Twee marathons in drie weken...
- Rotterdam46
- Lid
- Contacteer:
Aangezien het ernaar uitziet dat we in het najaar van ‘21 eindelijk weer marathons gaan zien, zullen nogal wat mensen zich geconfronterd zien met meerdere startbewijzen voor marathons die een week of 3 a 4 uit elkaar liggen. Gekkenwerk? Absoluut. Maar het zijn onorthodoxe tijden en die vragen om onothodoxe acties.. Haha! dus eh.... als je zo’n gekkie niet kunt tegenhouden, hoe pak je het herstel binnen een week of drie het beste aan?
Mijn ervaring is dat het voor een ervaren marathonloper niet zo'n probleem is om marathons vlak na elkaar te lopen. Maar dan wel in een lager tempo dan wanneer je zou doen wanneer je je specifiek op één marathon richt. Ook in de training hou je er rekening mee door jezelf in de training zeker niet teveel te belasten. In de jaren dat ik ongeveer een marathon per maand liep was de conditie met weinig training altijd nog wel goed genoeg om de volgende marathon te lopen. Alleen voor wat meer bijzondere marathons ging ik iets fanatieker trainen.
Een andere verhaal wordt het wanneer je nog nooit of nog maar een paar keer een marathon hebt gelopen. Dan heb je meer tijd nodig voor herstel en is het snel achterelkaar lopen van marathons nog niet verstandig. In ieder geval kalm aan doen in de trainingen als je nog niet bent hersteld en niet teveel ambities om PR's te lopen.
Een andere verhaal wordt het wanneer je nog nooit of nog maar een paar keer een marathon hebt gelopen. Dan heb je meer tijd nodig voor herstel en is het snel achterelkaar lopen van marathons nog niet verstandig. In ieder geval kalm aan doen in de trainingen als je nog niet bent hersteld en niet teveel ambities om PR's te lopen.