Schema voor klimmen (Mont Ventoux in juni)

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dries
Lid
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: di 03-01-2017 1:00

di 03-01-2017 14:41

Dag Allen,

Ik wil mezelf uitdagen om op 17 juni 2017 de Mont Ventoux op te lopen.

Ik loop graag, en heb al best wat gelopen in m'n leven; maar de laatste jaren is dat helemaal verwaterd. Ik beweeg overdag niet door mijn zittende job; en sporten heb ik nog amper gedaan.

3 jaar geleden liep ik nog mijn maximum van 20km met lichte hellingen. Gisterenavond heb ik om mezelf te testen een tochtje gedaan van ongeveer 5km; wat eigenlijk goed is gelukt.

Nu de vraag:
Kan iemand me helpen met een trainingschema op 23 weken? 4 à 5 trainingen per week; ik heb een loopband die een electrische hoogteverstelling heeft.
Extra tips zijn altijd welkom!

P.S. Ik ben 28 jaar, ben 1,80m groot en weeg 89kg (meteen een extra motivatie om eea. te veranderen!)

Alvast bedankt!!!
Dries
Gebruikersavatar
HennyV
Lid
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 30-01-2011 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

di 03-01-2017 14:57

Dat is een zware uitdaging: 21km lopen met een gemiddeld stijgingspercentage van 7,5% (ofwel ruim 1500m). Daarbij schijnt het ook erg hard te kunnen waaien.

Ga ervan uit dat je over de die afstand tussen 2h30' en 3h30' gaat doen. Dan kun je het beste een marathonschema gebruiken en dan alle lange duurlopen onverhard lopen. Denk aan strand en paardenpaden. Want je zult veel kracht nodig hebben om boven te komen. Lopen op een loopband zou ik niet teveel doen.

Gegeven je achtergrond en postuur vind ik het niet heel verstandig om op zo'n korte termijn die uitdaging aan te gaan. Het risico op blessures is erg groot.
Plaats reactie