfs voor 31 km is dat te weinig, zeker als je vlot wilt lopen. Conditioneel was het allemaal niet zwaar, maar pezen, spieren en gewrichten moeten getraind zijn op die tientallen kilometers belasting. Volgende keer neem ik een veel langere voorbereiding tijd en loop ik vaker 20+km.
Gebruikersavatar
basvdkant
Lid
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 01-05-2011 1:00
Locatie: Assen
Contacteer:

ma 17-10-2016 20:52

cwchan schreef: Mijn overall conclusie is dat het 14K schema te beperkt is om de marathon comfortabel uit te lopen.
Dit had ik al verwacht. Qua inhoud kom je dus toch wat tekort.
Koen de Jong zelf had als doel om onder de 3 uur te lopen met dat schema. Dit is zelfs hem niet gelukt. Zie deze post van hem.

https://www.sportrusten.nl/marathonrevo ... kilometer/

Ik trek hier ook de conclusie uit dat je met dit schema prima een marathon kunt uitlopen, maar dat het toch op bepaalde vlakken tekort komt. Geen schema voor een snelle tijd of een flinke aanscherping van een goed pr.
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9073
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

di 18-10-2016 20:49

basvdkant schreef:Geen schema voor een snelle tijd of een flinke aanscherping van een goed pr.
Hij heeft zijn PR toch aangescherpt?
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Gebruikersavatar
thieu
Lid
Lid
Berichten: 271
Lid geworden op: za 22-12-2012 1:00

do 20-10-2016 12:28

pezen en bandjes waren eigenlijk getrained voor de halve marathon, maar gefeliciteerd je heb hem toch maar mooi uitgelopen.

Mijn advies:

http://shop.runnersworld.nl/content/pag ... na_id=3268

Probeer dit schema is. deze heb ik in 2010 gebruikt en eigenlijk gebruik ik hem stiekum nog steeds.

dan loop je fluitend de marathon.

Motto: je krijgt wat je traint.
Je zal zien dat je de lange duurlopen het mooiste ga vinden. zie het als een uitdaging.
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

do 20-10-2016 14:14

Quote "Mijn hartslag loopt verder op, richting 140. Ik doe een ademhalingsoefening en mijn hartslag zakt naar 70. Da’s beter."/quote

Dat is wel knap van Koen de Jong! Dat gaat mij tijdens het lopen van een wedstrijd niet lukken! 😳
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9073
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

do 20-10-2016 14:20

boco schreef:Quote "Mijn hartslag loopt verder op, richting 140. Ik doe een ademhalingsoefening en mijn hartslag zakt naar 70. Da’s beter."/quote

Dat is wel knap van Koen de Jong! Dat gaat mij tijdens het lopen van een wedstrijd niet lukken! 😳
Beetje uit z'n verband gerukt, dit was in het startvak ;-) Maar het blijft knap om met een ademhalingsoefening je hartslag te halveren, lijkt me zelfs onmogelijk
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

do 20-10-2016 15:20

Je hebt gelijk!
Was nog voor de start.
😉
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Gebruikersavatar
basvdkant
Lid
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 01-05-2011 1:00
Locatie: Assen
Contacteer:

do 20-10-2016 22:03

DRUM schreef:
basvdkant schreef:Geen schema voor een snelle tijd of een flinke aanscherping van een goed pr.
Hij heeft zijn PR toch aangescherpt?
Ja maar slechts met een klein een klein verschil. Terwijl hij een veel groter doel had: Een sub3.
Gebruikersavatar
cwchan
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 21-01-2015 1:00

ma 24-10-2016 12:16

Originele poster hier.
Het valt me op dat op basis van mijn ervaring met het schema andere posters zich nogal negatief uitlaten over het schema van Sportrusten. En dat vind ik niet terecht.

Ja, Koen de Jong van Sportrusten verdient vast veel geld met allerlei workshops om zijn schema te verkopen. Maar dat betekent niet dat het schema bullshit is.
Blijkbaar kan Koen (ik ken hem niet persoonlijk) met zo weinig trainen een marathon in 3 uur 6 minuten rennen.
Dat zijn schema 'dus' slecht is omdat zijn doel een sub 3 uur marathon was is natuurlijk spijkers op laag water zoeken. Wie doet het hem na om met max 14km duurloop zo'n tijd neer te zetten?

Nu na een week na mijn eigen marathon voel ik me prima. Geen blessures, geen heel erge spierpijn gehad en gistermiddag (zondag) alweer mijn eerste 5 kilometer herstelloopje gedaan en ik heb er weer zin in. Op deze punten is het schema dus meer dan geslaagd. Ik heb € 7.50 uitgegeven aan het boekje van Koen de Jong (de Marathon revolutie) en ik vind mijn geld daaraan dus goed besteed.

Ik ga 100% zeker niet opnieuw het 14 km schema volgen maar de elementen die goed bij mij passen verwerk ik dus wel in een nieuw schema. Ik zou anderen ook het schema aanraden als ze dus voor een *halve* marathon willen trainen maar dus niet voor een hele
Gebruikersavatar
LazyD
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6990
Lid geworden op: za 22-10-2005 1:00
Locatie: vrij centraal
Contacteer:

ma 24-10-2016 18:26

cwchan schreef:Wat niet werkt is dat je hele beweegsysteem niet is ingesteld op de duur van het evenement. Tot 14K is het een makkie maar bij kilometerpaal 25 km voel je dat je lijf niet meer heel soepel beweegt. Je hebt wel energie maar je spieren protesteren en je pezen worden stram. Je haalt dus het einde zonder te hijgen maar je kan daarna letterlijk bijna niet op je benen staan. Verwachting is wel dat de stramheid na een paar dagen weg is en dat ik geen blessures heb
Je beschrijft nu de ervaring van vele marathonlopers, ongeacht het schema :P
10361820382159406440852219646


Lefty rulez!

GasGeben!
Plaats reactie