Ik ben twee maanden geleden een Garmin Trainingsplan begonnen: 10 kilometer in 45 minuten van de coach Jeff Galloway. Het programma past zich aan aan de resultaten.
De trainingen bestaan hoofdzakelijk uit intervallen met een vaste warmingup
1. snelheidstraining: zoveel keer 800m hoger dan doeltempo (in mijn geval 4:10) met 3 min wandel tussendoor
2. heuveltraining: X maal 0:15 sprint heuvelop met wandelen tussendoor
3. doeltempotraning: 1 mijl + aantal keer 800m op doeltempo (4:30) met wandel tussendoor
4. duurloop, eens in de 2 weken ongeveer een duurloop op "normaal" tempo (niet doeltempo)
Het gaat op zich allemaal prima. Wat me wel begint tegen te vallen is het aantal kilometers dat ik loop:
- twee weken geleden moest ik 18 kilometer lopen tijdens de duurloop, afgelopen week 21,8km... (overigens gelopen in 1:45

- afgelopen zaterdag weer een snelheidstraining (prog 1): 16x 800m op hoog tempo. In totaal 19km gelopen
- aanstaande zaterdag moet ik 18x 800m lopen, en ga dus over de 21km heen
- ik kan het programma nog niet zover inzien, maar het zou me niks verbazen als ik bij de volgende duurloop 25km moet lopen...
Ik doe een 10km programma. Heel simpel gezegd: waar slaat dit op?
Op zich gaat het allemaal prima, en ik vind het aan de ene kant niet zo erg dat ik meer loop, maar ik ben inmiddels zo ongeveer elke training 2 uur zoet, en het begint me een beetje te irriteren.
Ik wil ook niet zomaar het programma stopzetten of zo, maar ik snap niet waarom ik voor een 10k doel van 45 minuten meer dan 20km moet lopen.
Het lijkt onderhand wel een training voor de marathon.
Iemand die hier een verklaring voor heeft?