Marathon haalbaar?

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
2fastforya
Lid
Lid
Contacteer:

di 25-04-2017 8:56

Goedemorgen,
Chatnrunners

Ik ben inmiddels volledig hersteld van mijn knie blessure (vkb buitenste band en meniscus gescheurd)
Nu ben ik gister weer voor het eerst gaan hardlopen ik wilde 10km gaan lopen heb hier 51 minuten over gedaan niet bepaald snel dus maar had erger verwacht. Nu heb ik aan mijn fysio gevraagd of ik in oktober in staat zou kunnen zijn om een marathon te lopen. hij zei ja dat kan als je voor je blessure al een fanatieke loper was. voordat ik geblesseerd was zat ik op een schema voor een marathon en kon ik 30km lopen @11.5 km/h. maarja dat is ook al 1 jaar en 3 maanden geleden.
Dus wilde ik hier ook heel even de vraag stellen is het haalbaar in 6 maanden ? en zo ja ook binnen 4 uur? of verwacht ik dan teveel
max09
Lid
Lid
Contacteer:

di 25-04-2017 11:52

In september 2016 geopereerd, in januari alweer voor het eerst gelopen en nu schrijf je dat je voor het eerst weer bent gaan lopen en 10K hebt gedaan. Ik ben dus even de draad kwijt maar 10K na een operatie in september lijkt me niet echt helemaal OK. Je schreef zelf al 9 a 12 maanden revalideren.

Wat doe je jezelf aan? Waarom die enorme haast, prestatiedrang of dwang en niet zorgen dat je nog járen kunt hardlopen met een gezond lichaam?

Ik zal wel weer een domme doos zijn met deze opmerking maar dat is dan maar zo. #amen
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Hens
Benefactor
Benefactor

di 25-04-2017 13:02

2fastforya schreef:of verwacht ik dan teveel
Je wilt te veel te snel. Je hebt nu een serieuse blessure gehad, maar er kennelijk niets van geleerd.
Doe kalm aan, bouw rustig op, geniet dat je überhaupt nog kan lopen!

Daarnaast is 10km in 51 min helemaal niet zo langzaam. Bij een gemiddelde 10km-wedstrijd loopt pakweg een kwart niet sneller.

@Max09: Nee, hoor je bent geen domme doos! :lol:
2fastforya
Lid
Lid
Contacteer:

di 25-04-2017 13:17

max09 schreef:In september 2016 geopereerd, in januari alweer voor het eerst gelopen en nu schrijf je dat je voor het eerst weer bent gaan lopen en 10K hebt gedaan. Ik ben dus even de draad kwijt maar 10K na een operatie in september lijkt me niet echt helemaal OK. Je schreef zelf al 9 a 12 maanden revalideren.

Wat doe je jezelf aan? Waarom die enorme haast, prestatiedrang of dwang en niet zorgen dat je nog járen kunt hardlopen met een gezond lichaam?

Ik zal wel weer een domme doos zijn met deze opmerking maar dat is dan maar zo. #amen
Ja dat klopt helemaal vergeten maar ben intussen van fysio overgestapt en dit scheelt enorm veel in januari mocht ik nog helemaal niet lopen volgens mijn huidige fysio . ik liep toen ook erg kort volgens mij 3km ofzo maar al wel snel wat dus extreem slecht bleek te zijn. dit was de eerste x weer dan sinds januari.
En wat betreft prestatiedrang miss wel maar ik heb al 1 jaar en 3 maanden niet kunnen sporten zoals ik wil.
ik ben nu onderhand 23 en wil zo snel mogelijk alles weer oppakken en misschien ben ik wel koppig inderdaad misschien zelfs wel te.
tOOter
Lid
Lid
Contacteer:

di 25-04-2017 16:30

".... ik ben nu onderhand 23 ..."

Whahaha, sorry, maar verwacht je dat je niet lang meer hebt of zo? Ik denk dat je één van de allerjongste forummers bent hier. De meeste mensen lopen hun eerste marathon pas heeeel veeeel later.
En wat is er zo interessant aan een marathon kunnen lopen? Lopen op zich is leuk, maar wat 'verdien' je extra met een marathon na zo'n voorgeschiedenis met serieuze blessures?
Leer eerst zuinig te zijn op je lijf anders wordt het nooit wat met die gedroomde marathon.
Hens
Benefactor
Benefactor

di 25-04-2017 17:17

2fastforya schreef:misschien ben ik wel koppig inderdaad misschien zelfs wel te.
Té koppig lijkt me echt de overtreffende trap. Moet je nóg harder teruggefloten worden? 8O
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

di 25-04-2017 21:12

Ik heb links en rechts een VKB reconstructie gehad. Mijn linkerknie is nooit meer helemaal goed hersteld mede doordat ik te snel, te veel wilde doen. Doe ermee wat je wilt.

Mijn laatste VKB reconstructie dateert van 2010, toen was ik 32. Dit jaar liep ik een PR op de HM en twee weken later een ultratrail. Zeker op de lange afstanden kan je nog jaren mee als je goed voor je lijf zorgt.

Ik adviseer je niets. Je moet vooral doen wat je wil. Ik had 7 jaar geleden liever iets rustiger aan gedaan. Gezien wat ik nu kan met een knie die hooguit 75% is had ik daar veel meer plezier van gehad als wat ik destijds allemaal zo boeiend vond...
Runnerd
Lid
Lid

do 27-04-2017 15:28

Je doet je forumnaam eer aan: te snel voor je(zelf).

Bouw rustig op, desnoods met 'evy' of 'Renate'. Werkt best goed, lopen met muziek. Ga eens rustig wat 10Ks doen, HMs,...
Het is hobby, geen beroep, niet rennen betekent niet dat je niets verdiend oid.

Ik zou liever een jaar wachten en een marathon lopen met het volste vertrouwen in mijn lichaam (dus dat je dat aankan, fysiek), dan forceren en twijfelen en wellicht niet, of op je tandvlees, finishen met alle gevolgen van dien.

Mijn 0.02 €
jawo
Lid
Lid
Contacteer:

zo 30-04-2017 16:16

Mijn advies zou zijn om je eerst op een halve marathon te richten. Een marathon is misschien best haalbaar maar dat kan ook nog best een jaar later. Je bent immers nog ontzettend jong.
Zelf heb ik in 2015 mijn eerste marathon gelopen. Het is een geweldige ervaring. Ik snap dus best dat je dit heel graag zo snel mogelijk wilt.
Als je dit als doel stelt en het pakt niet goed uit is het risico dat je je motivatie verliest voor het lopen een stuk groter dan wanneer je eerst een ander doel stelt.
Geniet van het lopen. Stel eerst eens wat andere doelen en pak er dan eens een marathonschema bij zou ik je aan willen raden.

Succes!
2fastforya
Lid
Lid
Contacteer:

ma 08-05-2017 14:58

Bedankt ja ik wil voor die tijd ook nog een halve marathon lopen.

hieronder schema wat ik vorige week heb gedaan bijvoorbeeld

dag 1 10km marathon tempo/ of ietsjes sneller @5:00
dag 2 1x3 km @4:00 2x1 km @zosnelmogelijk
dag 3 rustige duurloop 15km @6:00

uiteindelijke doel is in oktober die marathon onder 4 uur te lopen.
en qua conditie moet dit volgens mij wel lukken. alleen me benen moet ik vooral trainen bij de duurlopen krijg ik ook totaal geen last van moeilijk adem halen of iets dergelijks alleen zeurende pijn overal in me benen en dan vooral het geopereerde been (nooit me knie btw dus dat is goed :P)
max09
Lid
Lid
Contacteer:

ma 08-05-2017 15:16

Nou dat lijkt me duidelijk. W hoeven hier niet meer mee te denken want er ligt gewoon een schemaatje voor de marathon in oktober met streeftijd <4 uur.

Het is ook volkomen normaal dat je 'alleen overal zeurende pijn hebt in de benen en dan vooral in het geopereerde been'. Nee hoor, het lichaam zegt niks. Net als wij :twisted:
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
2fastforya
Lid
Lid
Contacteer:

ma 08-05-2017 15:28

max09 schreef:Nou dat lijkt me duidelijk. W hoeven hier niet meer mee te denken want er ligt gewoon een schemaatje voor de marathon in oktober met streeftijd <4 uur.

Het is ook volkomen normaal dat je 'alleen overal zeurende pijn hebt in de benen en dan vooral in het geopereerde been'. Nee hoor, het lichaam zegt niks. Net als wij :twisted:
Haha ok sorry maar als het toch goed gaat is het toch goed?
En ja ik ben er wel aan uit inderdaad daar heb je gelijk in.
die 15km was gister en vandaag heb ik nergens last van en het is nu al bijna 8 maanden geleden dat ik ben geopereerd. en het revalidatie traject van een kruisband is veel zwaarder dan simpel hardlopen. ik bedoel bij de fysio moet ik telkens grens opzoeken door squads zigzaggend springen tussen pionnen op je slechte knie en nog meer van zulk soort gekkigheid en dat gaat zelfs al goed.
Hens
Benefactor
Benefactor

ma 08-05-2017 21:28

2fastforya schreef:Haha ok sorry maar als het toch goed gaat is het toch goed?
Je kunt toch niet met droge ogen beweren dat het goed gaat als je een "zeurende pijn overal in me benen en dan vooral het geopereerde been"
Kennelijk is het niet je knie, maar voor hetzelfde geld ben je aan het compenseren en is het een kwestie van (weinig) tijd totdat je weer in de lappenmand ligt.
Als je toch bij die fysio bent, waarom vraag je die niet wat hij vindt van je zeurende pijn overal in je benen?
Runnerd
Lid
Lid

di 09-05-2017 9:09

Duurlopen zijn ook nooit iets om 'buiten adem' te doen. Dus als je moeilijk ademhaalt tijdens je duurloop, doe je iets fout denk ik (je loopt te hard, je bent ziekig, je gaat alleen maar bergop, je bent ziek of herstellende,... etc.).

Maargoed: je bent al bij een fysio, vraag hem inderdaad eens uit over die zeurende pijn in de benen.
Want als je in oktober een <4 uur marathon wil lopen, moet je nu fluitend een halve of 25 km kunnen lopen in M-tempo (of ietsje langzamer). Dat is 5.40 (of 5.50). Zonder zeurende pijn. En niet buiten adem :).

...

Ik zou dit jaar een fijne halve M lopen (in Amsterdam) als ik jou was, en me richten op volgend jaar Rotterdam.
Dan heb je gelijk zo'n grote wedstrijd eens van dichtbij (in een startvak) meegemaakt en finish je met een veel fijner gevoel.

Succes!
2fastforya
Lid
Lid
Contacteer:

di 09-05-2017 14:13

Runnerd schreef:Duurlopen zijn ook nooit iets om 'buiten adem' te doen. Dus als je moeilijk ademhaalt tijdens je duurloop, doe je iets fout denk ik (je loopt te hard, je bent ziekig, je gaat alleen maar bergop, je bent ziek of herstellende,... etc.).

Maargoed: je bent al bij een fysio, vraag hem inderdaad eens uit over die zeurende pijn in de benen.
Want als je in oktober een <4 uur marathon wil lopen, moet je nu fluitend een halve of 25 km kunnen lopen in M-tempo (of ietsje langzamer). Dat is 5.40 (of 5.50). Zonder zeurende pijn. En niet buiten adem :).

...

Ik zou dit jaar een fijne halve M lopen (in Amsterdam) als ik jou was, en me richten op volgend jaar Rotterdam.
Dan heb je gelijk zo'n grote wedstrijd eens van dichtbij (in een startvak) meegemaakt en finish je met een veel fijner gevoel.

Succes!
Bedankt en ja ik heb het uitgelegd aan de fysio wat voor pijn het was.
En hij zij dat ik misschien iets rustiger moest opbouwen. het begint meestal zo als eerst begint de aanhechting van mijn hamstring zeer te doen dit is naar 10km ofzo pas vervolgens loop je dat eruit maar dan begint me lies een beetje op te spelen en als dat weg is dan beginnen me schenen en dan stop ik altijd want heb al te vaak shin splints gehad. :roll:

Maar ik sta versteld hoe ver ik al kan lopen en dat ik er de volgende dag geen last van heb. ik bedoel toen ik nog volop deed sporten kon ik naar een langzame loop de volgende dag bijna niet lopen
Plaats reactie