Hartslagzones bepalen voor beginnende loper

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
vdbruben
Lid
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 20-05-2020 12:57

wo 20-05-2020 13:09

Mijn naam is Ruben, ik ben 25 jaar oud en woon in Zoutleeuw (België).
Als kind heb ik een achttal jaar atletiek gedaan, maar door tijdsgebrek is dat een beetje verwaterd. De afgelopen 5 jaar heb ik niet meer systematisch aan sport gedaan, met als gevolg dat mijn conditie beneden alle peil is.

Ik heb echter beslist om de draad opnieuw op te pikken en heb mij een Polar Vantage V aangeschaft. Op basis van mijn leeftijd werd mijn maximale hardslag vastgelegd op 195. Ik heb echter een vermoeden dat dit een onderschatting is aangezien ik van nature een vrij hoge hartslag heb.

Ik heb ondertussen twee trainingen achter de rug die op basis van een op maat gemaakt trainingsschema door Polar werden vastgelegd. Het waren twee rustige lopen waarbij mijn hartslag niet boven hartslagzone 3 (max 163 hartslag) mocht uitkomen. Ik heb gemerkt dat ik na een halve minuut lopen al boven deze limiet uitkom. Volgens mij kunnen dit twee zaken betekenen: 1) mijn conditie is nog veel slechter dan ik had gedacht of 2) mijn maximale hartslag wordt veel te laag ingeschat. Aangezien ik bij een hartslag van 163 totaal niet het gevoel heb dat ik een inspanning moet leveren, gok ik eerder op het tweede. Het resultaat was dat ik mijn eerste twee training aan een gemiddelde snelheid van 7 km/h heb afgelegd.

Wat is jullie mening hiervoor. Best een aantal weken doorbijten en blijven trainen in de huidige hartslagzones, in de hoop dat mijn hartslag na verloop van tijd minder snel stijgt? Of overwegen om een inspanningsproef af te leggen om een beter zicht te krijgen op mijn maximale hartslag?
Gebruikersavatar
RubenV
Site Admin
Site Admin
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 09-11-2018 1:00

wo 20-05-2020 22:22

Dag Ruben,

Welkom op het forum!
Je bent zowel naamgenoot, landgenoot als sporthorloge genoot van mij :mrgreen:
Heb wel een Vantage M ipv Vantage V :wink:

Lijkt me dat je inderdaad je maximale hartslag te weten zou moeten komen door middel van één of andere test. Wel rekening houdend dat je je lichaam niet ineens te zwaar belast om een blessure te voorkomen.

Zoals je aangeeft zou een inspanningsproef bij bvb Energylab (maar die zijn wel redelijk duur) een optie zijn. Je zou die ook zelf kunnen bepalen door middel van een interval training. Zie volgend artikel voor meer info hierover.
https://www.prorun.nl/training/hoe-bereken-je-je-maxiale-hartfrequentie/

Maar misschien zijn er nog andere leden hier op het forum die je hier nog een beter antwoord op kunnen geven.

Gebruik je trouwens een borstband voor je hartslag te bepalen of de polsmeting via de Vantage V? Via borstband is wel een stuk accurater, ik ben zelf een poosje terug ook overgestapt van polsmeeting naar een borstband.
vdbruben
Lid
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 20-05-2020 12:57

do 21-05-2020 10:13

Dag naamgenoot :)
Ik heb een afspraak gemaakt bij Adlon in Hasselt voor een inspanningsproef. Ook niet goedkoop, maar blijkbaar wel top.
Voor hartslagmeting tijden het lopen gebruik ik de H10 borstband omdat deze inderdaad een stuk betrouwbaarder is dan de polsmeting.
Vandaag een eerste intervaltraining achter de rug en heb er een goed gevoel aan over gehouden. Maximale hartslag lag op 194, maar helemaal niet alles gegeven. Dus ik denk dat mijn HFmax een stuk hoger zal liggen.
Gebruikersavatar
RubenV
Site Admin
Site Admin
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 09-11-2018 1:00

do 21-05-2020 14:14

Ok, top👍

Ik gebruik trouwens ook de Polar H10
vdbruben
Lid
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 20-05-2020 12:57

do 04-06-2020 6:21

Even een update:
Ik heb gisteren mijn inspanningsproef uitgevoerd er hieruit is een maximale hartslag van 202 gekomen en een VO2max van 47. Voor zoveel jaren niet aan sport te hebben gedaan nog een redelijke basisconditie...

Ik heb nu ook een nieuw schema gekregen op basis van mijn correcte hartslagzones. Korte duur snelheidstrainingen in hartslagzone 4 (2 x week) zullen afgewisseld worden met een lange duurtraining in hartslagzone 3(1 x week) die wordt opgebouwd naar 10 km.
Gebruikersavatar
RubenV
Site Admin
Site Admin
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 09-11-2018 1:00

do 04-06-2020 14:37

Ok, mooi, veel succes alvast! :d:

Hopelijk kan je binnenkort dan toewerken naar een wedstrijd als die weer mogen doorgaan.
Gebruikersavatar
Dick
Site Admin
Site Admin
Berichten: 9533
Lid geworden op: vr 24-10-2003 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

za 06-06-2020 10:22

vdbruben schreef:
do 04-06-2020 6:21
Ik heb nu ook een nieuw schema gekregen op basis van mijn correcte hartslagzones. Korte duur snelheidstrainingen in hartslagzone 4 (2 x week) zullen afgewisseld worden met een lange duurtraining in hartslagzone 3(1 x week) die wordt opgebouwd naar 10 km.
Van wie kreeg je het schema? Is het niet beter het om te draaien? Dus 2x Z1 (1x lang en 1x korter) duurtraining en 1x Z4?
Uit dit schema begrijp ik in ieder geval het principe van polarized trainen
vdbruben
Lid
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 20-05-2020 12:57

ma 08-06-2020 11:37

Dick schreef:
za 06-06-2020 10:22
vdbruben schreef:
do 04-06-2020 6:21
Ik heb nu ook een nieuw schema gekregen op basis van mijn correcte hartslagzones. Korte duur snelheidstrainingen in hartslagzone 4 (2 x week) zullen afgewisseld worden met een lange duurtraining in hartslagzone 3(1 x week) die wordt opgebouwd naar 10 km.
Van wie kreeg je het schema? Is het niet beter het om te draaien? Dus 2x Z1 (1x lang en 1x korter) duurtraining en 1x Z4?
Uit dit schema begrijp ik in ieder geval het principe van polarized trainen
Dit schema werd opgesteld door de inspanningsfysioloog van Adlon.
Gebruikersavatar
Dick
Site Admin
Site Admin
Berichten: 9533
Lid geworden op: vr 24-10-2003 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

zo 14-06-2020 11:19

vdbruben schreef:
ma 08-06-2020 11:37
Dick schreef:
za 06-06-2020 10:22
vdbruben schreef:
do 04-06-2020 6:21
Ik heb nu ook een nieuw schema gekregen op basis van mijn correcte hartslagzones. Korte duur snelheidstrainingen in hartslagzone 4 (2 x week) zullen afgewisseld worden met een lange duurtraining in hartslagzone 3(1 x week) die wordt opgebouwd naar 10 km.
Van wie kreeg je het schema? Is het niet beter het om te draaien? Dus 2x Z1 (1x lang en 1x korter) duurtraining en 1x Z4?
Uit dit schema begrijp ik in ieder geval het principe van polarized trainen
Dit schema werd opgesteld door de inspanningsfysioloog van Adlon.
Bespreek het eens. ;-)
Plaats reactie