Trainen voor marathon

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TheChief
Lid
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: do 27-10-2016 1:00

do 27-10-2016 10:36

Hallo allemaal,

Ik ben Ruud en kom uit Friesland. Sinds 2 jaar ongeveer heb ik de smaak goed te pakken met hardlopen!
Vaak eerder geprobeerd te hardlopen maar kreeg dan snel last van mn knie. Te snel was vaak de fout.
2 jaar geleden dus rustig begonnen en opgebouwd en loop nu, als het om het werk en prive lukt,
3 keer per week. Meestal 2 keer 5km en 1 keer 10km of andersom. Pak ipv 10km ook wel eens 16km.
Ook probeer ik 1 keer in de 3 maanden een halve marathon te lopen en dat gaat ook lekker.

Mijn tijden zijn momenteel:
5km 00:24:30 Gemiddeld tempo 4:54 min/km Gem. HartSlag 155
10km 00:52:30 Gemiddeld tempo 5:15 min/km Gem. HartSlag 160
21.1km 01:52:15 Gemiddeld tempo 5:19 min/km Gem. HartSlag 164
Ik train met een forerunner 630 van Garmin

Nu wil ik dus gaan trainen voor een hele marathon, kan alleen niet een mooi schema vinden. De schema's
die ik kan vinden beginnen op een traag tempo waar ik niks aan vind.. Kan je eventueel ook een deel overslaan?
Loop momenteel echt op gevoel. Heb ik zin in 5 en denk ik na 5 er kunnen dr nog wel 5 bij dan loop ik dus lekker 10.

Heeft iemand tips? En wat vinden jullie van mijn huidige hartslag?

Groet,

Ruud

Ik train met een forerunner 630 van Garmin
Gebruikersavatar
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Berichten: 4247
Lid geworden op: do 14-09-2006 1:00
Locatie: Nuis
Contacteer:

do 27-10-2016 16:28

Om met je laatste vraag te beginnen; opmerkelijke hartslag. Bij mij wordt de gemiddelde hartslag juist lager naarmate de afstand langer wordt. Met andere woorden; die 5km moet veel harder kunnen. En als dat niet zo voelt adviseer ik om extra veel tijd te pakken om in te lopen.

Wat betreft je marathonschema, ik herken het op gevoel lopen. Als het lekker gaat, of ik heb er zin in, wat verder of harder en anders eerder naar huis. Zo ga ik ook vaak te werk.
Een goed schema hiervoor kun je alleen niet vinden, omdat met een schema altijd vooraf vastligt wat je moet doen, logisch.
Voor mij werkte het naar een marathon toe trainen door vanaf 20 weken vooraf in de weekenden een lange duurloop in te plannen en die volgens een netjes plan elke week een stukje uit te breiden tot maximaal 35km. De overige trainingen liep ik wel 'zoals het uitkomt' en op gevoel. Een soort van concessie tussen een strak schema en zomaar wat doen. Dat werkte wel oké, maar ik ben er wel van overtuigd dat een goed doordacht passend schema wel tot betere resultaten zal leiden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MiepMiep
Benefactor
Benefactor
Berichten: 2009
Lid geworden op: ma 11-12-2006 1:00
Contacteer:

do 27-10-2016 19:28

Hartslagen moet je in hun context bekijken en dat is niet alleen de afstand. Misschien was de hartslag bij de HM relatief hoog omdat het die dag veel warmer was dan bij de andere afstanden.

Zelf heb ik nog nooit een schema gevolgd voor het lopen van een marathon. Ik train ook op het gevoel en wanneer ik het leuk vind. En altijd in een vlot tempo. Zeker nu ik zo nu en dan een ultra loop probeer ik wel iedere zondagochtend tussen 25 en 35 km te lopen(*). En dan doordeweeks 1 of meer keer een afstand van zo'n 5 tot 8km. Omdat ik nooit in het donker loop probeer ik dat in de middagpauze op het werk te doen of op thuiswerkdagen voor het avondeten.

Zo nu en dan deelnemen aan een wedstrijdje met een afstand van 5km tot de HM is lekker in de voorbereiding. Belangrijk is jezelf niet te overbelasten (voorkom blessures). Het mooie van zonder schema's trainen is dat je zonder problemen na zo'n wedstrijdje of bij een pijntje een paar dagen rust kunt nemen.
Kampioen zul je er niet mee worden, maar een marathon hardlopen is goed te doen. Voor een tijd onder de 4 uur zul je wellicht behalve de afstand/duur ook de snelheid nog wat moeten bijtrainen.

(*) voor mij is dat geen belasting omdat ik al een flink aantal marathons en ultra's heb gelopen. Een beginnende loper zal dit eerst moeten opbouwen.
Plaats reactie