Hoge hartslag

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
Ruud69
Lid
Lid

do 17-12-2020 16:38

Hallo iedereen,
Mijn eerste kennismaking met Chatrun.
Ik ben een recreatieve loper en loop al enkele jaren 1 a 2 keer per week.
Onlangs heb ik de Apple Watch 6 gekocht, met name voor het hardlopen.
Dit was ook mijn eerste keer met een hartslagmeter en eerlijk gezegd ben ik best wel geschrokken.
Als ik op een rustig tempo loop zodat ik nog een gesprek kan voeren (10,5 km/uur) en ik loop 10 km aan één stuk dan heb ik een gemiddelde hartslag van 175-180/minuut.
Dit lijkt mij erg hoog.
In rust heb ik een hartslag van 55-60/minuut.
Ik ben 51 jaar.

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
Alvast bedankt.

Groeten,
Ruud
bz
Lid
Lid
Contacteer:

do 17-12-2020 20:28

De maximale hartslag is voor iedereen verschillend, dus die vuistregel 220 minus je leeftijd moet je je niks van aantrekken.

Ik zou gewoon lekker in dit tempo door blijven trainen en me geen zorgen maken. Als je wat vaker zou gaan trainen dan verwacht ik dat je hartslag over een week of vier bij dit tempo lager zou liggen.

Bij twijfel kan je altijd een sporttest doen natuurlijk.

Ik heb zelf in oktober een sporttest gedaan, dat vond ik wel fijn om te leren in welke range hartslagen
mijn trainingszones lagen.
Hens
Benefactor
Benefactor

vr 18-12-2020 14:06

Ruud69 schreef:
do 17-12-2020 16:38
Als ik op een rustig tempo loop zodat ik nog een gesprek kan voeren (10,5 km/uur) en ik loop 10 km aan één stuk dan heb ik een gemiddelde hartslag van 175-180/minuut.
Je zou een keer een maximaaltest moeten doen om het zeker te weten. Ik hou het er voorlopig op dat je niet rustig genoeg loopt. Aangenomen dat je met 'rustig' een lange-duurloop-tempo bedoelt.
Je zou eens een wedstrijdje met jezelf moeten doen en kijken wat er dan uit komt. Geeft meestal al een aardig idee welke kant je maximale hartslag uitgaat.
Plaats reactie