trainen op hardslagmeter

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
Pietero
Lid
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 08-01-2021 18:12

vr 08-01-2021 18:36

Beste hardloopcollega's,

Om mijn hardlooptrainingen wat effectiever te maken heb ik een smart/sporthorloge met hartslagmeter aangeschaft. (GT2 Pro, met optische sensor)

Ik heb heb afgelopen 1,5 maand al mijn trainingen met het horloge om gedaan en verder niet ingezoomd op het gebruik om het apparaat eerst maar eens te leren kennen.

Wat mij op een gegeven moment opviel is dat ik, volgens mijn max hartslag voor mijn leeftijd, wel met een behoorlijk hoge hartslag liep. Ik liep tegen de 170 en vond het wel lekker gaan en had nog voldoende over om harder te gaan. Mijn leeftijd is 44, dus mijn max zou rond de 176 zijn.
Met het idee dat het wel lekker ging, ging ik ervan uit dat dit wel niet zou kloppen en ging ik het maar eens testen. Ik ging niet helemaal tot het gaatje moet ik bekennen, maar ik kwam niet boven de 174! (terwijl het apparaat wel eens een hartslag heeft geregistreerd van 178, maar dat terzijde, mijn rust zit op 60)
Dit was mijn eerste verbazing. hoe kan ik nu zo makkelijk lopen, terwijl ik zo dicht bij mijn max zit?

Toen ben ik maar eens naar de hartritme schema's gaan kijken. Voor de conditie moet je dan volgens mij de middelste zone pakken en dan is dat voor mij een max in die zone van 142.
Toen kwam mijn tweede verbazing. Met een snelheid van nog geen 10 km/u kon ik niet onder dat maximum blijven. Ik zat zelfs even een hartslag van 159! terwijl ik de laatste 4 mijl van Groningen onder de 27 min had gelopen. (om het even in perspectief te zetten). ik kan me niet voorstellen dat ik nog iets van hardlopen kan doen in de 2de zone!

Gaat hier wat mis, of is dit normaal?
Gebruikersavatar
Don_K
Benefactor
Benefactor
Berichten: 4490
Lid geworden op: za 09-06-2007 1:00
Locatie: Almere-Buiten
Contacteer:

za 09-01-2021 14:22

Pietero schreef:
vr 08-01-2021 18:36
Mijn leeftijd is 44, dus mijn max zou rond de 176 zijn.
Dat regeltje (220 - leeftijd) is niets meer dan een grove vuistregel. Het getal dat daar uit komt kan makkelijk 20-30 slagen boven of onder je echte max liggen. Ik zit als 60-plusser ook nog regelmatig boven de 175.

Er bestaan een aantal eenvoudige manieren om je maximale hartslag te bepalen.
Uitgaande van die (gemeten) maximale hartslag kun je dan je zones bepalen, etc.
De man van de Korte Adem
Pietero
Lid
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 08-01-2021 18:12

wo 13-01-2021 10:25

Bedankt voor de reactie Don.

Het gaat niet in deze om mijn maximum hartslag. Stel dat deze 190 is. Dan zou 80% daarvan 152 zijn. Voor mij is het lastig daaronder te lopen.
Dus zelfs wanneer ik ervan uit zou gaan dat mijn max erg hoog is, wat erg onwaarschijnlijk is, is het voor mij lastig om onder 80% van erg hoog te lopen.
Gebruikersavatar
Hens
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6572
Lid geworden op: wo 05-11-2003 1:00
Locatie: Nijmegen

wo 13-01-2021 22:17

Het gaat om 80% van je hartslagreserve, dat is het verschil tussen je rusthartslag en je max hartslag.
Als je rusthartslag op 60 zit en je max op 190, dan is je reserve 130 en 80% ervan is dan 104. Samen met je rusthartslag geeft dat je hartslag waarop je moet trainen: 164.
Vindt je dat te langzaam? Dan train je misschien niet juist of is je max niet goed bepaalt. Er zijn nogal wat mensen die (veel) moeite hebben met 'langzaam' trainen. Jij lijkt daarbij te horen als je zegt: "..en had nog voldoende over om harder te gaan." Daarom is het zo'n goede oefening. Voordat je verder speculeert: eerst je maximum hartslag bepalen.
Dat kan bijv. door na uitgebreid inlopen (wat dus al begint met langzaam! lopen), een soort intervallen te doen van 200m op tempo en 100-200m dribbelen/wandelen. De stukjes op tempo doe je steeds sneller totdat je niet sneller meer kunt en/of je hartslag niet verder stijgt. Voor de zekerheid doe je je hoogste tempo 3x. Dan zou je toch echt je maximum hartslag bereikt moeten hebben.
Pietero
Lid
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 08-01-2021 18:12

do 21-01-2021 15:47

Bedankt voor de tip Hens.

Na google vind ik idd de principes van hartslag reserve. Toch apart, aangezien de zones gebaseerd op hartslagreserve dus anders zijn dan gebaseerd op max hartslag, zouden ook andere effecten moeten worden verwacht, wanneer je er in traint.
Ik ga me verder verdiepen.
Plaats reactie