Normaal tempo

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
SjeeleBrik
Lid
Lid

vr 23-07-2021 12:46

Hallo allemaal,

Ik zal beginnen met mij voor te stellen:

Mijn naam is Stefan, 34 en woonachtig in Gilze.
Ik ga altijd graag wandelen en fietsen (recreatief) en ik heb eind vorig jaar een poging gedaan om te starten met hardlopen.

Helaas heb ik vanwege een Covid besmetting deze poging moeten staken begin dit jaar. Het heeft een tijd geduurd voordat ik weer verder kon met activiteiten vanwege een slechte conditie na het ziek zijn.
Ik ben inmiddels weer op een niveau waarbij ik activiteiten van ruim 2uur kan volhouden met een hartslag van gemiddeld 140 (Z3). Voordat ik ziek werd was mijn vO2max 42, nu is deze 35 (erg slecht dus).

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat mijn tempo echt enorm laag ligt wil ik in Z3 of Z4 trainen. Laatste keer 5k was met een gemiddeld tempo van 11.55min/km (in Z4, gemiddelde hartslag 158), dit is meer rustig joggen dan hardlopen zeg maar.
Wordt dit beter naarmate mijn basisconditie verbeterd of moet ik echt nu al gaan werken met trainingen voor tempo?
Hens
Benefactor
Benefactor

vr 05-11-2021 14:50

Een vO2max van 35 is heel normaal voor iemand van 34. Hoe heb je dit trouwens gemeten?
Zo ben ik ook benieuwd hoe je aan hartslag 140 voor Z3 komt, klinkt me nogal laag in de oren voor een 34-jarige. Heb je je maximale hartslag al eens bepaald?
Je moet niet alleen in Z3 en 4 trainen, maar in alle zones. Normaliter breng je de meeste tijd en kms door in Z1 en Z2.
Ik denk dat je te hard wilt, zeker omdat het lijkt dat je nog niet (helemaal) hersteld bent.
Aan de andere kant is 12min/km heeeel errug langzaam, er zijn nogal wat wandelaars die even snel of sneller gaan. Ik kan het zelfs geen joggen meer noemen.
Zelfs een ongetraind iemand van 34 haalt je nog in. Enigzins getraind moet je met twee vingers in de neus onder de 8 min/km kunnen lopen.
Ik ben wel eens benieuwd wat je huisarts (of mss een sportarts?) van je herstel vind. Iets is er niet goed.
Plaats reactie