Complete beginner wil marathon gaan rennen.

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
projecttom
Lid
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: za 30-12-2017 1:00

za 30-12-2017 17:32

Hallo allemaal,

Vanaf het nieuwe jaar ga ik weer beginnen met hardlopen. Ben nu een paar keer begonnen, maar ben altijd snel weer gestopt.

Om mijzelf een doel te stellen (dat werkt voor mij) heb ik besloten aan het eind van het jaar een marathon te lopen. Probleem is wel dat ik nu niet ver kom en eerder blessures heb gehad. Maar ik ben wel super gemotiveerd! Ik wil niet weer uitvallen, dus daarom vraag ik hier om tips en trucs. Vooral mbt het voorkomen van blessures.

Ik ben trouwens van plan om elke week een filmpje op YouTube te zetten over de voortgang die ik boek, de problemen waar ik tegenaanloop, etc.

Ik heb al een aankondigingsfilmpje geplaatst. Die kan je vinden op YouTube https://www.youtube.com/watch?v=BvdW2rz6eAU&

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groeten,

Tom
Gebruikersavatar
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Berichten: 4247
Lid geworden op: do 14-09-2006 1:00
Locatie: Nuis
Contacteer:

za 30-12-2017 20:54

Veel succes met je project, mooie uitdaging! Einddoel is ambitieus en risico op blessures is natuurlijk aanwezig. Heb je al enkele tussendoelen gezet? Eerst een 10km-15km en dan medio juni / juli een halve marathon? Vanaf daar is het dan verder uitbouwen naar de najaarsmarathons.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bulldozer
Lid
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 04-07-2012 1:00

ma 01-01-2018 13:47

Leuk filmpje.

Succes met trainen. Ter voorkoming van blessures zou ik vooral veel krachttraining voor de benen gaan doen. Zeker de eerste maand eigenlijk voornamelijk krachttraining en daarna rustig aan beginnen met hardlopen. Stoppen met roken zou ook wel helpen denk ik.

Zelf heb ik ook goede voornemens... In 2018 24kg afvallen. Met mijn obese lichaam van 115kg heb ik wel al een marathon (blessurevrij) uitgelopen. Als ik dat al kan moet jij dat ook kunnen.
Gebruikersavatar
HennyV
Lid
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 30-01-2011 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

ma 01-01-2018 15:12

Je hebt een leuk en aanstekelijk filmpje gemaakt. Enthousiasmerend.
Je enthousiasme is ook gelijk een risico om te hard van stapel te lopen. Gedurende het eerste kwartaal zou ik me vooral richten op het 3 of 4x per week doen van sport gedurende een uur. Dat zou ik afwisselen, dus zwemmen, fitness, cardio, spinnen, fietsen, indoor roeien, etc. Daarnaast kun je dan gaan hardlopen. In eerste instantie in kleine stukjes afgewisseld met wandelen. Denk eens aan een start to run cursus.
Door steeds een uur te trainen gaat je lichaam wennen aan die inspanning. Tevens gaat het sporten een deel van je weekplanning uitmaken. Je test dan ook gelijk of het haalbaar is qua agenda.
Het roken zou ik ook stoppen, maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

Doelstelling is best ambitieus. Puntje om in gedachten te houdener zijn aan het einde van het jaar niet zo heel veel marathons op het Noordelijk halfrond. Wellicht kun je wat tijd kopen door te stellen dat je in voorjaar 2019 een marathon gaat lopen.

Succes. We gaan het volgen.
Gebruikersavatar
Gert88
Lid
Lid
Berichten: 375
Lid geworden op: za 30-03-2013 1:00
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

di 02-01-2018 1:03

Leuk Tom!
Succes. Tips over een voorzichtige opbouw heb je al gehad en daar kun je ook meer dan genoeg over lezen.
Als je overweging alleen gezondheid is, kan het ontbreken van motivatie tzt door bv tijdgebrek of een regenbuitje een spelbreker zijn. Ik hoop dat lol in rennen je te pakken krijgt. :D Plezier in hardlopen is voor mij de beste motivator.
Houd ons op de hoogte :wink:
Gebruikersavatar
projecttom
Lid
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: za 30-12-2017 1:00

ma 22-01-2018 21:02

Bedankt voor alle positieve reacties en vooral de tips! Ik ga me zsm inschrijven bij een sportschool om inderdaad meer verschillende sporten en krachttraining te gaan doen.

Ik heb nu de eerste trainingsweken achter de rug en ik vind het heel lekker om geregeld buiten te bewegen. Maar ben wel bij elk pijntje bang dat ik weer een blessure aan m'n broek heb. En het is moeilijk om me aan het schema te houden; ik wil meer, sneller en verder rennen. Ik zal me dus de komende tijd even moeten inhouden.

Wat betreft doelen: ik wil over zeven weken met de CPC in Den Haag m'n eerste vijf kilometer lopen (dat moet volgens het schema kunnen). Dan door voor de tien kilometer ergens aan het begin van de zomer.

Hebben jullie ervaringen met of ideeën over de methode van de Marathonrevolutie? Daarmee train je voor een marathon waarbij je niet verder loopt dan 14 kilometer. Ik ben hier wel geïnteresseerd in omdat minder kilometers misschien minder blessures betekent(?).

Nogmaals bedankt voor de reacties! :D
Plaats reactie