Hoi,
Ik ben nieuw hier en ook redelijk nieuw in hardlopen. Ik ben 4 maanden bezig en doe 10k in 48min bij 88kg bw.
Ik ben mij iets aan het verdiepen in de techniek van falling angle, als ik mijn zwaartepunt iets naar voren beweeg merk ik ook dat mijn voetplaatsing meer onder me is. Wat ik ook nu heel erg merk is dat mijn hamstrings hier heel sterk op reageren en stijf zijn na het lopen (heb het nu 2 keer een kortere loop geprobeerd). Ik merk dus dat ik veel makkelijker snelheid maak maar ook dat heel specifiek mijn hamstrings stijf worden. Doe ik het goed en moet ik de conditie in mijn mijn hamstrings verbeteren door langzaam op te bouwen of heb ik het niet goed begrepen.
Forward lean en hamstrings
Dag Houthakker,
Welkom op het forum!
Dat is al een mooi tempo dat je loopt.
Ik heb zelf geen ervaring met de forward lean maar klinkt me wel interessant. Ik veronderstel dat andere mensen hier op het forum hier wel al ervaring mee hebben. Waar heb je over deze techniek gelezen?
Groeten Ruben
Welkom op het forum!

Dat is al een mooi tempo dat je loopt.
Ik heb zelf geen ervaring met de forward lean maar klinkt me wel interessant. Ik veronderstel dat andere mensen hier op het forum hier wel al ervaring mee hebben. Waar heb je over deze techniek gelezen?
Groeten Ruben
Ter info, wanneer je zoekt in het forum op "lean forward" vind je wel een aantal zaken terug.
Zie search.php?keywords=Lean+forward&terms= ... ubmit=Zoek
Zie search.php?keywords=Lean+forward&terms= ... ubmit=Zoek
- MasterRunner
- Lid
Ook bij "normaal" hardlopen sta je niet kaarsrecht op hard te lopen, maar is er een kleine hoek naar voren van het hele lichaam waarbij je voor de rest wel alles in lijn houdt en niet gaat "induiken" waar ik zelf helaas wat mee behept ben....
Er is ook een stroming "Pose Running" die dit ook als onderdeel heeft:
https://www.natuurlijkhardlopen.nl/hard ... e-running/
search.php?keywords=pose+running&terms= ... ubmit=Zoek
Als je overschakelt van techniek dat is het logisch dat je ergens pijn kunt krijgen waar je het eerder nog niet had.
Dus schakel in stappen over en niet alles in 1 keer.... dat is a recipe for a disaster..... zeker bij dat gewicht wat je zelf aangaf. Als wat binnen je mogelijkheden ligt om dat te verlagen helpt wrs nog meer dan nu in te zetten op een andere techniek om dit te bereiken "veel makkelijker snelheid maak"...
Kijk wat binnen je mogelijkheden lig en vraag anders deskundig advies waar je het beste de accenten kunt leggen. Het zou erg jammer zijn nu je zo gemotiveerd bezig bent dat je niet de optimale keuzes daar voor maakt en bijv daardoor geblesseerd raakt. Iemand in jouw buurt, zeker als je de persoon langer kent of gaat kennen, das veel effectiever dan op afstand, hoe goed wij het ook bedoelen.
Succes verder!

Er is ook een stroming "Pose Running" die dit ook als onderdeel heeft:
https://www.natuurlijkhardlopen.nl/hard ... e-running/
Zoek daarvan op het forum de ervaringen ook op:De belangrijkste kenmerken:
- Lichaamspositie in S-vorm met licht gebogen knieën
- Voorover hellen vanaf de enkels om gebruik te maken van de zwaartekracht
- Non-afzet; voeten onder je heupen omhoog trekken (niet achter je billen)
- Landen op de bal van je voet, onder het zwaartepunt van je lichaam
search.php?keywords=pose+running&terms= ... ubmit=Zoek
Als je overschakelt van techniek dat is het logisch dat je ergens pijn kunt krijgen waar je het eerder nog niet had.
Dus schakel in stappen over en niet alles in 1 keer.... dat is a recipe for a disaster..... zeker bij dat gewicht wat je zelf aangaf. Als wat binnen je mogelijkheden ligt om dat te verlagen helpt wrs nog meer dan nu in te zetten op een andere techniek om dit te bereiken "veel makkelijker snelheid maak"...
Kijk wat binnen je mogelijkheden lig en vraag anders deskundig advies waar je het beste de accenten kunt leggen. Het zou erg jammer zijn nu je zo gemotiveerd bezig bent dat je niet de optimale keuzes daar voor maakt en bijv daardoor geblesseerd raakt. Iemand in jouw buurt, zeker als je de persoon langer kent of gaat kennen, das veel effectiever dan op afstand, hoe goed wij het ook bedoelen.
Succes verder!
Hallo, misschien is dit een beetje late reactie.
Ik zou overwegen om wat viaducttrainingen toe te voegen.
Doordat je een beetje omhoog loopt krijg je op een natuurlijke manier een forward lean.
Je moet wel oppassen met je achillespezen. Doe het op een goed fietspad als het niet geregend heeft. Begin heel gradueel, bijvoorbeeld, begin met
5x20 seconden, vlot omhoog lopen [niet voluit sprinten, blijf ontspannen].
Heb dit zelf ook opgepakt nadat ik op een recente foto zag dat ik wel forward lean kan gebruiken.
Ik zou overwegen om wat viaducttrainingen toe te voegen.
Doordat je een beetje omhoog loopt krijg je op een natuurlijke manier een forward lean.
Je moet wel oppassen met je achillespezen. Doe het op een goed fietspad als het niet geregend heeft. Begin heel gradueel, bijvoorbeeld, begin met
5x20 seconden, vlot omhoog lopen [niet voluit sprinten, blijf ontspannen].
Heb dit zelf ook opgepakt nadat ik op een recente foto zag dat ik wel forward lean kan gebruiken.