trainen met hartslagzones

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cornelie
Lid
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 14-08-2019 1:00

wo 14-08-2019 21:07

Goedenavond,

Ik heb een vraag over het hardloopschema welke ik aan het volgen ben (zit nu in 2e week). Ik ben in het bezit van een Polar Vantage M en ik volg via Polar Flow een trainingschema van 10 weken voor de 10km.

Het schema gaat in de basis uit van intervaltraining, middenlangeafstand en lange afstandlopen waarbij het de bedoeling is om in hartslagzones te lopen.

Voordat ik met dit programma begon liep ik op gevoel wat resulteerde in een tempo van ongeveer 5,30 min/km over een afstand van 8 km.
Ik heb in het verleden vaker de 10 km gelopen rond de 55 minuten.

Mijn vraag gaat over de (midden) lange afstand trainingen. Het doel is volgens het schema om in zone 1 / 2 te lopen (bij lange afstand). Bij mij komt dit neer op max 133 bpm. En bij middenlangeafstandloop max 152 bpm in zone 3.

Wanneer ik strikt volgens het polarschema loop loop ik per km een minuut langzamer (6.30 min/km in zone 1t/m3). Hoe draagt dit bij aan mijn doel om sneller te lopen?
Bij de intervaltrainingen kom ik wel tot goede zones.

Een feature vanuit Polar is de runningindex. Deze geeft aan dat er gewerkt wordt naar een tijd van 45 min op de 10 km (op dit moment). Polar Flow past het schema om de 4 weken aan door te kijken naar de resultaten inclusief de ervaren belasting. Moet ik nu doorgaan met het lopen in de aanggeven zones of toch op gevoel zoals vroeger?

Ik hoor graag advies!

Groet, Cornelie
Gebruikersavatar
roadrunnerke
Lid
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 29-05-2006 1:00

do 15-08-2019 23:23

trager lopen doet sneller lopen , blijven op die lage harslagen lopen in z1 , je zal zien dat je zal verbeteren en op diezelfde hartslag sneller zult gaan , gewoon geduld hebben
Gebruikersavatar
bz
Lid
Lid
Berichten: 1724
Lid geworden op: za 29-05-2010 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

za 17-08-2019 20:47

Het doel van het trainen in zone 1 is de aanmaak van mitochondrieen en het trainen van je hartspier. Die worden al optimal getraind bij 65 percent van je max hartslag en Dan draait het niet om snelheid maar om tijd. Hoe langer je in die intensiteit loopt hoe hoger het beoogde effect.

Zoek even op YouTube op "Jack Daniels easy pace" voor een holder presentatie
Gebruikersavatar
Cornelie
Lid
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 14-08-2019 1:00

zo 18-08-2019 7:18

Bedankt voor de reacties en tips! Ik ga hier mee aan de slag.

Groet, Cornelie
Gebruikersavatar
bz
Lid
Lid
Berichten: 1724
Lid geworden op: za 29-05-2010 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ma 19-08-2019 12:41

Gebruikersavatar
Cornelie
Lid
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 14-08-2019 1:00

ma 19-08-2019 19:31

Bedankt voor de link Bz!

Hij legt het inderdaad heel erg duidelijk uit!
Het nieuwe lopen is even wennen, maar wetende wat de theorie erachter is blijf ik deze manier van trainen hanteren. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat over een paar weken!

Bedankt voor het meedenken! :D
Gebruikersavatar
Hens
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6557
Lid geworden op: wo 05-11-2003 1:00
Locatie: Nijmegen

di 20-08-2019 12:54

Cornelie schreef:...het resultaat over een paar weken!
Normaliter werkt het niet zo snel. Je lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen.
Plaats reactie