Verantwoorde training om basissnelheid te kweken

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Peter40
Lid
Lid

za 03-04-2021 21:53

Hallo beste mensen

Ik ben nieuw op dit forum.

Even kort mezelf voorstellen: ik ben een 40-jarige man die al ruim een jaar bezig is met trainen.

Ik zou graag wat advies willen krijgen rond verantwoorde (lees: met relatief weinig blessurerisico) training om de basissnelheid te verhogen.

De doelafstand waar ik voornamelijk voor train is de 10 miles.

Afstand opbouwen gaat vrij vlot, ik heb vorig jaar goed kunnen opbouwen van 3-4 km in het begin tot op het einde duurlopen tot 20 km. Omdat mijn snelheid wat stagneerde, ben ik wat interval beginnen doen: 5 tot 8 keer 800 meter in het park, aan 95% hartslag (net niet voluit).
Ik deed dat echter van in het begin 1 keer per week en ik merkte dat ik de verzuring begon mee te slepen in mijn duurlopen.

Ik heb daarbij spijtig genoeg een liesblessure opgelopen. Vervelend chronisch letsel, na maanden kine en revalidatie kan ik eindelijk terug wat deftig trainen.

Voorlopig ga ik geen interval doen: maar eens de blessure echt volledig van de baan is, wil ik mss toch terug wat voorzichtige snelheidstraining gaan inbouwen.

Kunnen mensen misschien wat tips geven om intervals in te bouwen, zonder dat het te belastend wordt, maar waarbij ik toch wat aan mijn snelheid werk?

Is de hogere hartslag (95 % hartslag - V02-max zone) echt noodzakelijk om op dit front progressie te boeken? Ik doe die trainingen op zich wel graag, maar ik vrees herval van mijn blessure bij verkeerde (lees: te enthousiaste aanpak).

Zelf zat ik te denken aan versnellingen per minuut maar niet te snel (85- 90 % HF - 5 km tempo): zo telkens een minuutje versnellen, gevolgd door een minuut rust en zo 10 keer herhalen, is dat ook een goed alternatief? En deze training niet te vaak te doen, maar eens om de pakweg 10 dagen.

Dank voor de tips en groetjes

Peter
Plaats reactie